• 159.434 films
  • 9.806 series
  • 29.099 seizoenen
  • 608.644 acteurs
  • 355.262 gebruikers
  • 8.898.436 stemmen
Avatar
 
banner banner

Huan Tu (2018)

Mystery | 95 minuten
3,52 40 stemmen

Genre: Mystery

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titels: A Land Imagined / Les Étendues Imaginaires / 幻土

Oorsprong: Frankrijk / Nederland / Singapore

Geregisseerd door: Siew Hua Yeo

Met onder meer: Jack Tan

IMDb beoordeling: 6,2 (1.476)

Gesproken taal: Bengaals, Mandarijn en Engels

Releasedatum: 2 januari 2020

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Huan Tu

"Land. Labour. Love. Loss."

Wang is een eenzame bouwvakker uit China. Hij sluit een virtuele vriendschap met een mysterieuze gamer. Een tijdje later wordt hij vermist op een locatie van landontginning in Singapore. Lok, een politie-onderzoeker, moet de waarheid blootleggen om hem te vinden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Eerste Gouden Luipaard-winnaar in zeven jaar die uitgebracht gaat worden!


avatar van eRCee

eRCee

  • 13263 berichten
  • 1887 stemmen

Prachtig beeld: de slowmotion van de dame uit het internet-cafe die de straat uit loopt en links in beeld haar peuk tegen een muur gooit. Komt waarschijnlijk alleen tot zn recht op het witte doek.

Verder was ik niet zo onder de indruk van deze noir. Vond het matig en rommelig verteld, met te weinig suspense.

Leuk weetje nog uit de Q&A: de acteur die agent Wok speelt deed veel televisiewerk in de jaren '90, zoals detectives, maar na een publieke vechtscheiding verdween hij jaren uit de business om taxichaffeur te zijn. Dit is zijn come-back rol.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 71387 berichten
  • 5670 stemmen

Vanaf 5 december in de bioscoop (Windmill Film)

EDIT: releasedatum verplaatst naar 2 januari 2020


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5587 berichten
  • 4830 stemmen

Alvast maar een shout-out voor een film die aan het begin van 2020 uitgaat - dat zal er qua vertoningen en filmhuizen allemaal vrij karig aan toe gaan, dus ik hoop dat de liefhebbers in ieder geval in de startblokken zitten.


avatar van hvdriel

hvdriel

  • 284 berichten
  • 286 stemmen

"Wat doen jullie hier eigenlijk?" is de sleutelvraag de agent Lok tegen het einde van de film stelt aan de opperman van een bedrijf dat de stad Singapore uitbreidt via landwinning met zand uit Maleisië, Cambodja en Vietnam, zodat je je op de landwinning ook even in het buitenland kunt wanen.

Het is de vraag die ook de kijker zich tijdens de film stelt. "Wat gebeurt hier allemaal?" De Chinese bouwvakker Wang is verdwenen, agent Lok is naar hem op zoek. Dan verandert het perspectief van de film en volgen we Wang vanaf het moment dat hij een arm breekt op de bouw. Is hier sprake van een flash-back? Heeft iemand de identiteit van Wang overgenomen?

Lok en Wang hebben met elkaar gemeen dat ze slapeloze nachten moeten proberen door te komen. Wang vertoeft elke nacht in een internet/gamecafé waar een mangameisje de licht erotische scepter zwaait. "Wat gebeurt hier?" Verdwijnt Wang in een gewelddadig computerspel?

Mogelijk heb ik de sleutel tot het antwoord op deze vragen heb gemist. Blijft staan dat ik gefascineerd bleef kijken en verward, maar niet gefrustreerd de zaal verliet.

Ik lees graag de volgende beschouwingen in de hoop wijzer te worden...


avatar van Flitskikker

Flitskikker

  • 436 berichten
  • 521 stemmen

kappeuter schreef:

Vanaf 5 december in de bioscoop (Windmill Film)

Nu 2 januari zo te zien? Wel benieuwd naar deze film.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 71387 berichten
  • 5670 stemmen

Ja, 2 januari is de nieuwe releasedatum.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5587 berichten
  • 4830 stemmen

Sfeerrijke film vol droomlogica gaat aan de haal met zijn bedrieglijk simpele premisse.

De eerste tien minuten van A Land Imagined lijken de toon te zetten voor een prettige, maar doorsnee neonoir. Ambiance en plot ademen de indruk dat de gebruikelijke antiheld geleidelijk een web van wantrouwen en verraad ingetrokken gaat worden. Lok (Peter Yu) is een agent die op een landwinningsterrein in het reusachtige havengebied van Singapore informatie inwint rond de verdwijning van Wang, een Chinese gastarbeider. Niet veel later blijkt ook diens collega Ajit verdwenen. Aanknopingspunt blijkt een plaatselijk cybercafé, een in neonlicht badende verblijfplaats voor nachtbrakers. Wang is ter plaatse gezien, en de eigenaresse (Yue Guo) gedraagt zich ook nog eens als de femme fatale van dienst. Alle elementen voor een genreflick zijn aanwezig. Tot de film ineens radicaal van perspectief verandert.

volledige recensie


avatar van ratfish

ratfish

  • 91 berichten
  • 376 stemmen

Dramatisch onevenwichtig, goede sociale boodschap. Leuke femme fatale, zwakke lead (rechercheur Lok). Geen onverdeeld succes.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1941 berichten
  • 1357 stemmen

Een bijzonder mooie en intrigerende film! De film deed me in veel opzichten denken aan Di Qiu Zui Hou De Ye Wan (2018) (en ook wel aan Faa Yeung Nin Wa (2000); er lijkt wel een Chinees genre te zijn met allemaal van dit soort films) maar ik vond deze film interessanter (en gelukkig wat korter): ook op deze film is nauwelijks vat te krijgen maar zeker is dat de beelden prachtig en de geluiden intens zijn en het verhaal mysterieus, spannend, hallucinerend, symbolisch, realistisch en verontrustend is.

De film lijkt erover te gaan dat in deze geglobaliseerde wereld alle grenzen zijn verdwenen maar de arbeiders juist gevangen worden gehouden in hun uitbuiting (waarbij letterlijk hun paspoorten zijn ingenomen). Alleen verbeelding en droom geeft dan nog vrijheid en daarin schuilt een diepere thematiek van de film: zoals Singapore zelf maar ook bv. computerspellen zijn geschapen vanuit de menselijke verbeelding, zo raakt ook de kijker de weg kwijt in een doolhof van wat verbeelding en wat echt is (met mensen die lijken te verdwijnen zoals bij Game Over in een computerspel het personage verdwijnt) waarbij het punt lijkt te zijn dat die geen tegenstelling vormen omdat we de werkelijkheid vormen door onze verbeelding.

De film bevat mogelijk nog veel meer thema’s en interpretaties, maar dit is wat ik na een eerste kijkbeurt – vanuit mijn eigen verbeelding – heb gezien. In ieder geval lijkt de film te berusten op een meesterlijke combinatie van de schrijnende mensenhandel in een globaliserende wereld en een filosofische beschouwing over de menselijke aard (de verbeelding), resulterend in een diepgelaagd kunstwerk.