The Kitchen (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrea Berloff
met Melissa McCarthy, Tiffany Haddish en Elisabeth Moss

In de jaren 70 in het New Yorkse 'Hell's Kitchen' worden drie mannen, allen lid van de Ierse maffia, gearresteerd. Hun echtgenotes Claire, Ruby en Kathy besluiten hun plannen voort te zetten. Niemand die kon voorspellen dat de vrouwen het spel meedogenloos en gemeen konden meespelen.

• Vanaf donderdag 26 september in de bioscoop

Vanaf 19 september in de bioscoop (Warner Bros.)

avatar van rikrik
niet heel best, zowel regie als scenario zijn verre van overtuigend

avatar van BlueJudaskiss
Rommelig hak-op-de-tak verhaal en enorm onsympathieke personages bij wie ik alleen maar dacht: 'Ja maar, dit doe je jezelf aan'. Wel een schitterende tekening van de jaren '70 en ik moet toegeven: Melissa McCarthy doet het goed.

avatar van Vidi well
Dinsdag in de Sneak gezien. Net zoals bij veel maffia-verhalen kan ik me maar moeilijk inleven in de personages. Het hele handje-klap gebeuren, de achterkamertjespolitiek, de handeltjes met andere wijken... het is gewoon niet mijn wereld. Daarnaast zijn over het algemeen de personages gewoon niet sympathiek en hoewel er enig medelijden wordt gekweekt voor de vrouwen (huiselijk geweld, vrouwenonderdrukking) is de ironie des te groter dat deze zelfde vrouwen precies hetzelfde dominante gedrag vertonen als ze eenmaal de mannen van de troon gestoten hebben.

En hoe ze dan hun zin krijgen... dat moment bijvoorbeeld dat ze een kar vol slachtafval legen voor een Joodse winkelier die niet mee wil werken aan hun plannen. Het wordt gebracht als iets grappigs, een brutale manier om mensen voor je te winnen. Maar eerlijk is eerlijk, dit is gewoon pestgedrag, en deze dames terroriseren de buurt uiteindelijk. En dan die twist die ineens om de hoek kwam, waarbij die donkere vrouw alles al ver in het voren gepland had... totaal overbodig en ongeloofwaardig.

Nee, het scenario is niet al te geloofwaardig en ook niet al te best. De drie sterren geef ik omdat ik me redelijk vermaakt heb (wanneer je het niet te serieus neemt is de film best te pruimen), maar vooral het sfeerbeeld van jaren 70 New York is mooi neergezet: goede decors, mooie straatbeelden en fijne soul-muziek. En dat maakt veel goed.