Escape from Pretoria (2020)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Thriller

geregisseerd door Francis Annan
met Daniel Radcliffe, Ian Hart en Daniel Webber

Tim Jenkin en Stephen Lee zijn blanke Zuid-Afrikanen en activisten die tegen de apartheid strijden. Ze worden gevangengenomen omdat ze namens het Afrikaans Nationaal Congres werken en naar de beruchte en zwaarbeveiligde gevangenis van Pretoria gebracht. Daar komen ze in contact met de activist Denis Goldberg en plannen ze een ontsnapping.

avatar van jipt
Tegen het einde erg spannend, maar verder vooral erg dertien in een dozijn. Ondanks het waargebeurde verhaal moet je als kijker wel je suspension of disbelief aanzetten. 3*

avatar van cor1946
Redelijke film, traag en niet spannend genoeg. Radcliffe speelde goed. En die ontsnapping vond ik raar met die sleutels gedoe.

avatar van john mcclane 2
Ondanks dat de afloop zich laat raden , is het helemaal tegen het einde toe erg spannend .
En keek het lekker weg .
Waar gebeurd . En je word er wel weer op gewezen dat extreem racistische regime's bepaald niet lang geleden nog als ''normaal '' werd ervaren . Zoals hier dus .
Nergens haalt het het niveau van bijvoorbeeld Escape from Alcatraz (1979) en natuurlijk niet de nummer in hier op de lijst beste film ooit dus da's logisch : The Shawshank Redemption (1994)

maar toch zeker een dikke voldoende waard 3,5*

avatar van mjk87
Mwoh. Wel een degelijk gemaakte film maar ondanks de niet heel lange speelduur toch wat slepend. Vooral door de vele herhalingen met die sleutels, na 1 keer geloof je het als kijker wel, daarna zijn die scènes vooral opvulling, niet meer spannend en zelfs saai. Sfeertje is wel oké, acteerwerk ook wel (al ziet Radcliffe er gewoon uit als een jochie dat een baard heeft opgeplakt). Wel een rare rol van die derde ontsnapte, dat blijkt een fictieve rol terwijl de werkelijke derde ontsnapte niet in de film zit. Vreemd. En veel voegt die persoon met zijn persoonlijk drama niet toe. Net als de apartheid, die wel af en toe wordt genoemd maar ook verder nauwelijks op de achtergrond speelt. Uiteindelijk is dit een ontsnappingsfilm die op momenten nog wel spannend is, maar vaker echter erg mak is en misschien meer wil zijn dan die werkelijk is. 2,5*.

Zeer spannende film. Vanaf het begin tot het einde heeft het me geboeid. In het begin leek de sfeer van de film niet te passen bij het script maar dit werd later ruimschoots goedgemaakt. Kijkt gewoon lekker weg en je wordt er helemaal ingezogen

avatar van rep_robert
Escape from Pretoria is een leuke "escape from prison" movie dat het net weer even anders aanpakt dan de vele genregenoten. Dit keer geen opengebroken muren en tunnels, maar sleutels!
Ondersteund door een leuke cast (met wederom een sterke Radcliffe die leuke projecten uitzoekt) en een acceptabele speelduur vermaakt de film constant. De diepgang in het politieke statement (anti-Apartheid) blijft echter wat op de oppervlakte borrelen en wordt meer gebruikt om de film een uitgangspunt te geven, dan dat het er echt inhakt. Het verdwijnt teveel naar de achtergrond, waardoor de impact gering blijft.

Als gevangenisfilm erg geslaagd, maar de emotionele impact waar de makers op willen mikken, ontbreekt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze film brengt weinig nieuws. Het thema rondom de Apartheid zit al in voldoende films en een gevangenisuitbraak is zo ongeveer het minst originele wat je nog in een film kan stoppen. Maar het kijkt prima weg. De hoofdrolspelers zijn goed, er zit enige spanning in en met een niet al te lange speelduur ben je er ook zo doorheen.

avatar van snarfje5508
prima, waargebeurde, thriller. Wat mij betreft aan de lange kant, soms trage scenes . Het uiteindelijke uitbreken uit de gevangenis had nader uitgewerkt kunnen worden. Maar al met al een film die boeit en de aandacht in voldoende mate blijft vragen.

avatar van Fisico
Escape from Pretoria is een film die gemend onthaald wordt in de media. Van degelijk tot slecht. Zonder corona en een lange tijd weggeweest te zijn wellicht ook de film niet gezien in de zalen, maar nu alvast met lagere verwachtingen hem toch gaan zien.

Film viel op zich niet tegen. Eén van de grootste troeven is wellicht de opgebouwde spanning. Ik kende het verhaal niet en op zich ook wist ik ook niet hoe het ging aflopen, maar het feit dat het verfilmd is, doet wel al één en ander vermoeden dat er op zijn minst iemand in zijn opzet zou slagen. Toch bleef de spanning overeind, ook mede door het prima camerawerk. Wel jammer dat de diepgang van de personages vrij beperkt was. Het plot en de idee rond waarom ze Apartheid zo belangrijk vonden, kwam niet aan bod.

Ik vond het Radcliffe zeker niet slecht doen. Vooral de angst om gepakt te worden, de adrenaline en panische aanvallen, werden sterk weergegeven. Die moest ondraaglijk geweest zijn. Het plot met die sleutels klinkt vreemd, maar blijkbaar toch waar. Wel hier en daar de wenkbrauwen gefronst zoals het moment dat Denis lawaai maakte doordat de dikke cipier met die plopper op zijn stappen terugkeerde, hoewel Denis niet zag wat er aan de hand was.

avatar van Partyboooi
Prima film, als kijker wordt je meegesleurd in de constante drang van de hoofdrolspelers om te ontsnappen. Waargebeurd maakt het altijd net ff wat beter. Radcliffe speelt erg goed, met een gespannen blik continu. Een van de betere films van dit jaar.

avatar van Filmkriebel
Dergelijke prison break films zijn intussen al zo vaak gemaakt dat je al van het begin weet hoe het zal eindigen. Weinig verrassende film moet ik zeggen die absoluut niks nieuws brengt. Toch is het allemaal aardig opgevoerd en vond ik sommige scènes aardig spannend uit de hoek komen.

Radcliffe zat goed in de huid van een gefocuste en bijzonder handige Tim Jenkin, die bijna ten onder gaat aan de stress, en hem kun je zeker niks negatiefs ten laste leggen. De film houdt zich niet teveel met politieke boodschappen en gevangenisleven bezig zodat de apartheidsaanklacht verloren gaat ten voordele van de ontsnappingsthriller.

avatar van Elchapo
Radcliffe ziet er niet uit in deze film,wel is ie goed aan te loeren....3.5 stars.

avatar van El ralpho
Sleutels bijmaken; klaar terwijl u wacht

Het is eigenlijk wel een subgenre op zich; de gevangenis film. Escape from Pretoria is precies wat je ervan verwacht, al duurt het wel een behoorlijk lange tijd voor het echt spannend begint te worden. Het ontsnappingsplan is eigenlijk zo bizar dat je je amper voor kan stellen dat dit kan werken: totdat je je realiseert dat deze gebaseerd is op ware feiten. Naast de bizariteit is de vorm van ontsnappen tevens geniaal, en wat ook meewerkt is dat je het de personages ook echt gunt om vrij te komen. De twee hoofdrolspelers komen namelijk vast te zitten naar aanleiding van hun activiteiten als strijders tegen de apartheid. Hoewel dit thema verder slechts op de achtergrond aanwezig blijft, brengt het wel veel sympathiek voor de hoofdrolspelers met zich mee.

De hoofdfocus in deze productie ligt echter op het vermaken van de kijker. De diepgang m.b.t. apartheid blijft grotendeels afwezig, en de focus ligt echt op het leven in de gevangenis en het ontsnappingsplan. Een feit blijft, dat hier gewoon al te veel vergelijkbare voorbeelden van zijn. Jammer, want juist hierin had de film zich kunnen onderscheiden van de gemiddelde gevangenisfilm. Want hoewel nog steeds goed en een ruime 7 als eindbeoordeling, had hier nog steeds meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van AmazingPP
Radcliffe kan toch echt wel goed acteren hoor. Ik vind hem als Potter goed, maar zijn rollen daarna blijven ook interessant en wat ik goed van hem vind is dat hij niet voor de grote kaskrakers gaat. Zal hij ook niet meer moeten waarschijnlijk, maar toch. In deze film speelt hij ook weer de sterren van de hemel. Heel de cast speelt overtuigend trouwens. Vanaf het begin weet je natuurlijk al (want dat verraad de titel) wat er gaat gebeuren, maar het is op zo'n mooie wijze opgebouwd dat je eigenlijk wilt dat het einde niet komt. Het einde is dan weer een ietwat abrupt. Toch heb ik met dichtgeknepen billen zitten kijken. 4*

avatar van Kondoro0614
“This is how we fight!”

De film die eigenlijk een beetje random op mijn pad is gekomen en waar ik niet direct een oog op had. Toch is deze ‘prison break’ film zeer vermakelijk en raast makkelijk door. Hoewel in het begin het verhaal nog wat stroefjes is moet je er even wat inkomen, dat gaat langzamerhand en het verhaal is vrij snel duidelijk. De racismekaart is hier erg goed, het was en is natuurlijk een maatschappelijk probleem en ook in Zuid-Afrika heel erg aanbod. Dat even terzijde, was het onderwerp wel erg interessant en ook de vluchtpoging was leuk en mooi bedacht.

De cast deed het in mijn ogen goed en, het verhaal was prima om te volgen. Ik heb me uitstekend weten te vermaken met deze gevangenisfilm en vond persoonlijk ‘Daniel Radcliffe’ erg leuk spelen, toch beter geworden dan ik had verwacht.

Een hele aardige film. Beetje saai, niet spannend, wel boeiend. Daar waar je een grove gevangenis mentaliteit verwacht met rivaliteit, dominantie en spanning, waren dit allemaal vriendjes. Gebaseerd op een ware gebeurtenis.

Spannende film waar je op een gegeven moment op het puntje van je stoel zit, temeer omdat het ook nog eens waargebeurd is. Een film die wel even blijft hangen. Petje af voor Daniel Radcliffe, die na zijn Harrie Potter reeks heeft bewezen dat hij veel meer in zijn mars heeft. Prima film en heb me uitstekend vermaakt..

13-in-dozijn film
kijk eens hoe slecht de blanke mensen zijn en zijn geweest
maar wij hippie witjes zijn die nieuwe norm
blehh racisme film

avatar van Thiver
stevebravo schreef:
kijk eens hoe slecht de blanke mensen zijn en zijn geweest
Ja, waar halen ze het gore lef vandaan te ageren tegen het apartheidsregime?

avatar van Pecore
Een wat vreemde mix tussen een anti-apartheids- en een ontsnappingsfilm. Had het gewoon bij het laatste gelaten, uit de gesprekken was vanzelf wel duidelijk geworden dat het om politieke gevangenen gaat. Uitwerking is verder best aardig, hoewel het nergens spannend wordt. Heb wel m'n vraagtekens bij het karakter Leonard, die krijgt veel te veel context gezien zijn geringe rol van betekenis. Dan had ik liever wat meer gezien over Stephen Lee of Denis Goldberg.