Diary (1983)

Israël
Documentaire

geregisseerd door David Perlov
met David Perlov, Mira Perlov en Yael Perlov

Geschoten over een periode van 10 jaar (1973-1983). Diary is niet alleen een portret van het politieke, professionele en persoonlijke werk van Perlov maar ook een getuigenis van de turbulente werkelijkheid van het door oorlog verscheurde Israël. In zes delen reist Perlov naar Tel Aviv, Parijs, Londen en uiteindelijk Brazilië, waar hij is geboren. De film is tevens een familiedagboek, waarbij Perlov zijn opgroeiende dochters, Yael en Naomi, filmt. Gedurende deze periode ontmoet en filmt hij bekende personen als Claude Lanzmann, Isaac Stern, Joris Ivens, Andre Schwartz-Bart, Irving Howe en Klaus Kinski.

avatar van Dopke
Veelfilmers, tja… Ik ken ze gelukkig niet irl, maar het zal maar je vader of moeder zijn die de hele dag zo’n camera in je snoet heeft ? Een mooi document, maar vooral mooi voor David zelf denk ik. David kijkt, observeert, filmt. Zijn voiceover is bijna constant aanwezig om de beelden aan elkaar te linken. Beelden van straten, de stad, mensen in de stad, zijn dochters. Of, zoals hij zelf zegt, een rennende man is interessanter dan waarom de man rent. Even stilstaan bij het alledaagse en dus vooral flarden van beelden die samen een chronologisch geheel vormen door de opdeling in jaren. Voor mij zijn vooral de momenten leuk waarbij een bekend gezicht voorbij komt (gebeurt echter spaarzaam en zijn maar van korte duur). De liefhebbers van het (dagboek)werk van Jonas Mekas kunnen hier denk ik wel wat mee.