Alva (2019)

Portugal
Drama / Misdaad

geregisseerd door Ico Costa
met Henrique Bonacho, Pedro Figueired en Luis Anteiro

Henrique is een stugge Portugese keuterboer die afgezonderd van de buitenwereld ergens in de heuvels woont. Dat er iets goed mis is in zijn leven, begrijp je als een sporadische passant hem vraagt of er nog nieuws is over zijn dochters. Henrique rijdt naar een dorp in de buurt, achtervolgt iemand en doet iets verschrikkelijks. Daarna vlucht hij de heuvels in.

avatar van kevin_vp
Alva is een indringende minimalistische film die minutieus opbouwt naar een zelfreflexief slot. De verhaalstructuur is ontleend aan Dostojevski's roman 'Misdaad en Straf'. De donkere korrelige stilering (16 mm) is een ideale stijlkeuze die de onbehaaglijke deprimerende lijdensweg van wraak en boetedoening tot verlossing invoelbaar en meeslepend maakt. De magische ongerepte natuur brengt de gekwelde man in vervoering en zuivert zijn geweten.