The Last Black Man in San Francisco (2019)

geregisseerd door Joe Talbot
met Jimmie Fails, Jonathan Majors en Rob Morgan

Jimmie Fails heeft één doel in zijn leven: het Victoriaanse huis dat zijn grootvader heeft gebouwd terugvorderen. Samen met zijn enige vriend Montgomery maakt hij wekelijks een tocht door San Francisco naar het huis, waar ze treuren om de veranderde buurt. Daarnaast poogt Jimmie opnieuw aansluiting te vinden bij zijn familie, maar zijn verlangen naar het huis maakt hem blind voor de werkelijkheid.

avatar van John Milton
Nieuwe A24, ben benieuwd

avatar van JHagenstein
The Last Black Man In San Francisco heeft mijn ziel voor 121 minuten lang vastgegrepen. Nog steeds ben ik in de ban van dit kunststukje. Deze is voor de fijnproevers.

Zelden eerder heeft een film in zo’n korte tijd alle emoties uit me weten te halen. Dit meesterwerk is lief, cinematografisch perfect, wrang, eerlijk en puur. Een ode aan een stad waar van alles aan mankeert. Een stad die je pas kan haten als je ervan gehouden hebt. Kijk dit, alsjeblieft. Je ziet een film zoals je ‘m nog nooit eerder hebt gezien. Joker en Once Upon a Time in Hollywood waren fantastisch, maar kunnen hier absoluut niet aan tippen. Dé film van het jaar 2019.

Special thanks to A24 and Jonathan Majors for his utterly magnificant perfomance.

Ik heb in het verleden het genoegen gesmaakt om San Francisco een paar maal te bezoeken. Ik heb daaraan prettige herinneringen overgehouden. Door de mooie cinematografie van deze film zijn die herinneringen weer opgefrist.
Toch heb ik ambivalente gevoelens overgehouden aan deze film. In weerwil van het prima acteerwerk vind ik het verhaal over de gentrificatie van de stad te gekunsteld, te zweverig, nog afgezien van het feit dat het plot niet erg geloofwaardig overkomt. Je hoeft geen architectuur gestudeerd te hebben om te zien dat het huis in kwestie niet in 1946 gebouwd is. Die misser is de belangrijkste reden dat mijn aandacht van lieverlee begon te verslappen en dat is geen goed teken.
De mooie plaatjes en het acteerwerk zijn er debet aan dat de film in mijn beleving alsnog een voldoende scoort, maar het houdt niet over.

avatar van Thomas83
Verbluffend mooie film. Ingetogen, maar zo enorm krachtig. Theatraal, surrealistisch en dromerig, maar tegelijk ook zo menselijk en doorleefd. Ik heb maar weinig films gezien die zo doordrenkt zijn van melancholie, en San Francisco en dat huis zijn bijzonder fotogeniek. Het verhaal is daarnaast ook nog behoorlijk origineel, en maakt het samen met de algehele toon moeilijk deze film met een ander te vergelijken.

Zwaar aangezette metaforen werken niet altijd in films, maar ditmaal is het een schot in de roos. Het helpt ook dat je weet dat er een waargebeurd verhaal achter schuilt. Prachtige (spaarzame) muziek en cinematografie ook nog, met meerdere shots die maar door je hoofd blijven spoken, en een openings- en slotscène die je niet gauw meer vergeet. Het middenstuk sleept op momenten, maar Majors speelt echt fantastisch. Een van de beste films van het jaar, en een imponerend debuut van Talbot. 4.0*.

avatar van danuz
Alhoewel nergens flamboyant of buiten de lijntjes is The Last Black Man toch een eigenzinnig, quirky en stijlvol werkje. De muziek, de pacing en het goede acteerwerk (vooral Majors zet hier een bijzonder personage neer) maken hier een sfeervolle film van. Ook wel echt een A24 film trouwens.

avatar van ArnoldusK
Sluit me aan bij danuz, maar kom toch half puntje hoger uit.
Voor een debuut is dit uitzonderlijk goed en verrassend, ondanks dat het soms nog iéts te gefragmenteerd is. De beelden zijn vrijwel allemaal prachtig, met op de achtergrond een constant aanwezig zonnig, sloom San Francisco (zijn er meerdere odes aan deze stad gemaakt?).

"You can only hate it, if you love it".

avatar van IH88
“You don't get to hate it unless you love it.”

Sterke film. Als je denkt dat het in steden als Parijs, Londen en Amsterdam erg gesteld is met de stijgende huizenprijzen en het verdwijnen van de oorspronkelijke bewoners, dan moet je maar eens artikelen lezen over San Francisco. De yuppen van Silicon Valley hebben de stad overgenomen, en de oorspronkelijk bewoners (en alle andere mensen die te weinig verdienen) worden de stad uitgejaagd.

The Last Black Man in San Francisco gaat over twee mannen die er alles voor over hebben om het huis waar ze in zijn opgegroeid terug te kopen, maar met de stijgende huizenprijzen lijkt dat een utopie. De regie van Joe Talbot zorgt voor een kijkervaring die soms aanvoelt als een droom, en de film had misschien iets korter gekund. Maar het acteerwerk, de muziek en het verhaal maken indruk, en de scene in de bus tussen Jimmie Fails en twee jonge vrouwen zegt eigenlijk alles over de boodschap die Talbot wil uitdragen. De liefde voor San Francisco zit diep, maar er wonen…

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie film, heerlijk in de eenvoud. Een jonge blanke man in de rand van San Francisco. De prijzen van vastgoed zijn zo duur dat hoofdzakelijk blanke rijke mensen de mooie huizen kunnen permitteren. Jimmie droomt van het huis. Omdat het zo mooi is, maar ook omdat het hem terugbrengt naar een familie die uit elkaar gevallen is, naar een tijd doet verlangen dat alles beter is, naar een huis die hij (en anderen) nooit gehad heeft. Een rustige dromerige film, maar tegelijk ook gelaagd.

De film toont mooie beelden, wat dromerig wat past bij Jimmie. Boeiende personages, opvallende muziek en verhaallijnen die je blijven verrassen. Het filmdebuut van Joe Talbot. Meteen recht in de roos omdat het vooral heel persoonlijk is. Vooral rond Jimmy Fails, die grotendeels zichzelf speelt. Het is gebaseerd op de jeugd van Jimmy. Geen idee of Talbot of Fails zo'n persoonlijk project nog kunnen overtreffen. Maar het is wel een geweldige start.

Bijzonder, heel stijlvol. Niet altijd even duidelijk qua richting of krachtig qua intentie. Meer een mood piece, of urban fairytail. Zeker genietbaar.

Fairytale! Waarom kan je hier een bericht na een dagje al niet meer editen