Xing Fu Cheng Shi (2018)

Taiwan / China / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Wi Ding Ho
met Lu Huang, Hong-Chi Lee en Louise Grinberg

Het gegeven is gesitueerd in de nabije toekomst. Lao Zhang stalkt en vermoordt drie mensen, waaronder een gehospitaliseerde man en zijn ex-vrouw. Wat dreef hem uiteindelijk tot het plegen van deze gruwelijke misdaden? De film toont de gebeurtenissen van de protagonist in drie tijdperken, drie seizoenen, drie nachten, in dezelfde stad, verteld in omgekeerde chronologie.

Malick
Taiwan-produced “Cities of Last Things” won the Platform prize for risk-taking movies with high artistic merit at the 43rd Toronto International Film Festival Sept. 16.

[...]

According to the festival jury, the director demonstrated an exceptional ability to “weave together multiple genres with social and political critique, while telling a story that remains intimately human at its core.” Describing “Cities of Last Things” as deeply moving, the jury wrote “the film has a spirit that always feels beautifully close to real life.”
*KLIK* Met o.a. Béla Tarr en Lee Chang-dong in de jury.

avatar van Basto
Mooie vertelling in drie fases. De nabije toekomst en twee stappen terug in het verleden. Drie vrouwen in het leven van de hoofdpersoon, maar ook driemaal politiek commentaar.

Wel had ik wat moeite om me in te leven, dat heb ik meer met chinese cinema. De personages zijn emotioneel vaak zo gesloten. Openingsscène is briljant en het is ook fraai geschoten.

Al met al een bijzondere en goede film.

Dikke 3,5

avatar van eRCee
Lekkere film wel, met een vlot tempo en een mooie look. Het teruggaan in de tijd is een prima verhaalkapstok, maar de plotontwikkelingen zelf zijn vaak nogal banaal. En het gebruiken van een stukje 'Mondscheinsonate' in film zou verboden moeten worden, ook omdat die klanken zo sterk zijn dat ze de rest van de speelduur (en erna) blijven hangen. Goeie film, ja, maar toch een lichte tegenvaller. Net aan de 3,5*.

avatar van predator
Mooie film, waarbij vooral de sfeer sterk neergezet is. De scenes met Grinberg vond ik het beste.

avatar van Gi-Force
Jeetje de film begint direct met een knaller. Daarna begon ik even mijn twijfels te krijgen. Gelukkig duurde dat maar kort. Mooi filmisch in kaart gebracht met een B-film gradatie en dan als compliment. Echt heel sterk. Tussendoor heel even teruggezet om Shazam te laten raden welke muziek het is. Na drie pogingen die verkeerd waren maar niet meer geprobeerd. Echt een aanrader voor als je niet direct behoefte hebt aan een actie film.

Mjah.

Een film waar best veel over te vertellen valt. Zo doet de omgekeerde vertelstructuur niet zo héél hard denken aan Irréversible, maar is het toch wel opvallend dat we nog even eindigen met het enige stukje vrolijkheid in een park. Misschien toch een klein knipoogje naar Noé?

Ook het scifi element in het begin is best apart. Je krijgt een verhaal in drie delen (doorheen de tijd), klassiek wordt zoiets dan opgelost door de meest recente vertelling in het heden te laten afspelen (en de eerdere in het verleden). Ho leek daar niet zo'n zin in te hebben en kiest ervoor om de meest recente dan maar in de toekomst te leggen, zodat de andere twee veel dichter aansluiten bij het heden.

Leuk idee, alleen jammer dat hij zo weinig interesse heeft in het scifi element. Een goedkope CG drone, iemand die naar een deur zwaait die opengaat, wat plastic schermen in een pas (handig om in post-production was om te CG-en) en een chip in de pols die halfbakken uitgewerkt wordt. Scifi on the cheap, en omdat het moet.

Het middenstuk is veruit het interessants. Een wat brave en bekende mix van misdaad, drama en romantiek, maar eentje die wel weet te boeien, vooral met het eerste deel in het achterhoofd. Eerste stuk doet wat teveel denken aan Jia (sociaal drama met een vernislaagje genre), het laatste stuk hangt er maar een beetje aan en voegt weinig meer toe aan de rest.

Visueel ook een enorme lelijke grain filter. Compleet onnodig. Verder wel wat mooie shots, soundtrack is ook best redelijk (maar aan de brave kant) en aan het acteerwerk heeft het ook niet gelegen. Maar uiteindelijk een niet zo bijzondere film, die best wel een stuk spannender gemogen had. Gelukkig dat ik vooraf de "risk-taking movies with high artistic merit" accreditatie niet gezien heb, want die stempel had er niet verder naast kunnen zitten.

Los daarvan, aardig filmpje.

avatar van eRCee
Onderhond schreef: