Dark Encounter (2019)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Carl Strathie
met Laura Fraser, Mel Raido en Sid Phoenix

Een jaar na de mysterieuze verdwijning van een achtjarig meisje houdt haar familie een herdenkingsdienst. Diezelfde avond verschijnen vreemde lichten in het woud en worden de rouwende familieleden met een onverklaarbare gebeurtenis geconfronteerd. Klaarblijkelijk staan ze in contact met buitenaards leven.

avatar van mcdaktari
Horror zou ik het nou niet bepaald willen noemen, maar gewoon een goeie sciencefiction film. Had hier helemaal niks van gehoord en kwam hem vandaag toevallig tegen en omdat het een sf film is dacht ik toch maar ff kijken. Dit soort sf zie wel graag. Het begint vrijwel meteen vanaf het begin van de film, en lekker spannend met een plot wending die ik totaal niet zag aankomen. Voor mij een geslaagde sf film die je zeker moet kijken als je liefhebber van sf bent.

De atypische aliens abduction film. De film heeft eigenlijk weinig uitgewerkte karakters. Maar hoe ze naar een zeer verrassend einde werken is wel goed gevonden. Totally caught off guard. Plus goede muziek maakt dit wel een zeer interessante twist op de alien abduction film. En net daarom meer dan een kans waard. 6,5 op 10

avatar van AniSter
Zonder enige voorkennis hieraan begonnen. In de eerste helft dacht ik dat ik naar een remake van een film uit mijn eigen Moviemeter Top 10 zat te kijken, nl. Close Encounters of the Third Kind (1977) - MovieMeter.nl: o.a. de lichten in de lucht en het speelgoed dat uit zichzelf begon te bewegen. Daarna sloeg het om naar meer een mysteriefilm. Erg goed in elkaar gezet en ik heb best wel met verbazing zitten kijken. M.n. de scene van de aarde weg vond ik indrukwekkend. Mooie, aparte film met een aparte soundtrack!

avatar van Actarus
Een low-budgetfilm, met weinig of nihil interessante karakters...het boeide maar weinig...
totdat de soundtrack naar adembenemende hoogte optrok. Komt daarbij nog eens een wending en het einde is één en al muziek én emotie. Onverwacht toch een prachtig slot dat ik als filmliefhebber niet mocht missen...

Ik ben gek op SF maar dit viel tegen. Veel schrikeffecten, groen en blauw fel licht doen denken aan Close Encounters of the Third Kind van Steven Spielbergen uit 1977. Ook zo'n glad ruimte poppetje laat zich zien. Veel ruzie en eigenwijsheid in het gezin doet niet boeien. Grote tegenvaller. 1 point voor de moeite.

avatar van extremezz
Beter dan verwacht

avatar van Left4Dead
Na een droge start, vol oninteressante familiegedoe en wat voorbodes die we allemaal al eerder hebben gezien in andere prenten, gaat de prent toe naar zijn uitgangsgenre.... SF. Het acteerwerk valt dan al snel op, erg goed en naturel kan ik het niet noemen en ergerde me er enigszins aan. De regisseur doet het nog aardig en de soundtrack lijkt de spanning nog een beetje op de rit te krijgen.

Het verhaal is erg mager en daarmee het script ook. Het duurde allemaal een eeuwigheid en voelde daardoor traag aan. Steeds die close-ups begonnen aardig te vervelen, daarnaast is er in originaliteit niet echt iets aan te wijzen. Vond het ook niet eng daardoor, terwijl men echt wel probeerde. Een beetje met lichtjes en rook spelen, verder kan ik er niet veel van maken. Zover de eerste helft van de film, een behoorlijke klus om door te komen was het voor mij.

De tweede helft mag dan iets beter zijn, maar ik liep wederom tegen hetzelfde probleem aan als in het eerste gedeelte; een te magere en vet trage uitwerking. Het verhaal kan amper drie kwartier vullen maar moet het in deze prent twee maal zo lang het volhouden. En dat is de achilleshiel van deze prent, samen met het niet altijd even sterke acteerwerk.

Nou heeft de regisseur goed gekeken naar de bekende SF-prenten, leentjebuur is het zeker niet onbekend. En wel zo opzichtig dat het gestraft mag worden zonder blikken nog blozen. Ik kom voor dit werkje, wat best naar aardig op beeld is gezet, dan ook niet verder dan tussen een 4,5 en 5. Hier 2,5** en dan ben ik erg soepel.

avatar van Onedin
Toch wel een twijfelgeval gezien de uitbundige reacties op imdb.
Ik vond de film zeker niet slecht,maar ook geen topper.
Een aardige mysterieuze film dat wel.

avatar van Master Blaster
Vond hem beter dan verwacht. Het is zeker geen horror eerder SF/Mysterie
Er gebeurd genoeg om je aandacht erbij te houden, je wilt weten hoe het verder gaat alleen echt spannend ofzo word het niet.

avatar van filmkul
Redelijk sterke sci fi thriller / drama. Het verhaal is best aardig maar niet waterdicht. Desondanks is film erg vermakelijk. Het eerste deel is ijzersterk en zenuwslopend spannend. Als kijker wordt je het verhaal ingezogen en wil je continue weten wat er nu precies aan de hand is. Het tweede deel is wat minder geslaagd maar nog wel voldoende. De spanning is er dan al uit en er volgt een verklaring van de gebeurtenis die wel wat vernuft mist. Verder ziet de film er goed uit met aardig acteerwerk. 3.5

avatar van BobbyShmurda
Alleen laatst 40 minuten zijn het kijken waard

avatar van barcam
Zeer originele SF film met een enorm verrassende twist.
Een low-budgetfilm die met wat licht en rookeffecten en een fantastische soundtrack en script blijft boeien.
Betere jatwerk van 70/80 Sf films met personages die aan het randje van cliché staan door een drama in het verleden maar toch overeind blijven.
Aanrader.

avatar van ikkegoemikke
It’s incredibly hard to imagine
that four adults …
... and a dog!
... four adults and a dog
simply vanished in the course of an hour.

Waarom niet nog eens een SF proberen?” dacht ik nadat ik een aantal dagen voordien de film “G-Loc” had gezien. Niet alleen omdat het één van mijn favoriete genres is. Maar wel omdat “G-Loc” op alle gebied een verschrikking en ontgoocheling was en ik deze beproeving zo snel mogelijk wou vergeten door naar een SF van betere kwaliteit te kijken. En gelukkig was “Dark Encounter” van een heel andere kwaliteit dan deze laatste. Ook al was dat nu ook weer niet echt moeilijk om te verwezenlijken. Maar achteraf gezien, vroeg ik me wel af of het nu wel inderdaad een SF was in de strikte zin van het woord.

De openingsscène toont hoe moeder en vader Anderson thuiskomen van een avondje uit en al snel constateren dat hun dochter Maisie mysterieus verdwenen is. Geen enkel spoor of aanwijzing dat het over een gewelddadige ontvoering gaat echter. Gewoonweg in rook opgegaan. Op naar de volgende scène waar we getuigen zijn van een familiebijeenkomst. Een familiediner waar het overduidelijk is dat het leed nog niet echt verteerd is, wat resulteert in snibbige conversaties in een gespannen sfeer. Tot plots vreemdsoortige lichtschijnselen worden waargenomen door Ray (Mel Raido) en hij samen met de aanwezige mannen op onderzoek gaat. Als ze in het woud aankomen en getuige zijn van nog meer rondvliegende, lichtgevende bollen en er eentje spoorloos verdwijnt, beseffen ze dat er meer aan de hand is dan één of ander onverklaarbaar weerfenomeen of deugnieten uit de buurt die met vuurwerk spelen.

Ik moet toegeven dat Carl Strathie op een vernuftige manier verschillende genres weet te mengen. Over het algemeen ben je van oordeel dat het voor de zoveelste keer buitenaardse, groene wezentjes zijn die willekeurig mensen ontvoeren die ze dan als Guineese biggetjes gebruiken tijdens hun experimenten. Of gewoon marsmannetjes die even ter kennismaking langskomen. Verwacht je echter niet aan impressionante beelden van kolossale intergalactische ruimtevaartuigen. Het beperkt zich tot heldere lichtschijnselen tijdens een mistige nacht. Ook al is er de sfeer van bijvoorbeeld “Close Encounters of the Third Kind”, zo’n immens ruimteschip met een verlichting als de discovloer in “Saturday Night Fever" zal je hier niet kunnen bewonderen. Vervolgens krijg je het gevoel dat je naar een enge horror kijkt waarbij huishoudelijke voorwerpen de wetten van de zwaartekracht tarten en lichtbronnen intens flikkeren of de geest geven. En als basis een familiaal drama over vermiste geliefden en het bijhorende rouwproces.

En als dit nog niet genoeg filmstijlen zijn, komt er nog eens de erg verrassende ontknoping waarna het geheel ineens vanuit een heel ander perspectief benadert wordt. Het sciencefictionachtige verdwijnt gedeeltelijk naar de achtergrond en een misdaad-mysterie eist de aandacht op. De ontknoping is overdonderend en net zoals ik zal de reactie hierop beetje gelijkaardig zijn. “Ah, zo zit het in elkaar” dacht ik op dat moment. Het enige wat ik me afvroeg is de herkomst van de entiteiten die voor de opheldering zorgen. Buitenaards wezens? Of spirituele manifestaties? Niet dat dit ter zake doet. Het eindresultaat is wat telt. En dankzij deze hoogst originele wending, stijgt deze film moeiteloos boven het gemiddelde.

Dark Encounter” is een low-budget film met een originele insteek ondanks dat er naarstig geleend werd van andere gevestigde films. De film wist me aangenaam te verrassen. En niet alleen vanwege de originaliteit van het verhaal. Maar ook vanwege het acteren van de nagenoeg onbekende cast. De wel erg geslaagde soundtrack en geluidseffecten. En het nostalgische gevoel dat ik er van kreeg. Het deed me meermaals terugdenken aan gelijksoortige films uit de jaren 80. En de algehele sfeer die men wist te creëren. Ook al iets dat me verbaasde toen ik het las. De film lijkt zich af te spelen in de V.S. uit die periode. En toch is deze film volledig gefilmd op een locatie in het Verenigd Koninkrijk met acteurs van daar. Kortom, deze SF is een echte aanrader.

avatar van cantforgetyou
Wat een gedrocht van een film. Ten eerste leunt de film veel te veel op de klassieker van 'Spielberg'. Zelfs de muziek van John Williams is gekopieerd. Op zich niet eens zo erg, maar de film blijft wel een uur bezig met alleen maar lampjes die aan en uit gaan en speelgoed wat uit zichzelf gaat bewegen. En de hele tijd verbaasde gezichten bij de acteurs. Met een 'wat is er toch aan de hand?' uitdrukking.
Op een gegeven moment wordt het stukje 'sciencefiction' opeens opzij gezet en wordt het een 'normaal' verhaal. En dan later komen de lampjes en lichten weer terug. Pffffff, en de reden waarom is echt belachelijk.
En sommigen vinden deze plotwending dan opeens heel origineel???? Het slaat werkelijk echt nergens op. Als je dit goed vindt, dan ben ik benieuwd wat je van klassiekers vindt, zoals 'Contact', 'War of the worlds', 'Close Encounters', 'E.T.', 'Interstellar', 'Alien' en 'Arrival'.