Hôtel Terminus (1988)

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Marcel Ophüls
met Claude Lanzmann, Jeanne Moreau en Marcel Ophüls

In deze documentaire wordt de voormalige SS-er Klaus Barbie gevolgd vanaf zijn kindertijd in Duitsland tot de beul die hij uiteindelijk werd. De vraag die deze film doet opwerpen is: hoe heeft hij al die tijd zich kunnen schuilhouden?

Is deze niet als meervoudige serie uitgezonden op Discovery?

avatar van de grunt
Hij staat volledig op Youtube. engels ondertiteld

Een dergelijk label geef ik niet gauw maar: dit is de beste wo2 docu cq. wo2 karakterstudie die ik ooit heb mogen aanschouwen. (beter dan Shoah)

Je rugharen gaan overeind staan.

* * * * *

Je bedoelt nekharen...

avatar van de grunt
kos schreef:
Je bedoelt nekharen...

Precies.

Heb jij 'm ook gezien?

Neen. Heb m hier wel liggen. Snel maar eens doen.

avatar van Spetie
Erg interessante documentaire over één van de grootste beulen uit de Tweede Wereld Oorlog. Ik kende hem vooral van naam en die is in eerste instantie nogal grappig omdat het precies dezelfde is als van het bekende meisjesspeelgoed.

Marcel Ophüls laat veel verschillende personen aan het woord komen. Duitsers, Fransen, Britten, Amerikanen. Spanjaarden hebben allemaal een mening over de man, waarbij sommige hem natuurlijk wat beter kennen of denken te kennen dan anderen.

Wat me opviel, is dat de meesten ook erg open spreken. Mensen die hem kenden uit hun jeugd, zagen het vaak totaal niet aankomen, dat hij tot zoiets in staat zou kunnen zijn. Ondanks de enorme tijdsduur weet Ophüls het behoorlijk afwisselend te houden en is het grotendeels ook erg boeiend en bij vlagen zelfs indrukwekkend.

Filmisch is het allemaal weinig bijzonder, maar inhoudelijk is het sterk en je kunt ook duidelijk merken dat er veel tijd in is gestoken om deze documentaire tot stand te brengen. Zeker een aanrader als je in de Tweede Wereld Oorlog geïnteresseerd bent.

Veel te lang en veel te traag. Onderwerp is wel interessant.