Escape from Pretoria (2020)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Thriller

geregisseerd door Francis Annan
met Daniel Radcliffe, Ian Hart en Daniel Webber

Tim Jenkin en Stephen Lee zijn blanke Zuid-Afrikanen en activisten die tegen de apartheid strijden. Ze worden gevangengenomen omdat ze namens het Afrikaans Nationaal Congres werken en naar de beruchte en zwaarbeveiligde gevangenis van Pretoria gebracht. Daar komen ze in contact met de activist Denis Goldberg en plannen ze een ontsnapping.

Vanaf 26 maart in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Trailer geplaatst

avatar van @Noorderwijk
25 feb in sneak Pathé

avatar van pierre18
Standaard escape film. Redelijke kopie van Escape from Alcatraz met Clint Eastwood, maar ook deze is weer goed spannend omdat ik de afloop niet kende. Zeer vermakelijk.

avatar van HALVE TAMME.
''You Are the White Mandela.''

Apartheid, een uitvinding van de mens. Blijf het ongelofelijk vinden waartoe de mensheid in staat is. Het is gewoon in en in triest! Het is en blijft zo belangrijk om deze verhalen, op welke manier dan ook, te blijven verspreiden zodat nieuwe generaties ook op de hoogte worden gebracht van de gruwelijkheden uit de geschiedenis. Van Guns Akimbo door naar Escape from Pretoria, een omschakeling van jewelste. Lang gelden dat ik zo een intense film heb gezien. Ik begin Radcliffe als acteur echt te waarderen. Sterk staaltje acteerwerk van hem en uiteraard de rest van de cast. Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af. Ik ben er stil van. Indrukwekkend! Standaard film wil ik het zeer zeker niet noemen, elke uitbraak heeft zo zijn eigen verhaal. En dit verhaal heeft net wat meer ingrediënten waardoor hij boven de rest uitstijgt. Kortom: deze film mag je niet missen.

**** ½

Spannende film,
Bij bepaalde scenes zat ik er echt helemaal in en voelde ik precies hoe het zou gaan als het echt was Dat vond ik erg goed gedaan. Alleen daar in tegen waren sommige dingen ook wel weer een beetje raar zoals bij het uitbreken dat er maar 1 agent rondliep, de laatste deur met grof geweld open gaat zonder dat iemand het door heeft en de deur buiten wagenwijd openstaat Maar al met al wel een leuke film.

avatar van macrobody
Doom4 schreef:
Spannende film,

Truth is stranger than fiction zou ik maar willen zeggen.

Teleurstellende gevangenisfilm met een verbazingwekkend verhaal, dat naar verluidt waargebeurd is en inhoudelijk weinig van doen heeft met het apartheidsregime in Zuid-Afrika. De film kent een handvol spannende momenten, maar dat is het wel zo’n beetje. Ik vrees dat ik deze film heel snel vergeten zal zijn.

avatar van numb nuts
docu al eerder gezien,mooie film hollywood maakt het stukken spannender,maar ja dat is hollywood
zeker spannend in beeld gebracht

Best aardige ontsnappingsfilm. Het is allemaal al eerder en beter gedaan en er is weinig echt noemenswaardig op te sommen aan Escape from Pretoria. Maar aan de andere kant is er ook weinig mis mee. Een gemakkelijke en soms best spannende thriller waar je niet te veel van moet verwachten, maar die echt wel een kijkbeurt waard is.

avatar van knusse stoel
Door deze film kwamen de herinneringen weer naar boven, bv de boycot van Outspan-sinaasappelen.
Dit was in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw, alleen hadden Israël en Z-Afrika iets op de boycot van sommige producten bedacht:
Zuid-Afrikaanse producten werden naar Israël verscheept, daar minimaal bewerkt en vervolgens met een "made in Israel" label verkocht aan Europa en VS.
Uiteindelijk kwam er einde aan dit regime toen de jaren '90 aanbraken, in februari van dat jaar werd Nelson Mandela vrijgelaten en deze werd ruim 4 jaar later President.

Het duo Tim Jenkin en Stephen Lee zijn twee blanke Zuid-Afrikanen die vochten tegen de apartheid en in deze film zie je hoe het hen vergaat nadat ze werden opgepakt. Ze worden naar een gevangenis voor blanke mannen gebracht in de stad Pretoria. Daar is het de bedoeling dat je "anders leert denken en dankbaar dient te zijn dat je in het mooiste land ter wereld bent geboren".
Daarbij hoort ook de gedacht dat iedereen zo denkt en daar moet je dan maar snel aan wennen.
In deze gevangenis komen ze gelijk al in contact met Denis Goldberg die er al jaren gevangen is en hen probeert duidelijk te maken dat ontsnappen een heilloos idee is. Spots die iedere vierkante centimeter verlichten, een muur van 20 voet hoog (ongeveer 6 meter), prikkeldraad en schietgrage bewakers op de muur. Maar de twee zijn van plan om te vertrekken en gaan een plan uitwerken met de activist Denis Goldberg en waarbij de kijker getuige is bij de ontwikkeling. Soms nagelbijtend spannend en een verhaal verpakt in een film die buiten de onmenselijkheid van apartheid de moeite waard is om een kleine 2 uur te bekijken.
Onze waardering is een 8!

avatar van desensei
goed verwoord door knusse , prachtige film van het begin tot het eind .

Helemaal niet slecht. Film had nog beter kunnen zijn als het verhaal niet te veel gerushed was. Maar heb me er prima mee vermaakt.

avatar van schenkowiets
Ik hou wel van dit soort films als ze goed gemaakt zijn ,en dat is deze !
Spannend, goede acteurs en de sfeer was prima .

avatar van schumacher
Hoe je een film toch kan doen boeien terwijl het heel de tijd om sleutels gaat, welnu, deze film deed het, het bleef boeien.
Goeie film.

avatar van jadolino
HALVE TAMME. schreef:
''You Are the White Mandela.''

Apartheid, een uitvinding van de mens. Blijf het ongelooflijk vinden waartoe de mensheid in staat is. Het is gewoon in en in triest! Het is en blijft zo belangrijk om deze verhalen, op welke manier dan ook, te blijven verspreiden zodat nieuwe generaties ook op de hoogte worden gebracht van de gruwelijkheden uit de geschiedenis. Van Guns Akimbo door naar Escape from Pretoria, een omschakeling van jewelste. Lang geleden dat ik zo een intense film heb gezien. Ik begin Radcliffe als acteur echt te waarderen. Sterk staaltje acteerwerk van hem en uiteraard de rest van de cast. Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af. Ik ben er stil van. Indrukwekkend! Standaard film wil ik het zeer zeker niet noemen, elke uitbraak heeft zo zijn eigen verhaal. En dit verhaal heeft net wat meer ingrediënten waardoor hij boven de rest uitstijgt. Kortom: deze film mag je niet missen.

**** ½

Bij deze uitleg pas ik me graag aan vooral: Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af. Ik ben er stil van. Indrukwekkend!
Mooie woorden. Halve Tamme.

avatar van Brabants
Escape from Pretoria is een op geschiedenis gebaseerd verhaal prima uitgewerkte film. Het wist me te boeien van het begin tot het einde. Je begint echt mee te leven met de karakters en dan is het voor mij al meer dan geslaagd.

avatar van wimaroca
Een redelijke tot goede film,maar toch lang niet zo goed dan Escape from Alcatraz met Eastwood ,
Op één of ander manier kom Daniel Radcliffe toch niet van zijn Harry Potter imago af,alhoewel ie wel uitstekend speelt.

Wel zeker de moeite waard om 'm één maal te bekijken , in tegenstelling van Escape from Alcatraz ,die heb ik al een 5 keer gezien,en die blijft boeiend !!!!!

avatar van filmkul
Redelijk sterk ontsnappingsdrama. Het verhaal is bekend en wordt vakkundig uitgewerkt door Annan. De film boeit direct vanaf het begin. Richting het einde wordt het steeds spannender met een nagelbijtende finale. Er passeren wel wat clichés maar so what. Radcliffe zet een uitstekende rol neer en begint langzamerhand aardig van zijn HP imago af te komen. Prima film. 3.5/4.0

Wordt nergens echt spannend en dat gedoe met iedere keer die sleutels die niet pasten en dan toch weer niet maar dan toch weer wel werd een beetje vervelend.
De bewaarder die constant moest poepen maakt het een beetje ongeloofwaardig.

Goeie film waarin twee blanke aanhangers van de ANC een lange gevangenisstraf moeten uitzitten. Je weet van te voren hoe de film zal aflopen, ook al ben je niet bekend met dit waargebeurde verhaal. Desondanks blijft de film onderhoudend van begin tot eind en kent ook een aantal spannende momenten (vooral ook omdat het plan en de ontsnapping redelijk uitvoerig in beeld komen).

Ik ga even checken of ik de tuinpoort afgesloten heb..

avatar van Banjo
Een hele fijne film om naar te kijken!
Het verhaal is interessant (houten sleutels !) aan het acteren is niks mis mee, en er zit een mooie snelheid in deze film. Alleen miste ik de momenten van bruutheid en de hardheid die toch wel in zo'n gevangenis moet rondspoken ik heb dat wel gemist. Het kwam nu over als een plek waar het alleen maar zomers aan voelt en iedereen kan met elkaar opschieten zo'n vredige plek. Maar voor de rest heb ik me hier alleen maar mee vermaakt.

4 sterren

avatar van Rodger
Mooi.. en een behoorlijke spannings opbouw ..
Deze mag wel in de top 10 gevangenis ontsnappingen..
4.0 ****

Denk het niet. Komt niet in de bioscoop. Net niet als welke film ooit dit jaar.

avatar van Drifter
Middelmatige ontsnappingsfilm. Idee van de houten sleutels is wel leuk maar het wordt wat langdradig. En dat heeft toch met de regie te maken.
Dat het waargebeurd is is mooi maar daar wordt een film niet vanzelf beter van. Ook het apartheid verhaal wordt er bij gehaald voor de verkoop van de film.

avatar van Luudje10
Spannende film net Harry Potter. Die cipiers in de gevangenis tijdens de apartheid hadden niet misstaan bij de Gestapo

avatar van umbra
Zeer fijn en boeiende gevangenisfilm met een Radcliffe die z'n rol toch weer voortreffelijk speelt. Na z'n Harry Potter films, was het altijd wat wennen als ie in andere rol en soort film ging spelen. Gaat hem vaak verrassend goed af. Zo ook in deze film, over een witte gevangenis met indd gestapo cipiers, kwou er zelf soms op kloppen, maar dat zou zonde zijn vd nieuwe tv Ik hou hier wel van, de evolutie vh ontsnappingsplan, vermaak ik me echt mee. Gewoon ook door de rest top geacteerd, het geheel zat goed ineen. Aja en als Radcliffe 'ja meneer' zegt 8/10 verdiend deze toch wel.

avatar van martijn011
Best wel een prima ontsnappingsfilm, al zijn er in dit subgenre wel veel betere films gemaakt.

Binnen een mum van tijd zien we hoe de twee jonge activisten Tim Jenkin en Stephen Lee, vertolkt door Daniel Radcliffe en Daniel Webber, achter slot en grendel verdwijnen. De reden daarvoor is nogal suf, wat dat betreft zet de openingsscène je op het verkeerde been. Je verwacht een paar dood en verderf zaaiende bommen, je krijgt een paar harde knallen die tientallen pamfletten, met een politieke boodschap daarop vermeld, door de lucht laten vliegen.

Veel meer komen we niet te weten over beide hoofdrolspelers. Hun rol blijft vooral beperkt tot het bedenken van een ontsnappingsplan met behulp van houten sleutels. Of het daadwerkelijk lukt is simpel op te zoeken, het is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik wist de afloop vooraf niet omdat ik het verhaal niet kende, dan is het nog best spannend allemaal. Heel bijzonder is het allemaal niet, wel aangenaam.
Voldoende.

Vermakelijke gevangenis ontsnappings film.
Ondanks dat men zegt dat dit blijkbaar waargebeurd is blijft het verhaal een beetje ongeloofwaardig.
De manier van ontsnapping doormiddel van de sleutels lijkt mij vrijwel onmogelijk.
En met name aan het eind trok ik helmaal met mijn wenkbrauwen.
Ik dacht dat Nederlandse gevangenissen slecht beveiligd waren maar dit slaat alles.
Er zijn best wat spannende scenes in " Escape from Pretoria" maar ik miste toch een beetje het rauwe gevangenis sfeertje, die je normaal gesproken proeft in gelijkwaardige films.

avatar van Ralf81
Eens met de schrijvers hierboven. Redelijk brave ontsnappingsfilm, die desondanks wel weet te boeien maar nergens écht bijzonder wordt.