Head Full of Honey (2018)

Duitsland / Verenigde Staten
Drama / Komedie

geregisseerd door Til Schweiger
met Nick Nolte, Matt Dillon en Emily Mortimer

Een man is weduwnaar geworden na een huwelijk van 50 jaar en lijdt tegenwoordig aan de ziekte van Alzheimer. Zijn in Amerika geboren zoon woont in Groot-Brittannië met zijn gezin. De grootvader besluit nog een laatste road trip met zijn kleindochter te ondernemen. Tijdens hun reis, met bestemming Venetië, sukkelt de grootvader steeds meer met zijn gezondheid.

Oei, dat IMDb-gemiddelde...

kappeuter lol 2,9 trailer was oke vond ik

Inderdaad merkwaardige score op IMDB.....maar ik ga hem toch bekijken .heb er een goed gevoel over.

avatar van Brabants
139 minuten speelduur en zo'n score imdb. Dat vind ik nogal riskant. haha

avatar van Seam
Die lage stemmen zijn waarschijnlijk omdat het een shot voor shot remake van het origineel is?

Wanneer ik dan lees "Regisseur: Till Schweiger" sla ik deze over.
Schweiger staat in Duitsland bekend om zijn extreem linkse ideeën..

avatar van Bammetje
pmaj663399 schreef:
Wanneer ik dan lees "Regisseur: Till Schweiger" sla ik deze over.
Schweiger staat in Duitsland bekend om zijn extreem linkse ideeën..

Misschien zou je de film eerst zelf moeten bekijken voordat je deze afserveert enkel vanwege een vage notie over extreem linkse ideeën.

Nick Nolte schittert en overtuigd zeker en heeft een pracht rol te pakken als dementerende opa in deze
" Head full of Honey". Een ontroerende en mooie film. Jammer alleen dat reggisseur Til Schweiger er voor gekozen heeft om kolderieke momenten toe te voegen aan de film. Hierdoor verliest " Head full of Honey" een hoop geloofwaardigheid en slaat het soms de plank mis. En dat is zonde. Het meisje wat de dochter neerzet vond ik eveneens niet altijd even sterk overkomen. Er zijn talentvollere kinder sterretjes in Amerika. Al met al wel een voldoende dankzij een sterke Nolte. 3*

Prachtige film over het feitelijk trieste aftakelingsproces door Alzheimer, maar door de continue aanwezige humor blijft dit drama twee uur lang in evenwicht. Gewoon mooi, bij vlagen ontroerend en vooral erg grappig. Lachen met en relativeren van je ellende en toch proberen te genieten van het leven lijkt de boodschap van regisseur Schweiger, en dat werkt. Wel iets te lang en volgestopt met allerlei niets toevoegende liedjes. Nolte is hier op zijn best, wellicht omdat hij mag samenspelen met zijn 66 jaar jongere dochter(die nog een hoop kan leren qua acteren) en hier, na The Deep, ruim veertig jaar na dato herenigd wordt met Bisset. Een tragikomedie die aankomt. Te bizar voor woorden dat deze prent op IMDB tot dusverre zo laag scoort.

avatar van Collins
Regisseur Til Schweiger maakte met Head Full of Honey een Amerikaanse remake van zijn eigen kassucces Honig im Kopf (2014). Een succes werd het niet. De film werd genadeloos neergesabeld door de filmcritici. En ach, ze hebben wel een beetje gelijk, maar genadeloos gaat te ver.
Ik bekeek deze film na en tijdens het nuttigen van enkele alcoholische versnaperingen. In de gemoedstoestand die dan gewoonlijk ontstaat, verlaat praktisch elk vermogen om een film kritisch te kunnen beoordelen mijn geest. Ik vond de film geweldig en zat mee te snotteren met de door Alzheimer getroffen Nick Nolte en mee te lachen met hilarische momenten die Nolte als gevolg van de ziekte eveneens overkwamen. Na afloop ging ik tevreden slapen.
Toen was er The Day After. The Day After was er bezinning. Het besef dat ik had gekeken naar een film die wel heel erg gemakkelijk op de traan en de lach speelt en heel clichématig situaties uitspeelt, drong ongenadig door de kater heen. Even gekeken naar de waardering die ik in beschonken toestand aan de film had toegekend. 4*. Oeps.
Tijd dus voor een iets realistischer beschouwing van deze film die niet schroomt om alle goedkope feelgood registers voluit en ongegeneerd open te trekken. Dat werd onmiddellijk duidelijk bij de gedeeltelijke herziening van dit briljante werk dat met een nuchtere blik al na enkele scènes weinig brilliance meer bleek te hebben.
Wat eveneens in nuchtere toestand opvalt, is de wilde montage. Het aantal camerawisselingen en cuts is hoog. Zelfs in scènes waarin gewoon wordt gepraat wordt flink gerommeld met wisseling van perspectief. Onnodig onrustig en irritant.
Daaroverheen hoor je ook nog eens die typische feelgood poppy score die blijkbaar hoort bij films van dit type. Zo’n score die negatieve prikkels oproept. Van die irritante score kon ik mij trouwens helemaal niets herinneren. Eigenlijk behoorlijk onbegrijpelijk want die is echt zeer afgrijselijk.
Nog iets dat opvalt. De Alzheimer van Nolte wordt erg vaak als uitgangspunt voor een slapstickachtige scène gebruikt. Op zich niet verkeerd om een ziekte en de hulpeloosheid die daarmee gepaard gaat met humor te benaderen, maar hierin gaat de film wel erg ver. De balans tussen de traan en de lach schiet ver door richting de lach.
De lach en de traan werken beide erg goed als je de film met weinig scherpte bekijkt. In het bezit van het normale kritische vermogen werken die scènes een stuk minder effectief. Ik vond met name de scènes die de traan moeten opwekken erg goedkoop gestileerd.
Head Full of Honey is een fantastische film. Met een slok op, wel te verstaan.
In beschonken toestand is de film 4* waard. In nuchtere toestand 2*. Gemiddeld 3*.