Chang-gwol (2018)

Zuid-Korea
Actie

geregisseerd door Sung-hoon Kim
met Dong-Gun Jang, Hyun Bin en Eui-sung Kim

Lee Chung is een prins uit de Joseondynastie, maar hij is gegijzeld door de Qing-dynastie. Hij geniet van drank, vrouwen en gokken. Hij is ook een uitstekende zwaardvechter. Zijn oudere broer Lee Young zal de troon bestijgen en brengt Lee Chung naar Joseon. Hij keert er terug na meer dan 10 jaar. Al snel staat Lee Chung tegenover veel monsters die de nacht onveilig maken.

avatar van joolstein
Voordat op Netflix de serie Kingdom (2019) een hit was, verscheen er een film die voor gedeeltelijk over hetzelfde concept handelt. Ook dit verhaal speelt zich af in de Koreaanse Joseon-dynastie. Naast de nodige intriges van een ander land en vijandige familie is er ook een mysterieus virus, dat ervoor zorgt dat mensen veranderen in demonen/zombies, de oorzaak van grote problemen. Verwacht hier geen flitsende 'Train to Busan' want afgezien van Korea en zombies hebben deze films niets gemeen.

Het resultaat is een plezierige Koreaanse samoerai-Blockbuster met een leuke combinatie van zwaarden en zombies. De demonen (zoals de zombies worden genoemd) zijn ook net even anders dan wij ze kennen en zijn een soort hybride tussen zombies en vampieren. Ze zijn snel, zien er goed uit en soms nog best griezelig. (doorgewinterde horror-fan, krijg je er niet mee op de kast) Er is weinig plaats voor karakteropbouw of sterk acteerwerk maar dat is bij dit soort films ook niet echt nodig het draait om zombies afmaken. En ditmaal gebeurd dat dus met zwaarden in de “Aziatische Middeleeuwen”. Het is hiermee een aardige mix tussen een beetje humor, een beetje romantiek en veel actie, licht verteerbaar en niet hooggrepen maar het kijkt wel lekker weg! Wil je wat meer diepgang raad ik aan om de erg fijne serie te kijken, heb je wat minder tijd tja dan is dit een leuke vervanging.