Seberg (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Benedict Andrews
met Kristen Stewart, Jack O'Connell en Margaret Qualley

Een ambitieuze FBI-agent krijgt de opdracht onderzoek te verrichten naar de iconische actrice Jean Seberg. Met name haar omgang met Hakim Jamal trekt de aandacht. Net als het feit dat ze in Los Angeles opkomt voor de burgerrechten, eind jaren 60.

avatar van schumacher
Te trage en wat saaie film die blijft verder kabbelen zonder dat er echt veel gebeurt.

Een bekende multicul actrice die veel geld gaf aan een criminele organisatie als die black panthers die altijd geweld gebruikten maar dit lieten ze niet tonen.
Zo'n mensen hebben volgens mij zelfhaat, hoe kan je nu als blanke die racistische zwarten die er staan te speechen daar geld aangeven en in uw handen staan te klappen?

Ze heeft op veel tenen getrapt maar dat lieten ze in feite ook nooit volledig tonen omdat het vooral tegen de regering gericht is, lijkt me doelbewust te zijn gedaan. Bah.

Dat het haar slecht is bekomen was te verwachten en raakte mijn kouwe kleren ook niet, noppes. Ik had er nooit een greintje compassie mee, als je dom doet, nog nadien meermaals ze u waarschuwen tja... en voor wat?

Kristen Stewart is wel een goeie actrice, de hele cast vond ik wel goed spelen maar dat was zowat het hoogtepunt vd film.

Aardige film over actrice Jean Seberg die in de gaten wordt gehouden vanwege haar banden met de black panthers. De film speelt zich af eind jaren '60 en het verhaal is een interessant stukje (Holywood)-geschiedenis. De film was echter gebaat bij een langere speelduur, aangezien niet alles even goed is uitgewerkt. Aan het acteerwerk ligt het niet en Kristen Stewart weet te overtuigen in de titelrol. Net geen 3.5 sterren.

Sterk drama, door de critici helaas tot dusverre een stuk lager gewaardeerd dan door mij. Valt wel te verklaren omdat de makers, gericht op het maken van een lekker lopend verhaal, opzichtig regelmatig een loopje met de waarheid nemen. De black panther beweging wordt bijvoorbeeld een stuk edelmoediger voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid was, dat mevrouw Seberg een zich verstoppende FBI agent onder de douche had staan, lijkt me zeer onwaarschijnlijk, en sowieso is het aannemelijk dat het gewetensvolle personage van Jack O' Connell welk nogal wat screen time krijgt, louter fictief is. Iets wat ook zal gelden voor zijn wel erg foute collega Vaughn. Het doel heiligt echter de middelen en daarom kon ik het wel hebben dat Andrews en de zijne zich wat creatieve vrijheden permitteerden in de vertelling. Seberg wil vooral het tragische verhaal zijn van een emotioneel onevenwichtige vrouw die mentaal nog verder kapot wordt gemaakt door een manipulerende, machtige overheidsorganisatie(Hoovers al vaak bekritiseerde FBI). De kracht van de film schuilt hem vooral in het ijzersterke acteerwerk, Stewart voorop. Kristen Stewart lever hier haar beste prestatie tot nu toe en maakt van Jean Seberg een echt mens, laat ons schijnbaar zonder veel moeite voelen dat deze wispelturige seventies actrice ondanks haar fouten deze ellende niet verdiende. Ook Mackie als activist en Qually zijn hier trouwens behoorlijk goed, vergelijk de rol van Margaret Qually maar eens met die welke ze neerzette in de laatste Tarantino film en dan begrijp je dat dit binnen nu en enkele jaren een van de beste actrices in de USA zal blijken te zijn. Prima film, had wel in momenten meer de diepte in mogen gaan en derhalve wat langer mogen duren.

Was een mooie vrouw (niet Stewart) maar had na mijn mening verkeerde politieke gedachtes. Verder middelmaat wel redelijk geacteerd.