The Prodigy (2019)

Hongkong / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Nicholas McCarthy
met Taylor Schilling, Jackson Robert Scott en Brittany Allen

'The Prodigy' volgt het verhaal van een moeder en haar jonge zoon. Na een aantal vreemde gebeurtenissen maakt de moeder zich ernstig zorgen over het gedrag van haar zoon. Al snel ontdekt ze dat er mogelijk een bovennatuurlijke bedreiging is.

avatar van Daan258
Prima thriller.

Het is niks van we nog niet eerder hebben gezien maar het weet goed te vermaken.
Acteerwerk was prima, de voor mij onbekende acteur Jackson Robert Scott wist het goed te doen als creepy kid. Het had dan wel allemaal een heel stuk spannender gemogen van mij.

avatar van Noodless
Beter dan verwacht !
De film heeft een leuke insteek i.p.v. de zoveelste film over een demonchild. Hier is er toch een heel ander en aardig gegeven. Het acteerwerk is degelijk en het kind speelde best wel een creepy rol.
Het verhaal kent een geduldige opbouw met een paar schrikmomenten, al zorgen deze niet voor de nodige horrorelementen. Het is eerder het concept, de gedachte rond het onderwerp van reïncarnatie in de vorm van een kwaadaardige ziel die nog iets moet afwerken op deze wereld. Het duister sfeertje doet de rest. Het slot is enigszins verrassend te noemen en zonder meer bevredigend. 7/10

Ik wou eigenlijk maar 1 ster geven, ik vond hem erg saai.
Maar de laatste 10 min waren spannend, daarom 1 ster extra meer, dus 2 sterren.

avatar van Phantasm
Prima horror, wel wat voorspelbaar. Kijkt lekker weg.

avatar van princesspeach
Heerlijke film. Ik vind de film best origineel ivm [/quote]

[quote] reincarnatie. creepy kid. maar mocht inderdaad wel wat spannender. Ik ben enthousiast.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bijna strike 3 voor Nicholas McCarthy. Na The Pact (2012) (2*) en Home (2014) (2*) is dit gelukkig niet weer een genrefilm die, buiten dat het uitgangspunt weinig origineel is, vooral een snoozefest blijkt te zijn. Dat tweede valt namelijk nog wel mee. Dat eerste niet, trouwens. Ook al legt hij wel nadrukkelijk uit dat het geen ''possession'' is, maar een gevaarlijke ''reïncarnatie''. Nja, tot dusverre de originele invalshoek. De rest volgt echt het genre-handboek, maar mist op meerdere vlakken de nodige overtuiging. Het kind is niet creepy en wanneer het escaleert toont McCarthy zich een enorme pussy door weinig expliciet te laten zien. Een schepje extra is wel zo fijn, al was er bij z'n eerdere films wel meer dan één schepje nodig om het te redden, dus wat dat betreft gaat het de goede kant op.

Een beetje mix van Childs play, The Omen en andere films met enge vervelende kindjes en - popjes. Ik vond het geen origineel verhaal. En het had van mij ook spannender gemogen.
Ik vraag mij na het kijken van deze film wel af hoe oud een kind moet zijn voordat hij weet wat paprikapoeder is?

avatar van Alathir
Ik vond The Prodigy beter dan verwacht. Een boeiend verhaal dat ook nog eens best goed wordt uitgewerkt. Een paar mooie jumpscares en er ligt zo'n vreemde spanning constant op de loer want het kwaad zit in je eigen kind. Meer naar het einde maken de makers van The Prodigy zich er wat snel vanaf. Ook het begin zit wat slordig in elkaar en de eerste scènes lopen niet al te vlot in elkaar over. Misschien had wat meer achtergrond van de kwaadaardige ziel in zijn vorige lichaam, de film iets vollediger kunnen maken.

Maar verder vind ik dit bovengemiddeld voor een horror en heb ik me hier prima mee geamuseerd.

avatar van ikkegoemikke
You took my son's soul...
you can't have his body

Moordzuchtige en door duistere machten bezeten kinderen verschijnen met de regelmaat van de klok in horror films. De ene keer is het een duivelse macht die bezit van hun neemt. Damien uit “The Omen” en Regan uit “The Exorcist” zijn hier een goed voorbeeld van. Ofwel is het de geestelijke toestand die lieftallige jongetjes in gruwelijke monstertjes veranderen zoals Luke in “Better watch out” en Chavs in “Eden Lake”. In “The Prodigy” is het Miles die een afwijkend gedragspatroon ontwikkelt, naarmate hij ouder wordt. Dit snoezige jongetje blijkt echt wel over een dubbele persoonlijkheid te beschikken. Het ene moment kruipt hij nog knus in de armen van zijn moeder. Het volgende moment werpt hij haar een demonische blik toe. Zo’n kwaadaardige blik waar je op slag kippenvel van krijgt. Voorwaar, er is iets niet pluis met deze Miles (Jackson Robert Scott).

Om eerlijk te zijn werd ik toch aangenaam verrast door “The Prodigy”. Toegegeven, het is niet bijster origineel en de film maakt flink gebruik van alle gekende trucjes uit het horrorgenre. Maar toch slaagde deze film erin me een onbehagelijk gevoel te geven. En er was zelfs een lichte vorm van spanning bij me te bespeuren. En dat werd dan voornamelijk verwezenlijkt door het acteerwerk van de jonge Jackson Robert Scott. Een pienter ventje die qua intelligentie voorloopt op zijn leeftijdsgenootjes. Maar als zijn taalgebruik in zijn slaap (nota bene ook nog eens in een zeldzaam Hongaars dialect) een redelijk volwassene toon aanneemt en hij medeleerlingen met een zware Engelse sleutel te lijf gaat, begint de argwaan bij moeder Sarah (Taylor Schilling) toe te nemen. Het gevolg is een volwassen psychologisch spelletje dat zich ontspint tussen moeder en zoon.

Jef Buhler (scenarioschrijver van o.a. “Pet Sematary”, “Jacob’s Ladder” en de volgende jaar uitkomende film “The Grudge”) neemt zijn tijd hier en bouwt de spanning langzaamaan op. Vandaar het gezapige tempo aan het begin van de film. Wat ik voor één keer niet als storend ervoer. Het is pas als de spiritist Arthur Jacobson (Colm Feore) geïntroduceerd wordt, dat het tempo omhoog gaat. Hier wordt ook duidelijk wat de openingsscène te maken heeft met dit door gedragsproblemen geplaagd lief uitziend kereltje. Fragmenten van een door een speciale eenheid neergekogelde psychopaat en de geboorte van Miles worden aan elkaar gekoppeld. En vervolgens valt de term reïncarnatie. Een explicatie waardoor alles ineens duidelijker wordt. Spijtig genoeg is de motivatie achter het gebeuren makkelijk te raden.

The Prodigy” is eigenlijk wel een makkelijk verteerbare en onderhoudende horror. Ondanks de voorspelbaarheid en een niet zo ingenieus in elkaar gestoken verhaal. Het acteerwerk van Jackson Robert Scott en Taylor Schilling maakt dan wel weer veel goed. Verwacht je aan wat spanning, enkele jump scares en voor sommigen misschien wel een verrassende ontknoping. Er zijn het laatste jaren enkele films uitgekomen die dweepten met bombastische uitspraken zoals “Engste horror sinds jaren” of “Angstaanjagender dan The Exorcist”. “The Prodigy” steekt ze allemaal de loef af. Zonder grootsprakerige leuzen. Een aanrader dus.

avatar van Antonev
Het verhaal heeft weinig om het lijf en we hebben het allemaal wel eens in een andere film gezien. Maar toch vond ik dit zeker geen tegenvaller.

De acteurs zijn overtuigend en men slaagt er in om verschillende scènes echt spannend te maken. Ik vond het zo nu en dan toch wel billen knijpen. In veel van dit soort films probeert men een ingewikkeld achtergrond verhaal in te passen. Dat hebben ze hier gelukkig niet gedaan en daardoor was het redelijk vlot en straight to the point.

Het eind paste ook wel bij de film, hoewel het voor sommigen wel teleurstellend aan zal voelen. Al met al ben ik toch wel redelijk positief.

Prima film! Thriller, met horrorelementen als je het mij vraagt. Ging er blanco in. Had niks gelezen of een trailer gezien. Was aangenaam verrast!

avatar van cantforgetyou
Beste een leuke thriller/horror film. Het kind speelt goed, maar de moeder ook. Een sympathieke vrouw, waardoor je haar gemengde gevoelens m.b.t haar zoon goed kon begrijpen.
De vader was helaas wat minder in beeld, want ook hij speelde goed.
Het verhaal hebben we allemaal wel eens eerder gezien, maar het wordt toch best mooi in beeld gebracht.
Zeker een ruim voldoende voor deze horror film. Het had allemaal nog wel wat spannender en gruwelijker gemogen, maar het verveelt niet.