• 145.971 films
  • 7.531 series
  • 23.069 seizoenen
  • 507.434 acteurs
  • 317.663 gebruikers
  • 8.347.784 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sibyl (2019)

Drama | 100 minuten
2,71 47 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 100 minuten

Oorsprong: Frankrijk / België

Geregisseerd door: Justine Triet

Met onder meer: Virginie Efira, Adèle Exarchopoulos en Gaspard Ulliel

IMDb beoordeling: 5,8 (2.884)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 20 augustus 2020

Plot Sibyl

De vermoeide psychotherapeute Sibyl herneemt haar eerste passie: schrijven. Op dit moment behandelt ze Margot, een getroebleerde en veelbelovende actrice. Deze wordt de nieuwste obsessie van de therapeute, die steeds meer bij Margots leven betrokken raakt. Hierdoor komen oude herinneringen weer naar boven waardoor Sibyl met haar eigen verleden geconfronteerd wordt.

imageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 16980 berichten
  • 8986 stemmen

Bizar als je net uit Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019) komt en dan deze ziet, en wederom aan het einde van de film een vrouw hard begint te huilen bij Vivaldi’s Quattro Stagioni. 2 Franse films waarin dat gebeurt, in een paar uur tijd. Uit hetzelfde jaar. What are the odds....


avatar van Collins

Collins

  • 4830 berichten
  • 2971 stemmen

De film van Justine Triets is opgebouwd uit een aantal elementen, die een hele fijne film op kunnen leveren. Een ménage à trois bijvoorbeeld. En een psychiater die het niet zo nauw neemt met haar professionele protocol. En er is ook nog een film in een film. Niet gering. er gebeurt dan ook veel. Veel plotlijntjes. Veel komma's. Het waren er waarschiijnlijk te veel, dacht ik na het kijken.

Veel draait om hoofdpersonage Sibyl en haar zieleroerselen. Sibyl is een moderne vrouw met een succesvolle carrière, die veel moeite doet om geestelijke verwarring te voorkomen. Je weet wel, zo‘n vrouw die veel hoedanigheden moet bezitten, om zich geslaagd te voelen en geslaagd gevonden te worden. Sibyl moet in haar leven (als psychiater en als getrouwde vrouw met kinderen) heel veel dingen zijn. Professioneel, ingetogen, aantrekkelijk, gepassioneerd, praktisch, betrouwbaar, liefdevol, attent etc. Een onmogelijke opgave. En dat gaat natuurlijk ook niet goed.

Het acteerwerk op de reis naar de ondergang is prima. Virginie Efira laat in haar rol van Sibyl alle emotionele stadia die je je maar kunt voorstellen passeren. Dat doet zij erg overtuigend. Erg goed. En dat zeg ik zonder enige vorm van spot.

Een andere opvallende verschijning is Sandra Hüller (Waar ken ik haar ook weer van? Oh ja van Toni Erdmann). Goeie actrice. Ook hier weer. Fijne performance als gefrustreerde, eerzuchtige en misleide regisseuse van de film in de film.

Ik vond het personage van Sandra Hüller eigenlijk interessanter dan het personage Sibyl. Zij is veel enigmatischer. Veel gelaagder. Sybil is veel meer een open boek. Minder uitdagend. Haar verhaal wordt ontzettend uitgerekt en in detail weergegeven. Die uitgebreide aandacht had ik veel liever aan Hüller‘s personage besteed zien worden.

Maar goed. De film kiest voor Sybil. Sibyl‘s strijd met de demonen uit haar verleden omhelst vele facetten. In de film keren die facetten terug in vele plotlijntjes of komen te voorschijn in talloze bijzinnen in het verhaal. Het verhaal raakt er erg uitgerekt door. Heel edelmoedig om alles met aandacht te willen tonen, maar het werkt een gevoel van verveling in de hand. Het verhaal is meer gebaat bij minder wijdlopigheid om langdradigheid en ernstige symptomen van vermoeidheid te voorkomen. Het verhaal boeit eigenlijk maar matig.

En dat is jammer in een film vol potentie. De wijdlopigheid gaat ten koste van scènes waarin de regisseuse op lichtzinnige of humoristische wijze een harde noot wenst te kraken. Die scènes slaan dood op de breedte van het verhaal.

Datzelfde geldt voor dingen als melancholie en droefenis. Altijd fijne sensaties om in een film te beleven. In deze film lukt dat niet. Sensaties verzinken in de breedvoerigheid. Ze verdwijnen onopgemerkt in het netwerk van plotlijntjes en komma's dat de film zo beheerst.

De film was voor mij een lichtelijk frustrerende en lange zit.


avatar van GeniusMove

GeniusMove

  • 13 berichten
  • 1 stemmen

WELTRUSTEN


avatar van AniSter

AniSter

  • 954 berichten
  • 922 stemmen

Ik kan hier weinig over zeggen, behalve dat de hoofdrolspeelsters er een rommeltje van maakten. En dan heb ik het over hun leven in deze film.

Het beste vond ik de eindtune: Sharadoba van Roy Orbison.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 63768 berichten
  • 5134 stemmen

Vanaf 20 augustus in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)


avatar van Kippie.

Kippie.

  • 411 berichten
  • 853 stemmen

Wat een heerlijke hysterische rol van Sandra Hüller, die in sommige shots griezelig veel weg heeft van Cate Blanchett.


avatar van scorsese

scorsese

  • 9429 berichten
  • 9209 stemmen

Redelijke film over een psychotherapeute die zich wil concentreren op schrijven, maar toch nog een client aanneemt. De vele zij-lijntjes en de nogal rappe montage maken de film ingewikkelder dan deze eigenlijk is. De verhoudingen tussen de personages leveren wel een aantal prima scenes op (ook de scenes op de set tijdens de tweede helft) en het acteerwerk is ook goed.


avatar van mrklm

mrklm

  • 4459 berichten
  • 6425 stemmen

Vrij vergezocht melodrama met een erg intense rol van Virginie Efira als psychotherapeut Sibyl die opeens besluit haar patiënten de deur te wijzen om zich volledig te kunnen richten op haar nieuwe ambitie: het schrijver van een roman. Wanneer actrice Margot [Adèle Exarchopoulos] haar belt en wanhopig vraagt om een sessie, gaat Sibyl toch overstag. Margot blijkt een inspiratiebron te zijn voor Sibyls boek, maar vooral omdat Sibyl veel van haarzelf ziet in de gebroken actrice. Het idee is niet onaardig, maar het ontspoorde gedrag van Sibyl onderstreept een gebrek aan subtiliteit. Die botte benadering maakt het moeilijk om je als kijker betrokken te voelen bij de emotionele crisis van de hoofdpersoon.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 28444 berichten
  • 4761 stemmen

Een boeiend verhaal dat helaas door het mindere script wat met horten en stoten wordt verteld. Nochtans zitten er veel interessante dingen in. Gedragen door een leuke cast die er toch wat van maakt. De film mixt het verleden van Sibyl, haar boek en de problemen van haar cliënte, waarna de grens almaar vervaagt. Dat zit op zich wel goed, maar de opbouw en de echte intrige blijft helaas wat weg. Hier had dus meer ingezeten, maar zeker van genoten.


avatar van John Milton

John Milton

  • 16980 berichten
  • 8986 stemmen

Eindelijke enige bijval


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10561 berichten
  • 6621 stemmen

Ik kon niet goed hoogte krijgen van deze film over een psychotherapeut, de volgens mij hoognodig zelf toe is aan een psychoanalyse. Een rommelige film met een warrig verhaal, dat regelmatig alle kanten opschiet. De protagonisten Efira, Exarchopoulos en Hüller verdienen beter materiaal om mee te werken.