See You Yesterday (2019)

Sciencefiction

geregisseerd door Stefon Bristol
met Eden Duncan-Smith, Dante Crichlow en Astro

Schoolvrienden C.J. en Sebastian zijn wetenschappelijke genieën en werken in hun vrije tijd aan hun nieuwste uitvinding: een rugtas waarmee je kunt tijdreizen. Maar als C.J.’s oudere broer Calvin na een aanvaring met de politie komt te overlijden, besluit het jonge duo hun onafgemaakte technologie op het spel te zetten in een poging om Calvin te redden. Ze proberen zo snel mogelijk hun zelfgemaakte tijdmachines te perfectioneren zodat ze terug kunnen om een ramp te voorkomen.

Geproduceerd door Spike Lee.
Gebaseerd op de gelijknamige korte film.

Vanaf 17 mei te zien op Netflix

Goeie film waarin twee scholieren een uitvinding doen waarmee tijdreizen mogelijk wordt. Een niet voor de hand liggende mix van een tiener-tijdreisfilm en een sociaal drama. Afzonderlijk gezien beide wellicht niet geheel geslaagd, maar samen levert het toch wel een frisse film op die mede dankzij de korte speelduur gemakkelijk wegkijkt. Een grappige cameo van Michael J. Fox en uiteindelijk een kleine 3.5 sterren voor dit regiedebuut van Stefon Bristol.

avatar van Drifter
Deze film lijkt de boodschap te hebben dat iedereen tegen afro-americans is en dat ze zielig zijn. Misschien is het grootste probleem dat het in deze film lijkt dat de afro-americans tegen de afro-americans zijn.

Verder is het een soort 'Back to the future' kinderfilm. Over het eind zeg ik verder niets.

Muziek is niet geweldig, als het al aanwezig is.

Om positief te eindigen: acteren is prima en het vreemde camera werk valt op maar stoort niet heel erg.

Ik snap niet waarom een film op het zo ‘sociaal correcte’ Netflix aanwezig mag zijn waarin donker gekleurde mensen elkaar “nigger” noemen.

avatar van D'naarige
CJ sprint nog een keer terug in de tijd en de film stopt ineens. Geld op bij de productiemaatschappij? Lukt het haar? Blijft haar broer en vriend in leven? Vanwege de bizarre open einde 1,5 ster.

avatar van jippie2010
Tijdreizen wordt als karig jasje gebruikt om een maatschappelijk onderwerp bespreekbaar te maken. Beide onderwerpen krijgen nergens diepgang, een film zonder ruggengraat.
Wel leuk om Michael J. Fox even kort te zien! *2.0

Brilliant debuut. Geeft de realiteit goed weer. No matter what black people do death is happening.

avatar van zoutzak
Lekkere nerdy scifi highschool film die duidelijk afspeelt in Spike Lee's achtertuin. Niet zo sterk als The Hate U Give maar eveneens wel een vermakelijke zit.

Stoj schreef:

Wat snap je daar niet aan?

avatar van Uier
Black to the future.

avatar van rondh
Uier schreef:
Black to the future.

avatar van macrobody
Twee genieën kunnen niet eens een simpel plannetje uitvoeren. Misschien wat minder tijd besteden aan het handenschudden ritueel en wat meer aan het actuele denken.

avatar van mjk87
Heel matige film. Ook van een erg simpele weergave van problemen die er wel zijn en genoemd moeten worden, maar dan niet met dit gedrocht. Matig acteerwerk, visueel niet bijzonder en het voelt allemaal gemaakt aan. Mensen doen niet wat logisch is in een situatie, maar doen wat nodig is om de plot vooruit te helpen in de richting die de makers willen. En zo wordt die boodschap ook drammerig en vervelend. 1,0*.

Echt niet goed.

Een film die vanalles probeert te zijn. Een kinderdrama, sociale kritiek en scifi genrefilm op een hoopje gegooid. Da's nobel enzo, maar het schuurt en kraakt dat het niet mooi meer is. Misschien had men toch maar gewoon een "goeie film" moeten proberen maken, eerder dan dit geforceerd rommeltje.

Het acteerwerk is magertjes, de scifi elementen zijn kinderlijk, het drama en de maatschappijkritiek zijn zo plat als een dubbeltje. Auidovisueel is het ook maar mank gepruts. Het is bijna meesterlijk hoe alles elkaar tegenwerkt in deze film, een soort van perfect storm die ondanks z'n goede bedoelingen kant noch wal raakt.

Het duurt nog geen 90 minuutjes, maar de film is van begin tot eind vervelend. Bristol bakt er echt niet veel van, het is zijn werk dat er voor zorgt dat het vierkant draait. Beetje jammer, want met dit materiaal had je denk ik best een leuke film kunnen maken, ook zonder een stevig budget.

avatar van John Milton
Dacht ik al. Thanks, besteed ik mijn tijd anders.

Zeer matige SF film, die meer bedoeld is voor de jeugd vermoed ik.
Mij kon het in elk geval niet boeien.