Escape from Pretoria (2020)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Thriller

geregisseerd door Francis Annan
met Daniel Radcliffe, Ian Hart en Daniel Webber

Tim Jenkin en Stephen Lee zijn blanke Zuid-Afrikanen en activisten die tegen de apartheid strijden. Ze worden gevangengenomen omdat ze namens het Afrikaans Nationaal Congres werken en naar de beruchte en zwaarbeveiligde gevangenis van Pretoria gebracht. Daar komen ze in contact met de activist Denis Goldberg en plannen ze een ontsnapping.

avatar van HALVE TAMME.
''You Are the White Mandela.''

Apartheid, een uitvinding van de mens. Blijf het ongelofelijk vinden waartoe de mensheid in staat is. Het is gewoon in en in triest! Het is en blijft zo belangrijk om deze verhalen, op welke manier dan ook, te blijven verspreiden zodat nieuwe generaties ook op de hoogte worden gebracht van de gruwelijkheden uit de geschiedenis. Van Guns Akimbo door naar Escape from Pretoria, een omschakeling van jewelste. Lang gelden dat ik zo een intense film heb gezien. Ik begin Radcliffe als acteur echt te waarderen. Sterk staaltje acteerwerk van hem en uiteraard de rest van de cast. Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af. Ik ben er stil van. Indrukwekkend! Standaard film wil ik het zeer zeker niet noemen, elke uitbraak heeft zo zijn eigen verhaal. En dit verhaal heeft net wat meer ingrediënten waardoor hij boven de rest uitstijgt. Kortom: deze film mag je niet missen.

**** ½

Teleurstellende gevangenisfilm met een verbazingwekkend verhaal, dat naar verluidt waargebeurd is en inhoudelijk weinig van doen heeft met het apartheidsregime in Zuid-Afrika. De film kent een handvol spannende momenten, maar dat is het wel zo’n beetje. Ik vrees dat ik deze film heel snel vergeten zal zijn.

avatar van knusse stoel
Door deze film kwamen de herinneringen weer naar boven, bv de boycot van Outspan-sinaasappelen.
Dit was in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw, alleen hadden Israël en Z-Afrika iets op de boycot van sommige producten bedacht:
Zuid-Afrikaanse producten werden naar Israël verscheept, daar minimaal bewerkt en vervolgens met een "made in Israel" label verkocht aan Europa en VS.
Uiteindelijk kwam er einde aan dit regime toen de jaren '90 aanbraken, in februari van dat jaar werd Nelson Mandela vrijgelaten en deze werd ruim 4 jaar later President.

Het duo Tim Jenkin en Stephen Lee zijn twee blanke Zuid-Afrikanen die vochten tegen de apartheid en in deze film zie je hoe het hen vergaat nadat ze werden opgepakt. Ze worden naar een gevangenis voor blanke mannen gebracht in de stad Pretoria. Daar is het de bedoeling dat je "anders leert denken en dankbaar dient te zijn dat je in het mooiste land ter wereld bent geboren".
Daarbij hoort ook de gedacht dat iedereen zo denkt en daar moet je dan maar snel aan wennen.
In deze gevangenis komen ze gelijk al in contact met Denis Goldberg die er al jaren gevangen is en hen probeert duidelijk te maken dat ontsnappen een heilloos idee is. Spots die iedere vierkante centimeter verlichten, een muur van 20 voet hoog (ongeveer 6 meter), prikkeldraad en schietgrage bewakers op de muur. Maar de twee zijn van plan om te vertrekken en gaan een plan uitwerken met de activist Denis Goldberg en waarbij de kijker getuige is bij de ontwikkeling. Soms nagelbijtend spannend en een verhaal verpakt in een film die buiten de onmenselijkheid van apartheid de moeite waard is om een kleine 2 uur te bekijken.
Onze waardering is een 8!

avatar van Brabants
Escape from Pretoria is een op geschiedenis gebaseerd verhaal prima uitgewerkte film. Het wist me te boeien van het begin tot het einde. Je begint echt mee te leven met de karakters en dan is het voor mij al meer dan geslaagd.

avatar van filmkul
Redelijk sterk ontsnappingsdrama. Het verhaal is bekend en wordt vakkundig uitgewerkt door Annan. De film boeit direct vanaf het begin. Richting het einde wordt het steeds spannender met een nagelbijtende finale. Er passeren wel wat clichés maar so what. Radcliffe zet een uitstekende rol neer en begint langzamerhand aardig van zijn HP imago af te komen. Prima film. 3.5/4.0

Goeie film waarin twee blanke aanhangers van de ANC een lange gevangenisstraf moeten uitzitten. Je weet van te voren hoe de film zal aflopen, ook al ben je niet bekend met dit waargebeurde verhaal. Desondanks blijft de film onderhoudend van begin tot eind en kent ook een aantal spannende momenten (vooral ook omdat het plan en de ontsnapping redelijk uitvoerig in beeld komen).

Ik ga even checken of ik de tuinpoort afgesloten heb..

avatar van Banjo
Een hele fijne film om naar te kijken!
Het verhaal is interessant (houten sleutels !) aan het acteren is niks mis mee, en er zit een mooie snelheid in deze film. Alleen miste ik de momenten van bruutheid en de hardheid die toch wel in zo'n gevangenis moet rondspoken ik heb dat wel gemist. Het kwam nu over als een plek waar het alleen maar zomers aan voelt en iedereen kan met elkaar opschieten zo'n vredige plek. Maar voor de rest heb ik me hier alleen maar mee vermaakt.

4 sterren

avatar van Drifter
Middelmatige ontsnappingsfilm. Idee van de houten sleutels is wel leuk maar het wordt wat langdradig. En dat heeft toch met de regie te maken.
Dat het waargebeurd is is mooi maar daar wordt een film niet vanzelf beter van. Ook het apartheid verhaal wordt er bij gehaald voor de verkoop van de film.

avatar van umbra
Zeer fijn en boeiende gevangenisfilm met een Radcliffe die z'n rol toch weer voortreffelijk speelt. Na z'n Harry Potter films, was het altijd wat wennen als ie in andere rol en soort film ging spelen. Gaat hem vaak verrassend goed af. Zo ook in deze film, over een witte gevangenis met indd gestapo cipiers, kwou er zelf soms op kloppen, maar dat zou zonde zijn vd nieuwe tv Ik hou hier wel van, de evolutie vh ontsnappingsplan, vermaak ik me echt mee. Gewoon ook door de rest top geacteerd, het geheel zat goed ineen. Aja en als Radcliffe 'ja meneer' zegt 8/10 verdiend deze toch wel.

avatar van martijn011
Best wel een prima ontsnappingsfilm, al zijn er in dit subgenre wel veel betere films gemaakt.

Binnen een mum van tijd zien we hoe de twee jonge activisten Tim Jenkin en Stephen Lee, vertolkt door Daniel Radcliffe en Daniel Webber, achter slot en grendel verdwijnen. De reden daarvoor is nogal suf, wat dat betreft zet de openingsscène je op het verkeerde been. Je verwacht een paar dood en verderf zaaiende bommen, je krijgt een paar harde knallen die tientallen pamfletten, met een politieke boodschap daarop vermeld, door de lucht laten vliegen.

Veel meer komen we niet te weten over beide hoofdrolspelers. Hun rol blijft vooral beperkt tot het bedenken van een ontsnappingsplan met behulp van houten sleutels. Of het daadwerkelijk lukt is simpel op te zoeken, het is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik wist de afloop vooraf niet omdat ik het verhaal niet kende, dan is het nog best spannend allemaal. Heel bijzonder is het allemaal niet, wel aangenaam.
Voldoende.

avatar van mjk87
Mwoh. Wel een degelijk gemaakte film maar ondanks de niet heel lange speelduur toch wat slepend. Vooral door de vele herhalingen met die sleutels, na 1 keer geloof je het als kijker wel, daarna zijn die scènes vooral opvulling, niet meer spannend en zelfs saai. Sfeertje is wel oké, acteerwerk ook wel (al ziet Radcliffe er gewoon uit als een jochie dat een baard heeft opgeplakt). Wel een rare rol van die derde ontsnapte, dat blijkt een fictieve rol terwijl de werkelijke derde ontsnapte niet in de film zit. Vreemd. En veel voegt die persoon met zijn persoonlijk drama niet toe. Net als de apartheid, die wel af en toe wordt genoemd maar ook verder nauwelijks op de achtergrond speelt. Uiteindelijk is dit een ontsnappingsfilm die op momenten nog wel spannend is, maar vaker echter erg mak is en misschien meer wil zijn dan die werkelijk is. 2,5*.

Zeer spannende film. Vanaf het begin tot het einde heeft het me geboeid. In het begin leek de sfeer van de film niet te passen bij het script maar dit werd later ruimschoots goedgemaakt. Kijkt gewoon lekker weg en je wordt er helemaal ingezogen

avatar van rep_robert
Escape from Pretoria is een leuke "escape from prison" movie dat het net weer even anders aanpakt dan de vele genregenoten. Dit keer geen opengebroken muren en tunnels, maar sleutels!
Ondersteund door een leuke cast (met wederom een sterke Radcliffe die leuke projecten uitzoekt) en een acceptabele speelduur vermaakt de film constant. De diepgang in het politieke statement (anti-Apartheid) blijft echter wat op de oppervlakte borrelen en wordt meer gebruikt om de film een uitgangspunt te geven, dan dat het er echt inhakt. Het verdwijnt teveel naar de achtergrond, waardoor de impact gering blijft.

Als gevangenisfilm erg geslaagd, maar de emotionele impact waar de makers op willen mikken, ontbreekt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze film brengt weinig nieuws. Het thema rondom de Apartheid zit al in voldoende films en een gevangenisuitbraak is zo ongeveer het minst originele wat je nog in een film kan stoppen. Maar het kijkt prima weg. De hoofdrolspelers zijn goed, er zit enige spanning in en met een niet al te lange speelduur ben je er ook zo doorheen.

avatar van Fisico
Escape from Pretoria is een film die gemend onthaald wordt in de media. Van degelijk tot slecht. Zonder corona en een lange tijd weggeweest te zijn wellicht ook de film niet gezien in de zalen, maar nu alvast met lagere verwachtingen hem toch gaan zien.

Film viel op zich niet tegen. Eén van de grootste troeven is wellicht de opgebouwde spanning. Ik kende het verhaal niet en op zich ook wist ik ook niet hoe het ging aflopen, maar het feit dat het verfilmd is, doet wel al één en ander vermoeden dat er op zijn minst iemand in zijn opzet zou slagen. Toch bleef de spanning overeind, ook mede door het prima camerawerk. Wel jammer dat de diepgang van de personages vrij beperkt was. Het plot en de idee rond waarom ze Apartheid zo belangrijk vonden, kwam niet aan bod.

Ik vond het Radcliffe zeker niet slecht doen. Vooral de angst om gepakt te worden, de adrenaline en panische aanvallen, werden sterk weergegeven. Die moest ondraaglijk geweest zijn. Het plot met die sleutels klinkt vreemd, maar blijkbaar toch waar. Wel hier en daar de wenkbrauwen gefronst zoals het moment dat Denis lawaai maakte doordat de dikke cipier met die plopper op zijn stappen terugkeerde, hoewel Denis niet zag wat er aan de hand was.

avatar van Filmkriebel
Dergelijke prison break films zijn intussen al zo vaak gemaakt dat je al van het begin weet hoe het zal eindigen. Weinig verrassende film moet ik zeggen die absoluut niks nieuws brengt. Toch is het allemaal aardig opgevoerd en vond ik sommige scènes aardig spannend uit de hoek komen.

Radcliffe zat goed in de huid van een gefocuste en bijzonder handige Tim Jenkin, die bijna ten onder gaat aan de stress, en hem kun je zeker niks negatiefs ten laste leggen. De film houdt zich niet teveel met politieke boodschappen en gevangenisleven bezig zodat de apartheidsaanklacht verloren gaat ten voordele van de ontsnappingsthriller.

avatar van El ralpho
Sleutels bijmaken; klaar terwijl u wacht

Het is eigenlijk wel een subgenre op zich; de gevangenis film. Escape from Pretoria is precies wat je ervan verwacht, al duurt het wel een behoorlijk lange tijd voor het echt spannend begint te worden. Het ontsnappingsplan is eigenlijk zo bizar dat je je amper voor kan stellen dat dit kan werken: totdat je je realiseert dat deze gebaseerd is op ware feiten. Naast de bizariteit is de vorm van ontsnappen tevens geniaal, en wat ook meewerkt is dat je het de personages ook echt gunt om vrij te komen. De twee hoofdrolspelers komen namelijk vast te zitten naar aanleiding van hun activiteiten als strijders tegen de apartheid. Hoewel dit thema verder slechts op de achtergrond aanwezig blijft, brengt het wel veel sympathiek voor de hoofdrolspelers met zich mee.

De hoofdfocus in deze productie ligt echter op het vermaken van de kijker. De diepgang m.b.t. apartheid blijft grotendeels afwezig, en de focus ligt echt op het leven in de gevangenis en het ontsnappingsplan. Een feit blijft, dat hier gewoon al te veel vergelijkbare voorbeelden van zijn. Jammer, want juist hierin had de film zich kunnen onderscheiden van de gemiddelde gevangenisfilm. Want hoewel nog steeds goed en een ruime 7 als eindbeoordeling, had hier nog steeds meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van Kondoro0614
“This is how we fight!”

De film die eigenlijk een beetje random op mijn pad is gekomen en waar ik niet direct een oog op had. Toch is deze ‘prison break’ film zeer vermakelijk en raast makkelijk door. Hoewel in het begin het verhaal nog wat stroefjes is moet je er even wat inkomen, dat gaat langzamerhand en het verhaal is vrij snel duidelijk. De racismekaart is hier erg goed, het was en is natuurlijk een maatschappelijk probleem en ook in Zuid-Afrika heel erg aanbod. Dat even terzijde, was het onderwerp wel erg interessant en ook de vluchtpoging was leuk en mooi bedacht.

De cast deed het in mijn ogen goed en, het verhaal was prima om te volgen. Ik heb me uitstekend weten te vermaken met deze gevangenisfilm en vond persoonlijk ‘Daniel Radcliffe’ erg leuk spelen, toch beter geworden dan ik had verwacht.