Adopt a Highway (2019)

geregisseerd door Logan Marshall-Green
met Ethan Hawke, Elaine Hendrix en Diane Gaeta

Russell Millings heeft net een celstraf van twintig jaar achter de rug voor een lichte overtreding. Net vrijgelaten moet hij leren zijn weg te vinden in de moderne wereld, terwijl hij in het reine wil komen met zijn leven en omgeving die zijn verder gegaan. Tijdens dit alles vindt hij ook nog eens een baby die bij de vuilnis is achtergelaten en waarvoor hij de zorg op zich neemt.

avatar van Bob Gray
Ben erg benieuwd naar deze!

Hou wel van deze kleine Amerikaanse drama's in de marge. Ethan Hawke is sowieso een dikke plus en de film lijkt een beetje in de stijl van Linklater gemaakt te zijn.
En Jason Isbell schreef de soundtrack.

Al met al alleen maar plussen voor mij

avatar van John Milton
Hopelijk is het niet te sentimenteel maar ik ben bereid om alles te zien waar Ethan Hawke inzit. Zoveel waardering voor die man gekregen afgelopen 5 jaar.

avatar van Quinne
John Milton schreef:

Dan ben ik vrij zeker dat deze jou niet zal teleurstellen. Na Maudie (2016) - MovieMeter.nl, opnieuw een kleine parel.

Quinne schreef:

Maudie was óók erg fijn!

Maar First Reformed uiteraard ook, en de Linklater films, etc etc.

avatar van Quinne
John Milton schreef:
Maudie was óók erg fijn!

Maar First Reformed uiteraard ook, en de Linklater films, etc etc.

De Linklater films zijn naar mijn mening een mooi voorbeeld aan welk soort projecten Ethan Hawke graag meewerkt. Dergelijke acteurs kunnen we enkel maar toejuichen, me dunkt. First Reformed staat nu prompt op mijn 'nog te bekijken' lijst, waarvoor dank! Maar de nieuwe van Ken Loach is nu prioritair.

avatar van macrobody
De film begint met de grootste ironie van de afgelopen decennia's. Bill Clinton introduceert de zogenaamde 3-strike-rule. Drie keer gepakt door de politie dan ga je naar de gevangenis voor 25 jaar. Nou, iedereen met een beetje verstand weet natuurlijk dat elke regel uitzonderingen heeft, elke regel wordt overtreden en elke regel zorgt voor verstoringen in de natuurlijke gang van zaken. De uitzondering hier is natuurlijk Bill Clinton zelf die al een totaal van 500+ jaar in de gevangenis moet zitten als al zijn wandaden naar boven zouden komen. Beginnende bij de tijd dat hij al coke snuivend met zijn broer op feestjes met wel hele jonge meiden werd gespot in Arkansas. Mocht iemand daar een film of documentaire over maken dan zal de maker een kort leven beschoren zijn net als een stuk of 30 andere personen die geprobeerd hebben een klokkenluider te zijn. Wie wel naar de gevangenis gingen waren mensen die een paar keer te hard hadden gereden of die te vaak met een zakje marijuana werden gepakt. Zoals onze hoofdpersoon die 20 jaar van zijn leven in een gevangenis moet doorbrengen voor eigenlijk niets. Dat gedeelte van zijn leven krijgen we niet te zien, de film begint dat hij wordt vrijgelaten.
Dan wordt het aandoenlijk wanneer hij een baby vind, althans als je van krijsende babies houdt. Vervolgens is er nog een interactie op een bus reis naar zijn ouderlijke geboorteplaats en eenmaal aangekomen is er nog een soort van verrassing en is de film afgelopen.
Gebeurd dus al met al niet veel spectaculairs en een keer is genoeg voor mij.

avatar van ikkegoemikke
"When you commit a third violent crime,
you will be put away and put away for good.
Three strikes, and you are out."

Zo af en toe kom je zo’n onbekende, eigenzinnige film tegen, die waarschijnlijk gemaakt werd met een bescheiden budget en waar men geen enorme marketingbudgetten voor vrijgemaakt heeft. Een film waar je eigenlijk in eerste instantie niet veel van verwacht. Zo ook “Adopt a Highway”. Het is niet een vrolijkmakende of actierijke film. Ik verwachtte eerlijk gezegd een depressief aanvoelend drama. En ook al zit er een ontroerende moraal in verwerkt, kan je toch zeggen dat er meer verborgen zit in deze film. Een boodschap van hoop, medeleven en bescheidenheid.

De inleiding laat zien hoe Russell Millings (Ethan Hawke) na een gevangenschap van 21 jaar de gevangenis verlaat. Schoorvoetend. Enigszins angstig en bedeesd. Een van de maatschappij vervreemde man die moeite heeft om het hedendaagse tempo te volgen. Iemand die nog nooit gebruik heeft gemaakt van een mobiele telefoon, het internet of e-mail. En dat alles dankzij een kortzichtig beleid waarbij iemand tot een zware straf veroordeeld wordt als hij voor de derde keer over de schreef gaat. Hoe miniem het criminele feit ook maar is. De zogenaamde “three strikes” wetgeving. In Russell’s geval gaat het over het bezit van een aantal gram marihuana waarmee hij betrapt werd in de staat Californië. Iets dat na die 21 jaar eigenlijk zo goed als legaal is geworden. Een onredelijke straf die ervoor heeft gezorgd dat hij niet de kans kreeg om zich op een waardige manier te ontwikkelen in de maatschappij.

Ethan Hawke zet hier waarschijnlijk zijn beste acteerprestatie neer. De manier waarop hij Russell speelt is gewoonweg adembenemend te noemen. Hij staat bijna constant centraal in de schijnwerpers. En zijn stuntelige manier van converseren en interactie met anderen is gewoonweg intriest en meelijwekkend. Het is niet duidelijk of Russell vroeger zwakbegaafdheid was of dat het verblijf in de gevangenis hem heeft afgestompt. In ieder geval wordt hij door de officiële instanties behandelt als een onbenul en wordt hij een beetje aan zijn lot overgelaten. Hij tracht in ieder geval een eerlijk leven te leiden en niet weeral het verkeerde pad op te gaan. Een simpel leven waarbij hij de kost verdiend als afwasser in een fast-food keten en in een motel verblijft. Totdat hij de snoezige Ella ontdekt in een vuilcontainer.

Ook al beseft hij van begin af aan dat het bijna onmogelijk is om voor een baby te zorgen, aarzelt hij toch om de lieftallige baby over te dragen aan de autoriteiten. Wat volgt zijn aandoenlijke momenten die hij ervaart met de paar maanden oude Ella. Zijn onwetendheid over de verzorging van een baby en de verantwoordelijkheidszin die hij ineens ervaart, nemen voor even de aandacht weg van het deprimerende leven dat hij tot dan leidde. Ook al brengt de ontdekking van Ella een kentering in Russell’s leven, toch was dit voor mij niet het centrale thema. Dit hulpeloos en onschuldig kleine meisje laat op een spontane manier dankbaarheid zien. Geen desinteresse, ongeduld, onbegrip of spot zoals volwassenen. De meest emotierijke scene is die aan het strand waar Russell een deel van zijn levensverhaal vertelt.

Adopt a Highway” is een melancholische en aandoenlijke film die bij menig kijkers een gevoelige snaar zal raken. Zo ook bij mij. Sommigen zullen het een melig einde noemen. Ik vond het een logische ontknoping. Een voorbeeld van menselijkheid. Het is ook een film over het verkrijgen van een tweede kans. Ik was wel verrast door het Blumhouse logo en ging al van de veronderstelling uit dat dit wel eens een heel sinistere en akelige film zou worden. Verre van dus. De verklaring ligt bij de regisseur Logan Marshall-Green die vorige jaar schitterde in de Blumhouse produktie “Upgrade”. “Adopt a Highway” is dus zijn debuut als regisseur. En wat mij betreft mag hij gerust nog zo’n juweeltje regisseren. Ik zet me er al klaar voor.

Adopt a Highway” is te zien op Vudu, iTunes en Amazon.com

Op sommige momenten aandoenlijke film over een man met nauwelijks enige levenservaring, die na het uitzitten van zijn langdurige gevangenisstraf met de nodige omzichtigheid zijn leven weer op de rails probeert te zetten. Het einde sprak mij wel aan.
Weliswaar een mooie tour-de-force van Ethan Hawke, maar geen film die lang zal blijven hangen.

avatar van zoutzak
Logan Marshall-Green kennen we voornamelijk als acteur, bijvoorbeeld uit het verrassende Upgrade (2018). De immer sympathieke Ethan Hawke is perfect gecast als gevangene die een zware reïntegratie wacht zodra hij voet zet buiten de gevangenis. Een film over onrecht en compassie, een beetje in de traditie van Ken Loach en Sean Baker. Ontroerend en overtuigend regiedebuut.

avatar van schumacher
Ik wil zelf geen klein patatte, ik hou niet van gebleit.

20/21j celstraf krijgen voor 30 gr weed en omdat hem 3 keer is gepakt geweest? Ik ben tegen drugs, mogen ze hard aanpakken maar 21j cel is wel heel streng, ferm over. En helaas tonen ze nikske van zijn leven in het gevang enz... Jammer.

Heel de tijd hoop je er zal iets zijn of gebeuren maar dat gebeurt niet echt.

Mja, ik zeg niet dat de film slecht is maar er mocht wat meer hebben ingezeten.

Bv opt einde: ik vond dat ze dat hadden moeten tonen toen Ella 18j zou zijn en hem opzoekt enz... Stel ik dat zou zijn, ik krijg als ik ouder ben te horen dat een vrouw/man mij gered heeft als baby uit een container dan zou ik als je dus 18 bent die persoon willen opzoeken en bedanken, wrm zien we dat niet? Onbegrijpelijk. Ook zagen we niks van toen hem int gevang zat, deze film kon nog beter zijn had dit er even ingezeten al was het maar voor 10 min.

BBarbie schreef:
Weliswaar een mooie tour-de-force van Ethan Hawke.
Dit is weer zo'n onverwachte warme en prachtige film met een prima ingetogen rol van Ethan Wayne. Dit drama houd je aandacht zeker vast, maar het einde ging niet zoals ik verwachte, maar was zeker hartverwarmend. Een klein toppertje van 78 minuten. Een 4.0

Grindhouse62 schreef:
Is that You, John Wayne?

avatar van Grindhouse62
Nops, I'm not that spooky kind. But i hope, i will hunting the movie lover forever.

Grindhouse62 schreef:
Nops, I'm not that spooky kind. But i hope, i will haunting the movie lover forever.

Wat een heerlijk (te) kort filmpje van ongeveer 75 minuten met een weergaloze Ethan Hawke.
Hij weet je met zijn rol als ex gevangene maar vooral introverte goedzak gelijk in te palmen.
De beelden na ontmoeting met de vondeling zijn vertederend en tegelijkertijd soms grappig om te zien.
Hetzelfde geldt als het duidelijk wordt dat de tijd duidelijk heeft stil gestaan voor de sympathieke en bijna sullige Russell. " Adopt a Highway" is een uiterst prettige ingetogen film die wat mij betreft veel te snel voorbij ging.
4*/4.5*

Uitstekende film waarin een man na 20 jaar gevangenisstraf vrij komt en kort daarna een baby in een vuilcontainer vindt. Dit regiedebuut van Logan Marshall-Green heeft wellicht niet al te veel om het lijf, maar bevat genoeg goeie scenes en heeft een aangenaam tempo. Een fijne, sfeerbepalende soundtrack van Jason Isbell en vooral ook een mooie, ingetogen rol van Ethan Hawke als een wat wereldvreemde man. Een kleine 4.0 sterren.

avatar van cantforgetyou
Mooi klein filmpje. Op geen moment wordt het saai of voorspelbaar. Ethan speelt weer een 'aan lager wal' geraakt persoon. Dat kan hij wel goed. Complimenten voor zijn acteerwerk. Verder is het gewoon een kleine roadmovie met een paar leuke plotwendingen. Het einde is ook wel interessant. Lijkt me lekker als je opeens een verassing krijgt.