Enemy Lines (2020)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door Anders Banke
met Ed Westwick, John Hannah en Corey Johnson

November 1943. Een Brits commandoteam werkt samen met een Amerikaanse officier tijdens een geheime missie in Polen. Ze trekken door de Poolse wildernis met de bedoeling de gezochte Poolse wetenschapper Fabian te ontvoeren. Van Fabian is bekend dat hij informatie heeft over geheime innovaties die van vitaal belang zouden zijn voor de geallieerden.

avatar van schumacher
Mja, niet mijne dada.
Sleepte mij niet mee, boeide me ook niet.

avatar van knusse stoel
Helaas voor degenen die de film niets vinden (o.a. vriendin maar die houdt sowieso niet veel van oorlogsgeweld) maar ik heb mij prima vermaakt. Enige negatieve was het bootje waarin ze naar de Poolse kust voeren, het leek alsof dit een klein nep-bootje in een bad met golven was. Voor de rest waren de settings prima.
Ook het acteren en het verhaal was goed genoeg. De acteurs spraken de taal die ze thuis ook spraken, dus Duits, Engels, Pools en Russisch. Dat is vaak iets waar ik mij aan kan ergeren, bv een Russische film met Engelstalige acteurs, dat 'bekt' niet goed.
"Enemy Lines" levert voldoende spanning op en is goed genoeg om de kijker(s) een actieve anderhalf uur voor te schotelen. Een 7-.

avatar van joolstein
Ach, het was best oké. Dit was het uit Tweede Wereldoorlogsfilms bekende verhaal over een gevaarlijke missie achter de vijandelijke linies. Ditmaal volg je één Pools-Amerikaanse soldaat en een stel Britse soldaten in Polen om een ​​raketwetenschapper te halen. Nu zijn er meerdere betrokken partijen (Russen, Duitser en Amerikanen) die de wetenschapper willen hebben en dit had best wat spannender gekund. Vooral minder leidingsgevers en meer het Russische gedeelte, had voor meer spanning kunnen zorgen. Ook een rare keuze was om met de partizanen ten strijden te trekken terwijl je het belangrijke sleutelfiguur ook meeneemt? Wel aangenaam was dat iedereen zijn eigen taal sprak. Daarom is dit verder een aardige wegkijk-oorlogsfilm die niet zo intens wordt als de missie impliceert, hoewel ze dit met het grotere achterliggende verhaal van de wetenschapper misschien wel graag hadden gewild.

avatar van Luudje10
Wat een amateuristische film. Met wat bootjes in een bak water. Tevens de film die ik gezien heb was alles nagesynchroniseerd. Ben een fan van oorlogsfilms maar deze was niet best.

Geen budget vermoord deze film.

avatar van Left4Dead
Tja, stinissen gaf het al goed aan. Op zich zou het verhaal beter uit de verf kunnen komen en het script net wat beter kunnen lopen. Het acteerwerk is niet heel slecht maar zeker ook niet hoogstaand, heb het zeker wel slechter gezien. De editing was soms echt niet om aan te gluren en het moment met de bootjes bij aankomst was te lachwekkend. Dus ja het is echt heel jammer dat het budget de film de nek omdraait.

Niet dat het heel verschrikkelijk slecht was, voor een tv-film kan het ermee door. Erg vreemde ontwikkelingen zo nu en dan, niet al te serieus voor het verhaal. Maar er had meer ingezeten en daarom kom ik niet verder dan 2,5**.

Dit wat niet best.
Zouden die acteurs hier nog voor betaald krijgen?

avatar van Kondoro0614
“I don't think your team are going to make it. That is as good as handing him back to the Nazis.”

Deze B film gesetteld in de tweede wereldoorlog begon erg leuk. De film toonde op veel vlakken goede verzorging en de talen knobbel werd ook weer even aangewakkerd want we moesten meermaals even van taal wisselen en daar ben ik persoonlijk heel erg positief over aangezien dit het realisme wat meer aandrijft. De Duitsers spreken gewoon Duits en de Russen praten Russisch en ook Pools kwam nog even voorbij. Hier scoorde de film wel wat punten mee.

Zoals ik al zei begon de film best leuk we worden namelijk gelijk in een missie gegooid met leuke actiescènes erin verwerkt en dat had eigenlijk gelijk mijn aandacht. Daarna worden we door de regisseur teruggenomen waarom ze precies deze aanval hadden gepleegd. Dit begon allemaal bij de Engelsen en de Amerikanen om een reddingsoperatie op te starten om vervolgens de Poolse professor ‘Fabian’ te bevrijden van de Nazi’s voordat ze hem kunnen gebruiken voor gevaarlijke wapens te maken maar dat ze zelf vonden dat ze hem beter konden gebruiken tegen de bevrijding van de Duitsers. Erg leuk concept. Maar, ik weet niet of dit waargebeurd is maar het lijkt me fictief. Ik ken één ‘Fabian’ uit de tweede wereldoorlog en dat was een jurist die tegen Hitler was maar dat had hier weinig mee te maken.

Maar dan gaat het al gauw bergafwaarts, iets waar ik toch een beetje bang voor was bij deze film. ‘Anders Banke’ koos er voor om dezelfde actie scene zoals in het begin van de film te zien was nogmaals te plakken in deze film waardoor we eigenlijk twee keer naar de zelfde scene zitten te kijken en hoewel er een stukje geknipt was en in versnelling was gezet had het in mijn ogen niet echt gehoeven, wel leuk om het verhaal door te laten stromen maar het had eigenlijk weinig echte toevoeging.

Daarna pakt de film zich niet makkelijk meer op, de praatscenes zijn doorgaans vrij saai om te volgen en ook het acteerwerk begint wat pover te worden wat best zonde is. Ik heb zeker het eerste half uur erg vermakelijk gekeken maar er was weinig ‘power’ in de film buiten de actie scenes om dat het nogal vaak in kakte, best zonde.

Helaas geen materiaal die in mijn ‘top 10’ van dit jaar kan komen, daarom had ik hem opgezet maar viel achteraf toch te erg tegen. Hoewel de film leuk begint en dit even vast houdt kakt het steeds verder weg, zeker die dramatische scenes dat de soldaten dood gaan wist mij niet echt te overtuigen.