It Must Be Heaven (2019)

Frankrijk / Qatar / Duitsland / Canada / Turkije / Palestina

geregisseerd door Elia Suleiman
met Ali Suliman, Gael García Bernal en Grégoire Colin

Een man ontvlucht Palestina. Hij wil elders een nieuw leven beginnen. Hij trekt door verschillende steden en ontdekt onverwachtse overeenkomsten met zijn thuisland. Uiteindelijk wordt hij geconfronteerd met dezelfde problemen als in Palestina.

Vanaf 19 december in de bioscoop (Gusto Entertainment)

avatar van Donkerwoud
Aardige trailer. Al kan het met de uiteindelijke film alle kanten op.

avatar van mrklm
De Palestijnse regisseur Elia Suleiman reist van Nazareth naar Parijs en New York. Hij observeert het leven in die steden op een manier die nadrukkelijk geïnspireerd is door de Monsieur Hulot-films - en in het bijzonder Playtime (1967) - maar het eindresultaat is een serie sketches die veelal alleen verbonden worden door de aanwezigheid van de stoïcijnse Suleiman zelf. Dat levert absurde, soms vermakelijke, maar vaak gekunstelde scènes op waarin Suleiman blijkbaar een parallel probeert te trekken tussen zijn thuisland en de westerse wereldsteden die hij bezoekt. Er valt best wel wat te lachen, maar het gebrek aan samenhang en een verhaallijn zorgen voor een episodische structuur waardoor deze komedie als satire onvoldoende uit de verf komt. De scène met een schoonmaakster in een sjiek modehuis is subliem, maar steekt helaas met kop en schouders boven de rest van de film uit.

Een maffe film, vol met absurdistische scenes die je laten twijfelen aan hoe de werkelijkheid eigenlijk in elkaar steekt. Alhoewel, door de opeenvolging van ogenschijnlijk ongerelateerde scenes is het moeilijk de onderliggende boodschap uit de scenes te halen, mochten die er zijn. Genoeg ruimte voor eigenlijk invulling en je fantasie de vrije loop te laten gaan. Het gebrek aan samenhang maakt de film wel wat langdradig. Maar humor heeft de film zeker, de rare taferelen volgen elkaar in rap tempo op. En de continu enigszins dreigende, onheilspellende sfeer houdt je uiteindelijk toch bij het verhaal.

avatar van tbouwh
Zou dit de laatste film zijn waarin de Notre Dame in oude glorie te zien is?

Heel absurdistisch en grappig vind ik . Ik sluit me aan bij hekoning. Monsieur Hulot , ken ik ; ik vind dit toch anders .