The Kitchen (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrea Berloff
met Melissa McCarthy, Tiffany Haddish en Elisabeth Moss

In de jaren 70 in het New Yorkse 'Hell's Kitchen' worden drie mannen, allen lid van de Ierse maffia, gearresteerd. Hun echtgenotes Claire, Ruby en Kathy besluiten hun plannen voort te zetten. Niemand die kon voorspellen dat de vrouwen het spel meedogenloos en gemeen konden meespelen.

Vanaf 19 september in de bioscoop (Warner Bros.)

avatar van rikrik
niet heel best, zowel regie als scenario zijn verre van overtuigend

avatar van BlueJudaskiss
Rommelig hak-op-de-tak verhaal en enorm onsympathieke personages bij wie ik alleen maar dacht: 'Ja maar, dit doe je jezelf aan'. Wel een schitterende tekening van de jaren '70 en ik moet toegeven: Melissa McCarthy doet het goed.

avatar van Vidi well
Dinsdag in de Sneak gezien. Net zoals bij veel maffia-verhalen kan ik me maar moeilijk inleven in de personages. Het hele handje-klap gebeuren, de achterkamertjespolitiek, de handeltjes met andere wijken... het is gewoon niet mijn wereld. Daarnaast zijn over het algemeen de personages gewoon niet sympathiek en hoewel er enig medelijden wordt gekweekt voor de vrouwen (huiselijk geweld, vrouwenonderdrukking) is de ironie des te groter dat deze zelfde vrouwen precies hetzelfde dominante gedrag vertonen als ze eenmaal de mannen van de troon gestoten hebben.

En hoe ze dan hun zin krijgen... dat moment bijvoorbeeld dat ze een kar vol slachtafval legen voor een Joodse winkelier die niet mee wil werken aan hun plannen. Het wordt gebracht als iets grappigs, een brutale manier om mensen voor je te winnen. Maar eerlijk is eerlijk, dit is gewoon pestgedrag, en deze dames terroriseren de buurt uiteindelijk. En dan die twist die ineens om de hoek kwam, waarbij die donkere vrouw alles al ver in het voren gepland had... totaal overbodig en ongeloofwaardig.

Nee, het scenario is niet al te geloofwaardig en ook niet al te best. De drie sterren geef ik omdat ik me redelijk vermaakt heb (wanneer je het niet te serieus neemt is de film best te pruimen), maar vooral het sfeerbeeld van jaren 70 New York is mooi neergezet: goede decors, mooie straatbeelden en fijne soul-muziek. En dat maakt veel goed.

avatar van Walter S.
Uitstekende film, coole muziek, NYC in de 70's fraai in beeld gebracht. Goed tempo, geen tel mee verveeld.
Snap de negativiteit hier dan ook niet zo.
Met sympathiek zijn kom je in de maffia wereld niet ver, dus ja, vrij logisch dat het geen sympathieke personages zijn.

avatar van FunkStar
Waanzinnig goeie film, mooi tijdsbeeld en een goeie soundtrack. Ik ben fan van Melissa McCarthy en het is fijn om te zien dat ze ook een serieuze rol neer kan zetten!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niks verwacht, mede doordat de film niet echt goed werd ontvangen maar heb mij er prima mee vermaakt! Verhalen zoals dit zijn natuurlijk al vaak verfilmd en ik ging om die reden ook niet kijken voor originaliteit. McCarthy in een serieuze rol viel ook helemaal niet tegen, sterker nog ik zie haar graag vaker in meer serieuze rollen. ?

Het tempo is aangenaam, de jaren 70 setting mooi in beeld gebracht en een soundtrack die ik overweeg op vinyl aan te schaffen. ?

Is The Kitchen dan enkel positief? Nee, dat helaas niet. Sommige scènes worden erg abrupt afgebroken en opgebouwde spanning niet lang vastgehouden. De twist op het einde was nergens voor nodig en ik begin er ook een beetje moe van te worden dat opeens bijna alle commerciële nieuwe films dit "trucje" moeten gebruiken.

Kortom: Een alles behalve perfecte film, maar tegelijkertijd valt er ook genoeg te genieten en voelt het zeker niet als een waste of time.

Gebaseerd op een comicreeks. Wat wel een hoop verklaart.

avatar van macrobody
Laten we een gangster film maken met vrouwen in de hoofdrol, het is tenslotte 2019. Oh kijk, we hebben hier nog wat stoffige exemplaren liggen van een reeks stipboeken die niemand wilde kopen. Nou, dan gaan we daar een film van maken en dan nemen we een vrouwelijke regisseuse, scriptschrijver om het dat vrouwelijke gevoel te geven. Nou dat is gelukt.
Stereotype slechte mannen die allen de vrouw als minderwaardig zien behalve een kreupele mafia bazin, een koelbloedige killer maar hopeloos verliefd enzovoorts. Nee, het is nergens geloofwaardig, wordt nergens geloofwaardig en zal nooit geloofwaardig worden.
Als The Godfather een 3 sterren restaurant was dan is The Kitchen de patatkraam op de hoek.

Redelijke film waarin drie vrouwen het criminele werk van hun mannen overnemen als die de bak in draaien. Deze maffia-film is niet bepaald toonvast en ook de personages zijn niet echt geloofwaardig uitgewerkt. Toch kijkt het geheel wel gemakkelijk weg vanwege de fijne cast, prima aankleding en lekkere soundtrack.

avatar van Waackx
Hoe een simpel verhaaltje als dit toch zo rommelig kan worden uitgevoerd.
In het begin leek het ook eerder misdaad-komedie te wezen totdat we aantal zeer brute headshot-kills te zien krijgen wat het enige pluspunt is van de film; want voor de rest is het een ongeloofwaardig geheel met ook zeer matig acteerwerk met name van McCarthy en Haddish, alleen die Moss kon mij enigszins bekoren.
Die overdreven vrouwen-verheerlijking gaat mij ook een tikje te ver (Als vrouw ben je nooit veliig aldus McCarthy, het is prima om vreemd te gaan als je man je slaat, het afsnijden van een penis van een dode man zonder reden etc.)
Een film om snel te vergeten.

avatar van AniSter
Best wel genoten van deze film. Helaas een beetje onduidelijk of dit nu als simpele humor was bedoeld of serieuze en harde maffia. De mix hiervan vond ik niet kloppen. McCarthy vond ik het minste. Moss het beste.

avatar van Luudje10
Een zeer goede film met uitstekende acterende dames in de hoofdrol. De film is mooi in de tijd van eind jaren 70 weggezet. Genoeg girlpower dus en als man moet je daar even aan wennen . Zeker een aanrader

Wel aardige misdaad film. Mede door soms best onverwachte brute scenes, al dan wel of niet in beeld gebracht maar de verbeelding zegt op dat moment genoeg.
Lekkere soundtrack ondersteund de film.
Ook wel eens een leuke ervaring om Melissa McCarthy niet in een melige komedie te zien voor de verandering.
3*/3.5*

Leuke setting best goed acteerwerk maar slecht verhaal erg rommelig en het allerergste totaal geen binding met de cast....

Als je Melissa McCarthy in 'Life of the Party' voor deze film hebt gezien, is het moeilijk om haar zo serieus aan het werk te zien gaan.. haha

Maar wel een goede film.. niet echt goed maar voor eens gezien te hebben leuk!

avatar van De wind
Het enige wat ik kan denken na het zien van deze film is: neemt de regisseur (Andrea Berloff) zich zelf wel serieus? Aangenaam verrast door deze (in potentie) redelijk goede film. Echter vraag ik me dus af waarom er voor gekozen is om het stukje 'komedie' toe te voegen? Dit zwak n.m.i. de film volledig af. Kan een misdaad film met vrouwen in de hoofdrol niet serieus worden gebracht? Er zijn enkele voorbeelden die bewijzen dat dat dit wel degelijk kan. Het slechte acteerwerk, met name van Tiffany Haddish stoort met regelmaat. Jammer, gemiste kans. Maar ik kan niet ontkennen dat de film (ondanks alle minpunten) mij toch redelijk heeft vermaakt.