La Flor (2018)

Argentinië
807 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Mariano Llinás
met Elisa Carricajo, Valeria Correa en Pilar Gamboa

'La Flor' is verdeeld in zes hoofdstukken. In het eerste stuit een groep van wetenschappers op een mummie en diens bovennatuurlijke vloek. De tweede vertelt zowel het verhaal van een voormalig koppel dat zich herenigt om een liedje op te nemen als van een geheime orde die een drankje brouwt voor het verkrijgen van het eeuwige leven. In het derde hoofdstuk volgt men enkele spionnen en hun achtergronden. In het vierde gedeelte spelen de vier vrouwelijke protagonisten actrices die tegen hun regisseur en het narratief ingaan. Het vijfde is een remake van Renoirs 'Partie de Campagne' terwijl het laatste hoofdstuk zich in de negentiende eeuw afspeelt waar vier gevangengenomen vrouwen na jaren weten te ontsnappen.

Op IFFR 2017 hebben we deel 1 gezien van deze epische film. Alle drie de delen tezamen duren nu 14 uur en daar ga ik absoluut voor zitten op het IFFR van 2019! Al is het maar omdat La Flor tot op heden een van de mooiste films die ik ooit op het festival zag.

Manuel Llinas, de regisseur zegt zelf over die lengte dat het niet uitmaakt hoe lang een film duurt, zolang je maar zorgt dat de film steeds interessant is!

Mooi lang interview met deze maker hier: http://cinema-scope.com/cinema-scope-online/la-flor-mariano-llinas-argentina-wavelengths/

avatar van John Milton
Ik hoor dat deze erg goed is en ik meen me te herinneren dat de regisseur niet te springen stond voor een blu-ray release (correct me if I'm wrong). Toch kunnen vinden, tot mijn blijdschap.

avatar van Verhoeven
Het IFFR gaat La Flor vanaf 11 juli in drie delen uitbrengen:

La Flor (1) –> 220 minuten
La Flor (2) –> 313 minuten
La Flor (3) –> 290 minuten

Eerst via Picl en de filmhuizen ( ? ) en daarna op IFFR Unleashed.

Wat een productie... Dit heeft me een zeer vermakelijk weekend opgeleverd

avatar van Ferdydurke
Wie kan dit navertellen?

Het is alsof Llinás dat, tegelijkertijd met het 'vertelde', zélf al doet. Voeg daarbij het hierboven aangehaalde interview, en er zit weer eens niets anders op dan hier een overbodig kletspraatje op te hangen.

Een film als een labyrint, die zich gaandeweg de vierde episode lijkt te ontvouwen als een jarenlange liefdesaffaire, een liefdesverklaring van een regisseur aan zijn actrices.
Maar als het dat al is, dan is het toch ook veel méér dan dat.

Voorafgaand aan die driedubbel overgehaalde, totaal uit de klauwen lopende meta-vertelling over de productie van een film die eh... totaal uit de klauwen loopt, is de kijker in drie magnifieke episodes gemasseerd met een superieur spel met conventies, waar, even afgezien van de lachkriebels die daarbij regelmatig opkomen, de liefde voor verhalen vertellen vanaf spat. Een Pulp Fiction voor volwassenen, een Pulp Fiction waarin de personages geen stripfiguren blijven, maar werkelijk tot leven komen.

In het monumentale derde deel gebeurt dat met zwaar aangezette, soms hyper-romantische, literair-poëtische voice-overs, waarmee het in het interview genoemde devies 'find the right story for each image' ten uitvoer wordt gelegd.

Want die beelden op zichzelf in de hele film, nou ja, daarmee blijft de simpele genre-liefhebber wel op z'n honger zitten. Veelal statische beelden van personages in voorbereiding of afwachting van iets, wat dialogen, het landschap... voor zover er 'actie' in beeld komt, voelt dat niet bepaald aan als een climax waar naartoe is gewerkt. Ondanks dat, paradoxaal genoeg, in die derde episode die climax herhaaldelijk letterlijk wordt aangekondigd... Bomen in actie, dat kunnen we krijgen. Het is alsof Llinás met zijn beelden, audio en teksten de essentie van het spel zoekt in de ruimte tussen de regels, zogezegd.

Wat dat 'devies' betreft, vond ik het dan wel weer opmerkelijk dat ik bij de droom van de protagoniste, in het hoofdstuk 'Joan of Arc' uit het derde deel, haast als vanzelf moest denken aan de gelijknamige Leonard Cohen-song. If he was fire, oh then she must be wood. De omzetting van een tekst in een andere tekst, en beelden daarbij, zo lijkt het. Dit denk ik dan toevallig te herkennen, maar het zou zo maar kunnen dat dit soort kunstjes wel meer geflikt wordt in het geheel. Naast de talloze andere referenties die men al of niet kan missen. 't Is meegenomen, maar je kan zonder, ben ik geneigd te zeggen.

Na die schijnbare 'ontknoping' met deel vier, voelt de volgende episode, de Renoir-remake als een silent movie, echt aan als een intermezzo (geen van de vier actrices is er in te zien), maar tegelijkertijd volledig 'on topic'. De regels van het spel, ook van Renoir, inderdaad.

En dan volgt nog het schitterende deel zes. Schilderachtig, inderdaad. Llinás noemt Da Vinci. Ik roep maar even: Sokurov, Grandrieux, al dan niet zwaar gedrogeerd. Voor wat het waard is.

Het hele zaakje wordt afgemaakt met een aftiteling om u tegen te zeggen, waarin het kamp wordt opgebroken, en cast & crew te zien zijn als dansende tegenvoeters, in hetzelfde landschap waarin zojuist het laatste deel is afgerond.

Ach, vergeet dit bericht ook maar. Gaat dit allen zien, filmliefhebbers.

avatar van McSavah
Voor wie de film nog in de bioscoop wil zien: La Flor (Parte 1) | Filmhuis O42