Do-eo-lak (2018)

Zuid-Korea
Thriller

geregisseerd door Kwon Lee
met Hyo-Jin Kong, Ye-Won Kim en Seong-oh Kim

Kyung-Min woont alleen in een studio. Op een dag vindt ze bewijs dat er iemand in haar appartement heeft ingebroken. Hierop besluit ze haar toegangscode te veranderen. Dan hoort ze 's nachts dat iemand een verkeerde code intoetst. Bij de politie nemen ze haar echter niet serieus. Als blijkt dat er een moordzaak heeft plaatsgevonden in haar appartement, gaat Kyung-Min zelf op onderzoek uit.

avatar van Shinobi
Blijkbaar een remake van Mientras Duermes (2011).

avatar van mcdaktari
Film uit Zuid-Korea daar heb ik altijd wel zin in. Er zitten in ieder geval veel goeie bij. Hoop dat dit er ook weer zo één word.

avatar van AniSter
Goed in elkaar gezet verhaal en spannende wegkijker. Prik dan wel even door de superdomme scenes heen en je hebt prima vermaak hiermee. Niet alleen neemt de dame in kwestie behoorlijk domme beslissingen, of helemaal geen, de politieman, tja die is ook niet echt slim; waarom maken die gasten er toch altijd op het einde een eenmansactie van? Doe toch ook in een film gewoon eens normaal...

Dit soort films struikelt vaak over zijn eigen voeten in een poging om het verhaal zo griezelig mogelijk te maken. Dikwijls leidt dat tot ontsporingen, die het verhaal eerder ridicuul dan spannend maken (wie loopt er nou opzichtig met een levensgrote bijl door de lange gang van een appartementengebouw?). Als er dan ook nog eens louche figuren onder bedden vandaan gaan kruipen, dan haak ik af. Ik heb daar in mijn prille jeugd nog wel eens in geloofd, maar sindsdien allang niet meer. Mijn waardering van deze film betreft dan ook enkel het eerste, enigszins mysterieuze deel wanneer je nog niet weet wat er feitelijk aan de hand is. Het laatste kwart is waardeloos.