• 8.296.313 stemmen

Met onder meer: Hyun Bin

Oorspronkelijke taal: Koreaans

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Chang-gwol

"A darkness looms over the kingdom"

Lee Chung is een prins uit de Joseondynastie, maar hij is gegijzeld door de Qing-dynastie. Hij geniet van drank, vrouwen en gokken. Hij is ook een uitstekende zwaardvechter. Zijn oudere broer Lee Young zal de troon bestijgen en brengt Lee Chung naar Joseon. Hij keert er terug na meer dan 10 jaar. Al snel staat Lee Chung tegenover veel monsters die de nacht onveilig maken.

imageimageimageimageimage

Crown Prince Lee Yeong

Monk Dae-gil

avatar van joolstein

joolstein

Voordat op Netflix de serie Kingdom (2019) een hit was, verscheen er een film die voor gedeeltelijk over hetzelfde concept handelt. Ook dit verhaal speelt zich af in de Koreaanse Joseon-dynastie. Naast de nodige intriges van een ander land en vijandige familie is er ook een mysterieus virus, dat ervoor zorgt dat mensen veranderen in demonen/zombies, de oorzaak van grote problemen. Verwacht hier geen flitsende 'Train to Busan' want afgezien van Korea en zombies hebben deze films niets gemeen.

Het resultaat is een plezierige Koreaanse samoerai-Blockbuster met een leuke combinatie van zwaarden en zombies. De demonen (zoals de zombies worden genoemd) zijn ook net even anders dan wij ze kennen en zijn een soort hybride tussen zombies en vampieren. Ze zijn snel, zien er goed uit en soms nog best griezelig. (doorgewinterde horror-fan, krijg je er niet mee op de kast) Er is weinig plaats voor karakteropbouw of sterk acteerwerk maar dat is bij dit soort films ook niet echt nodig het draait om zombies afmaken. En ditmaal gebeurd dat dus met zwaarden in de “Aziatische Middeleeuwen”. Het is hiermee een aardige mix tussen een beetje humor, een beetje romantiek en veel actie, licht verteerbaar en niet hooggrepen maar het kijkt wel lekker weg! Wil je wat meer diepgang raad ik aan om de erg fijne serie te kijken, heb je wat minder tijd tja dan is dit een leuke vervanging.

avatar van james_cameron

james_cameron

Deze mix van historisch spektakel en zombiehorror doet sterk denken aan de (eveneens koreaanse) Netflix-serie Kingdom uit 2018, al is die serie net wat beter. Niettemin een onderhoudende en goed gemaakte film, met sympathieke personages. Er vloeit ook meer dan genoeg bloed. Let overigens op het stukje oud-nederlands in de openingsscene! Leuk gedaan.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk bedachte actie-horror die lekker wegkijkt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

Rampant is een Zuid-Koreaanse film met nogal wat genres erin vermengd en regisseur Kim weet ze best aardig in balans te houden, maar niet zo goed uit te werken. De primaire genres van de film zijn actie en horror, maar daarbij komt ook nog historie, drama, een beetje komedie en romantiek. In mindere maten, maar nog steeds duidelijk aanwezig.

Goed aan de film is de visuele meerwaarde qua decoraties, cinematografisch is de film best een pareltje om te aanschouwen. Mooie vormgeving, prachtige kostuums en schitterende versieringen. Je voelt echt dat je in een andere periode bent belandt, in dat opzicht heeft Kim zijn film volledig onder de controle, en daar was ik ook blij mee. Niet iedere film kan zijn budget op deze manier in zijn voordeel gebruiken.

Het acteerwerk mag er ook best zijn ondanks dat ik enkele rollen die voor bijvoorbeeld de komische laag moeten zorgen wat opdringerig vind. Regisseur Kim wilde echt graag humor betrekken in zijn film en dat is een begrijpelijke keuze, want de film is een nogal serieuze boel, maar als je het er op deze manier in mengt kom je niet ver. De film is namelijk geen komedie uiteindelijk, en met die drukke verschijningen gaat het er niet snel beter op worden.

Ook vond ik de gevechten na een tijdje nogal eenzijdig. Je krijgt eigenlijk tenslotte steeds hetzelfde te zien. De zwaardgevechten zijn mooi bewerkt, maar als je elke zombie op dezelfde manier dood ziet gaan gaat de lol er snel vanaf af. Ook vond ik dat de film wat harder mocht zijn op het gebied van bloederige actie, want het voelt nogal tam en veilig aan. Beter kan ik het niet zeggen.

De lange speelduur en het ambitieuze verhaal zitten de film soms wat in de weg, want uiteindelijk is het een uitermate simpele zombiefilm die bijna een uur van de film inneemt. Meer variatie, spanning en gore hadden de film goed gedaan, maar voor de stilering en de acteurs krijgt de film meteen een voldoende. Lager kan ik het echt niet beoordelen. Aardige film.