Diyu Lianren (2018)

China
Misdaad

geregisseerd door Ye Lou
met Jing Boran, Song Jia en Qin Hao

Een directeur uit Guangzhou valt van een dak en sterft. De jonge agent Yang Jiadong is getuige van de val en krijgt de opdracht de zaak te onderzoeken. Het duurt niet lang voordat hij een verband legt met enkele onopgeloste misdrijven. Wanneer Yang zonder een goede reden geschorst wordt, begint hij zijn eigen onderzoek.

Erg fijn.

Daar is Ye Lou weer. Maar dan wel de echte. De Lou die 20 jaar geleden mee de Chinese cinema uit het slop trok en er wat moderne toetsen aan wist te geven, waarna de rest volgde. Daarna is het langzaamaan wat flauwer en netter geworden, maar hij is het blijkbaar nog niet geheel verleerd.

The Shadow Play mengt arthouse en genre elementen op zo'n manier dat het misschien net wat te ver afstaat van de smaak van de puristen, maar het is een balans die ik erg kan waarderen. Je krijgt misdaad/noir, maar dan wel net iets slomer en gestileerder, waarbij het plot meer op de achtergrond blijft.

Visueel vond ik het indrukwekkend. De camera is altijd in beweging, de editing is ook best strak, al vermoed ik dat het voor vele mensen wat te vermoeiend zal zijn. Verder een goeie soundtrack en fijn acteerwerk, meer moet het soms niet zijn.

Deze film zorgt er in ieder geval wel voor dat ik Lou weer wat nauwer ga volgen, hopelijk weer wat meer van dit.

4.0* en een uitgebreide review