Hustlers (2019)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Lorene Scafaria
met Constance Wu, Jennifer Lopez en Julia Stiles

'Hustlers' volgt het waargebeurde verhaal van een groepje voormalige strippers tijdens de financiële crisis in Amerika. Ze besluiten de handen ineen te steken om louche beurshandelaren een oor aan te naaien. Door de mannen te drogeren weten ze hun creditcards te bemachtigen en een hoop geld te stelen.

avatar van Queno
Vrouwelijk geregisseerde film, geschreven door vrouwen en gespeeld door vrouwen. Een Wolf of Wallstreet-light en een Coyote Ugly precedent.
J-Lo (24-07-1969 inmiddels al alweer!) met een wervelend charisma (wat is de vrouwelijke equivalent van charisma, want dan kan ik dat hier neer plempen?) als moeder (check die furcoat scene, waarin ze als een moederkloek over het groentje ontfermt) van de gang.
Hustlers regeert over de hoogtijdagen van strippers die zich dienen voor beursjongens die bezig zijn met geld, macht en mooie vrouwen en zich tijdens striptease sessies door doodse blikken aangestaard voelen door diezelfde beursjongens.
Ze graaien wat er te graaien valt, misschien wel pikken van de beursjunkies die weer zelf gestolen/zichzelf toegeëigend hebben van de pensioenen van brandweerkorpsen.
Het is een rise en shine. Een ravissante en vlotte voorstelling met vleugjes humor (tijdens de kerstavond bijvoorbeeld). Hustlers is met een hart en met een goed gevoel gemaakt. En dat merk je. De regisseuse heeft zich verdiept met een aantal strippers, is in een aantal stripclubs geweest en heeft haar sociologische projecties gegoten in deze kapitalistische bubble ervaring.

Tja, de mooie meiden maken een hoop goed. Het verhaal was verder ook niet slecht, maar ik denk dat het minder als een lange zit had aangevoeld als het gewoon in anderhalf uur verteld was. Met die twintig extra minuten erdoorheen werd het gewoon wat langdradig.

3 sterren, want 2,5 vind ik toch te mager voor deze film.

avatar van Woland
In alle eerlijkheid, zeker niet zo slecht als mijn van te voren vrij lage verwachtingen, maar een hoogvlieger is het nou ook niet bepaald. De film gaat over een groep strippers die besluit om hun rijke klanten op te lichten, en het is vooral verbazend dat je daar zo'n saaie film van kan maken.
Hoewel het niet helemaal een standaard setting is, is de rest van de uitwerking van dit misdaaddrama namelijk wel compleet volgens het boekje uit te tekenen. Het begint allemaal onschuldig en kleinschalig, dan gaat het een tijdje goed, we zijn de zusterschap tussen de daders, maar vervolgens loopt het allemaal uit de klauwen en komt de uiteindelijke neergang. Zie ook elk ander misdaaddrama zo ongeveer, van Scarface en Little Caesar tot Wolf of Wall Street aan toe. Gaap. De film duurt ook ruim te lang door veel in herhaling te vallen. Als positieve noot doen Wu en Lopez het best goed en zijn er redelijk wat wulpse dansjes en korte jurkjes te zien, al zijn de bijrollen weinig memorabel. En veel empathie voor de materialistische dames noch de even materialistische slachtoffers kon ik niet echt opbrengen. Het is best uit te kijken hoor, maar Hustlers zal me niet lang bijblijven.

Als kijker verdien je m.i. een Oscar als je deze film uitzit...

avatar van pvl63
Aardig filmpje, helaas ook voorspelbaar, toch blijft het de moeite waard om uit te kijken. Vooral de rol van de journaliste is interessant.

avatar van Left4Dead
Meer vrouwen op de werkvloer, prachtig hoe men geforceerd emancipatie erdoor wil drukken.
Ik ben voor gelijke rechten voor iedereen, zolang het maar de natuurlijke weg volgt.
Deze sla ik daarom zeer graag over.

avatar van Macmanus
J-Lo.

Geinige film. Het is een lastig sub-genre de striptease film. Je had ooit een film met Demi Moore met de letterlijke naam. Gevaar dat altijd op de loer ligt is dat het nogal een b-film wordt. Deze film is wat flitsender en heeft iets meer te melden dan gemiddeld. Ook zijn de rollen allemaal wat beter. J-Lo speelt overtuigend als de beste Hustler from the block.

Scafaria mist soms wat rust en weet de stijl niet altijd 100 procent overtuigend te brengen. Het is soms Wolf of Wallstreet en dan weer The Wrestler maar het match niet altijd even goed. De muziek is wel geestig maar voelt soms wel wat continu aanwezig. Dat het door vrouwen gemaakt is, is waarschijnlijk waarom de critici iets te overenthousiast zijn. Maar het is verder een vermakelijk filmpje. Niet zo extreem kuis als gedacht, maar ook wel weer iets te netjes voor mijn smaak. Toegeven die J-Lo ziet er belachelijk goed uit voor iemand van 50tig!

3 sterren.

avatar van Duke Nukem
Een interessant verhaal op een vervelende manier verteld. Ook geen hoogstaande acteerprestaties. Jennifer Lopez laat wel nogmaals zien hoe sexy ze nog is op haar vijftigste.
matthieu1204 schreef:
wat gebeurt er nou op het einde. 5 jaar voorwaardelijk maar hebben ze ook geld terug moeten geven. Weekenden van 100.000 pakten ze als je er dan vanaf komt met voorwaardelijk ??

Het is inderdaad onbegrijpelijk hoe deze vrouwelijke misdadigers (mannen zwaar drogeren en bestelen) er vanaf gekomen zijn met een voorwaardelijke straf. Het rechtssysteem is blijkbaar ook in de VS zo krom als iets.
Vidi well schreef:
Je voelt ook de moeite die ze doen om te overleven in soms armoedige omstandigheden, en kunt daardoor wel enig begrip opbrengen voor het latere criminele gedrag.

Als je begrip kunt opbrengen voor dit soort crimineel gedrag, scheelt er echt iets met je moraliteit hoor.

avatar van Macmanus
Als ik de berichten lees was de zaak niet zo heel sterk tegen hen, de DA heeft toen een deal met beide gemaakt. Waarschijnlijk wouden weinig rijke mensen echt in de rechtbank getuigen.

avatar van Vidi well
Duke Nukem schreef:

Begrip kunnen opbrengen is iets anders dan goedkeuren. Deze film biedt duidelijk een verklaring waarom deze vrouwen tot hun criminele daden komen. Maar een verklaring is natuurlijk nooit een excuus.

avatar van Duke Nukem
Vidi well schreef:
De vrouwen waren nochtans niet straatarm, een heleboel mensen hebben veel minder en gaan daarvoor niet in de criminaliteit. Maar ik vermoed dat deze vrouwen de luxe leefomstandigheden niet wilden opgeven waaraan ze gewend waren toen de stripzaak nog goede zaken deed. Voor mij klinkt begrip opbrengen teveel als iets goedkeuren, maar wellicht bedoelde je het niet zo. Je kunt inderdaad een verklaring aan iets geven zonder het daarom goed te keuren.
Macmanus schreef:
Dat verklaart veel, dank je voor deze uitleg. Indien de daders mannen waren geweest die hun vrouwelijke slachtoffers drogeren en bestelen, dan hadden de juridische gevolgen waarschijnlijk ook een stuk harder geweest.

avatar van AniSter
Af en toe een aardige song en daarmee heb ik zo'n beetje de plus van deze film gehad. Zelfs sommige stukken overgeslagen. Nee, deze film kon me niet bekoren.

avatar van macrobody
Wat een overbodige film. Sowieso 10 jaar te laat ook al ziet Lopez er nog goed uit op het grote doek. Maar echt spannend was het niet, beetje vrouwengekibbel. Kan ook alleen maar door een vrouw geregisseerd zijn. Ook niet echt schokkend of zo. Ga naar Parijs in de buurt van de Moulin Rouge daar heb je van die obscure barretjes (13 jaar geleden in ieder geval) daar wordt je naar binnen gelokt met een gratis drankje, vervolgens wordt je omcirkelt door lelijke wichten die je om een drankje vragen. De beroerdste niet geef je die wijven een paar drankjes om er bij het verlaten van het pand achter te komen dat elk drankje 50 euro kostte. En gewoon niet betalen is erg lastig met een paar bomen van kerels bij de uitgang. Dure les dus.

avatar van IH88
“This city, this whole country, is a strip club. You've got people tossing the money, and people doing the dance.”

Regisseur Lorene Scafaria heeft met Hustlers een enerverende film afgeleverd, en ze heeft goed gekeken naar films als The Wolf of Wall Street en The Big Short. Het grootste minpunt van de film is dat Scafaria het extravagante leventje van een stel danseressen in een stripclub wil combineren met ook nog wat serieuze en dramatische momenten. De combinatie werkt niet echt, en Scafaria had er goed aan gedaan om er toch meer een zwarte komedie van te maken. Jennifer Lopez en Constance Wu zijn wel ijzersterk, en door het hoge tempo verveelt Hustlers geen moment.

De film opent met een lang tracking shot, waarin stripteasedanseressen vanuit hun kleedkamer door de smalle gangen van de nachtclub in ganzenpas naar het podium lopen. Jammer genoeg wordt het hoge niveau van deze opening niet vastgehouden, maar de film als geheel is desondanks meer dan de moeite waard. Hij vertelt het waargebeurde verhaal over strippers, die in het begin van dit decennium de witte boorden van Wall Street op geraffineerde wijze financieel uitkleden. Ik vind het eigenlijk wel een geinig idee, dat die mensen op die manier toch zoiets als een koekje van eigen deeg krijgen.

Ik heb mij dan ook prima vermaakt met deze vlotte, onderhoudende film. Complimenten vooral voor Jennifer Lopez met (mogelijk) haar beste vertolking ooit. Haar scène op het dak, waarin zij Constance Wu uitnodigt in haar bontjas te kruipen, is er een om te onthouden.

avatar van DreamTech
Nou laat ik het zo zeggen de ( letterlijk en figuurlijke ) openings scene van mevrouw Lopez dat beviel wel de rest van de film ach niet zo slecht zal echt wel gebeuren heb de film toch afgekeken want boeide mij wel ( kan ook de kleding zijn geweest)

avatar van schumacher
Ik vond het een goeie film en mooi vrouwvolk altijd leuk en Jlo blijft een bom.
Het is idd een beetje een lange zit ja maar nog een vrij leuke .
Vermakelijke film.

avatar van Grindhouse62
BBarbie schreef:

Mooi omschreven. Ik heb deze prima film vanavond met veel plezier gekeken, al had de film volgens mij ook wel iets korter gekund. Maar ik heb mij er prima mee vermaakt. Een 3.5

Leuk om naar lopez en Wu te kijken, filmpje stelt verder weinig voor. Het "geld uit de zak kloppen" door de dames van plezier is niets nieuws, en het is een beetje vreemd dat sommige hier dat als een interesant gegeven zien?
Ook een wat diepere inkijk in dit harde leventje is waarschijnlijk teveel gevraagd van een filmmaakster die daar totaal geen sjoegem van heeft.. Dat deze dames maar een klein percentage krijgen van de drankjes die ze de klanten aansmeren, en het moeten hebben van de fooien die ze krijgen door "extra" services in de achterkamertjes, en dat het meegaan met klanten uit den boze is omdat dat de omzet van de club schaadt en in de meeste gevallen tot boetes voor de dames of zelfs ontslag leidt...
Een beetje meer bloot en erotische scenes had wellicht het kijkplezier ten goede gekomen.

avatar van filmkul
Redelijk sterk (misdaad) drama. Het op waar gebeurde feiten gebaseerd verhaal is best aardig en geeft een goede kijk in de stripperswereld en al drama daaromheen. De uitwerking is vakkundig. De opbouw is prima en de film kijkt lekker vlot weg. De kracht zit hem met name in de chemie tussen de hoofdrolspeelsters en zeker Lopez zet een sterke rol neer. Visueel ziet de film er ook goed uit met mooie camerabeelden. De lekkere soundtrack maakt het vrijwel helemaal af. Toppertje. 4.0

Makkelijk en prettig wegkijkend misdaad drama.
Beetje kruising tussen "Showgirls" en "Wallstreet".
De film geeft eveneens een kijkje in de keuken van de donkere nacht clubs en haar bezoekers.
Lopez lijkt geen last te hebben van de tand des tijds en ziet er ook hier weer begeerlijk uit.
Sowieso geen gebrek aan aantrekkelijke vrouwen in deze "Hustlers".
Daarom zullen zowel vrouwelijke als mannelijke kijkers plezier kunnen beleven van deze film.

Aardig filmpje met een paar mooie vrouwen erin. Niet helemaal mijn film, het is allemaal te netjes. Nu is het natuurlijk een verfilming van wat er ooit gebeurt schijnt te zijn maar het kon mij weinig boeien. Een voldoende voor de knappe dames en leuke shows.

Redelijke film waarin een beginnende stripster hulp krijgt van een ervaren stripster die veel geld verdiend. Best een origineel waargebeurd verhaal dat zich afspeelt tijdens de financiële crisis. Het blijft wat oppervlakkig en het valt wat in de herhaling op een gegeven moment. Maar het ziet er allemaal wel goed uit, en niet alleen vanwege het vele vrouwelijk schoon. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van clubsport
BBarbie schreef:

Ik heb mij dan ook prima vermaakt met deze vlotte, onderhoudende film..

Dus als mannen zoals in BOMBSHELL zogezegd sexueel over de scheef gaan en verkeerd bezig zijn dan mogen ze hangen volgens jou .
Maar als vrouwen dan criminele feiten plegen en minstens ( zo niet erger ) over de scheef gaan dan vind jij dat geinig

clubsport schreef:
(...)ik weet waar dit soort denkwijze vandaan komt maar het blijft nietemin een trieste dubbele moraal .
Het treft dat je deze film vergelijkt met Bombshell. In beide films worden vrouwen opgevoerd als seksobject. Het grote verschil is dat de dames in deze film daar om hen moverende redenen zelf voor kiezen. Dat plaatst hen in een positie om niet het slachtoffer, maar de dominerende partij te zijn. Ik vind die rolwisseling best geinig. Dat jij dat een "trieste dubbele moraal" noemt, boeit mij minder.

avatar van clubsport
BBarbie schreef:

In Bombshell was Roger Ailes juist de dominerende partij , ik vond juist die rolwisseling best wel geinig .

avatar van =EL!ZE=
Goede film. Deed me een beetje denken aan Set It Off. Ook perfecte rol voor voor JLo.