Falling in Love (1984)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Ulu Grosbard
met Robert De Niro, Meryl Streep en Harvey Keitel

Tijdens het winkelen voor Kerstmis lopen Frank en Molly elkaar tegen het lijf. Dit korte moment zal hun leven veranderen, wanneer zij elkaar maanden later herkennen in de trein en een goed gesprek hebben. Ondanks dat ze allebei getrouwd zijn, ontmoeten ze elkaar vaker en wordt hun vriendschap steeds dierbaarder voor beiden.

FisherKing
Met recht een Kerstfilm; onderhoudend qua sfeer. Vonk springt niet echt over tussen de Niro en Streep (had dat ook niet verwacht; wie valt er nou op Streep ! des te moediger de prestatie van De Niro)

avatar van Jolie-G
Echt één van de mooiste lovestory's.

inhakend op Jolie-G

Recensie (uit 1999):
In de beste filmgids die er bestaat, de Virgin Film Guide, stond ie niet. Onbegrijpelijk. Ik pakte een hele foute videocatalogus er bij en ik las: "Film met Streep en DeNiro in de regie van Ulu Grosbard. Eenvoudig liefdesverhaal." Eenvoudig? Lik me reet, en wel om meerdere redenen. Allereerst is het liefdesverhaal uit de film zo'n beetje het meest complexe wat een mens in een ECHT leven kan meemaken. Bedoelen criticasters soms dat alles wat riekt naar het echte leven in een film niet spannend is (ik verdenk ze er wel eens van)? Hebben deze mensen dan wel goed gekeken naar de eerste 15 minuten waar op sublieme wijze het toeval en noodlot in een mensenleven wordt verbeeld. De acteerprestaties zijn subliem, te samen met een goede cinematografie en rake dialogen; bovendien nog 'n sterk script ook met 'n goede afwisseling tussen voorspelbaarheid & onverwachte wendingen. Op het laatst werd ik bijkans gek toen ze elkaar nog bijna ontliepen ('n vergelijkbare ervaring had ik bij The Apartment van Wilder). Onderschatte film.

Zo bijzonder is het liefdesverhaaltje ook weer niet qua realisme in verhoudig tot andere films hoor.

gonnie schreef:

In de beste filmgids die er bestaat, de Virgin Film Guide.

Hoe kom je hierbij?

kos schreef:
Hoe kom je hierbij?

Nou eh...ik heb hem in mijn kast staan...
als het gaat om reviews heb ik geen betere kunnen vinden
scherp, met humor geschreven...dus ja hoe kom ik erbij...ik denk uit ervaring
maar andee suggesties zijn altijd welkom

Geweldige film. Ik heb hem meerdere keren gezien en hij blijft even mooi. Hoe het lot je leven ingrijpend kan veranderen. Prachtig geacteerd en er zit geen slap moment in de film.

Superfilm, die ik keer op keer kan kijken rondom de kerstdagen. Heerlijk verhaal, dat me doet denken aan 'echte liefde', met de bijbehorende obstakels. Blijkt ook maar weer, dat het leven bestaat uit keuzes maken. Maar gelukkig, eind goed al goed....zoals echte liefde/het lot hoort te eindigen.

avatar van soom
Standaard film. Mooie rollen van Meryl en Robert, maar niet echt iets dat ik niet al eerder heb gezien. 2,5*.

avatar van TheRisingSun
Mooi filmpje!

Een liefdesverhaal die voornamelijk overeind blijft door De Niro en Streep, want het verhaal op zich zelf is niet bijster bijzonder.

Toch weten deze twee er zeker nog wel iets van te maken! Dat de twee langzaam maar zeker voor elkaar vallen, maar het niet goed aandurven beelden ze goed uit. Je ziet dat ze wel willen, maar niet goed weten wat ze met de situatie aan moeten, doordat ze beide al een vaste partner hebben.

Wel een film die je makkelijk nog een keer kan kijken (althans ik wel) , want hij kijkt lekker weg. De film deed me wat denken aan "Serendipity", die het verhaal waarschijnlijk lichtelijk gebruikt heeft van deze film.

3 sterren

Blijft voor mezelf de ultieme liefdesfilm , hij is gewoon prachtig.

avatar van wess16
Is dit de De Niro-film met de minste stemmen van de afgelopen 35 jaar?

kappeuter (moderator)
Nee dat is Stone (2010)
Maar die is nog zeer recent. Dus dan zou ik zeggen The Bridge of San Luis Rey (2004) (58 stemmen)
Je hebt ook nog Mistress (1992) (slechts 30 stemmen), maar daar heeft hij wellicht een kleinere rol.

avatar van Masterbrain
Mooie film over alternatieven als de relatie, huwelijk niet gaat.
De ware liefde is voor elkaar gemaakt , alleen zie je het over het hoofd , en of duurt
het gewoon lang om het te vinden en als je dat vind dan mag je je in de hemelse
geluk prijzen , alleen moet je met de druk en moeilijkheden kunnen omgaan.

Een complexe situatie om uit te leggen je moet het meegemaakt hebben
om deze film te begrijpen en te prijzen , anders...De einde is wat slordig voor de rest
prima film.

Er is overgins een Indiase remake gemaakt die 2006 uitkwam en die is toch het kijken waard en ietsje beter.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het eerste uur is sterk, nadien zakt het niveau. Maar dat had ik enigszins verwacht. In het eerste uur is de spontaniteit groter, de opkomende affaire voelt best fris aan, maar dat kan niet blijven duren. Nadien volgt immers altijd het moeizamere drama, hetgeen nogal zwaar op de maag komt te liggen. Daar kan zelfs het einde niets aan veranderen.

Robert De Niro en Meryl Streep tillen Falling In Love boven het gemiddelde romantisch drama uit. Eerstgenoemde zet niet bepaald zijn beste rol neer, maar de twee hebben serieus wat chemie en dan is het werk al half gedaan.
Bijrollen zijn er voor Harvey Keitel en Dianne Wiest, al wordt hun talent niet ten volle benut.

Qua verloop is Falling In Love perfect wat je ervan verwacht. De gebruikelijke perikelen en hindernissen passeren. Voor de verrassing moet je deze dus niet zien. Waarvoor je hem wel moet zien? Het aantal vinnige dialogen. Zeker in het eerste uur zijn die van een hoog niveau, zonder uit de toon te vallen: De Niro en Streep zorgen voor de nodige naturel.

"I was thinking, if you had time we could have lunch or something."
"Lunch? I don't know..."
"You're very beautiful."
"No, I'm not. I'm very married."
"Married people need to eat too."

avatar van Passiebloempje
Hahaha, pfff, wat een cliché...

avatar van hannes64
Clichè?
Welnee, dit is 1 van de beste films van Streep en DeNiro.
Zoals stinissen al schreef: Blijft voor mezelf de ultieme liefdesfilm , hij is gewoon prachtig.

Voor mij dus ook.

De verhaallijn was niet eens dom, lomp of goedkoop; er was zelfs sprake van enige smaak, al waren de dialogen nog zo alledaags. Maar Robert De Niro past niet in een liefdessoap; hij is gewoonweg als speler geen romanticus en de rol van Meryl Streep was eigenlijk hartstikke saai. Maar desondanks heb ik, al weet ik niet precies waarom, toch nog wel van deze productie genoten.

avatar van Erick1985
FisherKing schreef:
Ik zal maar doen alsof ik dit niet gelezen heb..........

PRACHTIFILM, met fantastisch acteerwerk... de chemie tussen die twee spat van het scherm af. Kan niet anders dan HEERLIJK zeggen!

Matige film waarin een getrouwde man en vrouw elkaar ontmoeten in een boekenwinkel. Een romantisch drama over een buitenechtelijke relatie dat vooral niet helemaal werkt omdat de liefde tussen de twee hoofdpersonages niet geloofwaardig overkomt. Meryl Streep en Robert De Niro doen niets verkeerds, maar hun personages zijn wat aan de saaie kant. Een paar aardige scene's, maar niet genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van 93.9
Tamelijk doorsnee lovestory.
De Niro: slecht gecast voor deze rol. Streep: goed werk.
Kleine voldoende