Wild Geraas (2016)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Roy Dames
met de stem van Arnold-Jan Scheer

Aan het maken van deze documentaire is meer dan 30 jaar onderzoek voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten. De strijd om Zwarte Piet woedt al jaren, maar heeft ook een positieve kant. Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in de oorsprong van het sinterklaasfeest. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen die nooit op de televisie werden gezien of gehoord.

Onderhond schreef:

Daar ben ik het zeker mee eens, maar veel mensen kjiken nu eenmaal TV (of zitten zich op te winden op het internet, same difference). Ik hoop voor jullie in ieder geval dat die FvD overwinning gewoon een rare uitschuiver was, en verder niet indicatief voor het Nederlandse stemgedrag.

En anders is je partner dat, omdat hij/zij loopt te mekkeren over een dom schilderij.
Als we daar met z'n allen uit elkaar voor meten gaan er niet veel relaties standhouden vrees ik.

Nou FvD wint wel (Nu weer wat minder door problemen in de partij) maar het is nooit in de buurt van een meerderheid. Ze snoepen vaak gewoon van PVV af. Als samenleving met miljoenen inwoners ontkom je niet aan een groep ontevredenen. Ik heb wel het idee dat dit al 20 jaar rond het zelfde niveau zit.

Dat laatste is fundamenteel voor waar we denk ik van mening verschillen. Ben je egoïstisch als het je echt pijn doet. Ik denk van niet. Ik denk dat je partner zijn pijn serieuzer is dan een traditie. We zitten ondanks het gevoel er is dat we er al zijn nog heel pril in onze westerse samenleving zoals het nu is. Waar we redelijke gelijkheid hebben. Maar we kunnen niet verwachten dat het onrecht wat we hebben aangedaan door de andere kant zonder blikken of blozen vergeven en vergeten wordt. Dan zul je soms elkaar moet helpen en bijstaan.

Macmanus schreef:

Ik denk niet dat we noodzakelijk van mening verschillen, wel dat jij je weinig kan voorstellen bij het gewicht van tradities. Voor vele mensen (mijzelf niet incluis trouwens, ik lig er ook niet wakker van) is dat een belangrijk onderdeel van hun identiteit.

Zo kan je wel makkelijk dat "schilderij" op zolder zetten, maar wat als het het laatste memento is van je overleden oma, die je opgevangen heeft toen je moeder je in de steek liet op je 12e? Mooie/blije herinneringen aan een persoon die je bijgestaan heeft in een moeilijke periode in je leven, maar gewoon onder een doek omdat je vrouw er nare gedachten bij krijgt en je anders egoïstisch bent?

Dat jij je nu iets makkelijker kan inleven in de vraag voor een modernere zwarte piet in plaats van het instandhouden van een traditie zal best, maar dat is geen serieuze richtlijn natuurlijk. Je kan alleen maar constateren dat er in beide kampen mensen zijn die niet willen inbinden omdat het hen blijkbaar diep raakt.

Macmanus schreef:

Dit is een argument dat ik echt niet kan plaatsen. Dus de zwarte gemeenschap heeft nog wel wat te goed, maar omdat onze opas die Marokkaanse/Turkse gemeenschap niet meteen wat misdaan heeft hoeven die niet op een meevallertje te rekenen?

avatar van Macmanus
Dat is natuurlijk de vicieuze cirkel die er is. Ik kies zeker een kant. Ik denk ook niet dat anti zp zich niet willen inbinden. Het is niet dat het feest weg moet alleen zonder een zwarte piet maar een gewone piet. Je schilderij hoef je niet weg te gooien maar zet het in de kamer waar je vrouw niet komt. Kun je nog soms even lekker kijken en gedachtes ophalen. Ik blijf dit een soort flauwe discussie vinden waar je de rol
van onpartijdige scheidsrechter dit debat wil aangaan. Maar het dan moet je met zoveel meningsloosheid meegaan. Tsja men vindt zwart piet afpakken op de zelfde golflengte zitten als de slavernij. Tsja jij kan wel zeggen dat dit onzin is maar mensen voelen dat nou eenmaal. Als we zo gaan beginnen dan heeft echt altijd alle partijen gelijk. Tsja ik wil mijn nazi kostuum echt niet uitdoen in Auzwitch het is wie ik ben en van mijn opa geweest. Nou ja wie ben ik om te zeggen dat dit niet echt heel diep zit bij deze persoon. Je mag soms wel een beetje ballen hebben in een discussie natuurlijk.

Onderhond schreef:

Dat is een loze opmerking. Weet niet wat je met meevallertje bedoeld. Dat klinkt meer op iets financieels. Maar we zijn de donkere mens inderdaad meer verschuldigd dan een andere op dit moment. Vind dat niet zo een gek statement. Misschien wil je het heel groot trekken en net alsof ik vind dat donkere mensen alles mogen krijgen wat ze willen. Het gaat hier nog steeds over een ja kleine aanpassing.

Macmanus dat jij het een kleine aanpassing vindt maakt het echt geen feit. Daarnaast is jouw raciale denken een serieus probleem. Het ene ras meer verschuldigd zijn dan het andere, hoe krijg je het in hemelsnaam je toetsenbord uit?

Macmanus schreef:

Inderdaad. Jij trekt de hele tijd de gevoelskaart, maar dan wel voor één groep. De ene mag z'n gevoel laten spreken, de andere niet en moet redelijkheid tonen.

En blijkbaar omdat onze voorouders zich misdragen hebben tegenover die ene groep? Dat zijn redeneringen waarvan mijn hoofd begint te tollen, daar kan ik dan ook niet veel meer zinnigs over zeggen vrees ik.

avatar van Macmanus
Ik laat het ook bij denk ik. Snap niet hoe je met dit symbool niet iets meer kan verwachten van de ene groep gezien het verleden. Als je dat niet inziet dan heeft dit inderdaad geen enkele zin verder.

Omdat ik niks te maken heb met een verleden. Ik kijk ook niet nog steeds half Europa scheef aan omdat ze ooit België een keer bezet hebben. Mensen die in het verleden leven ... dat zijn mensen die bezig zijn met tradities enzo

avatar van Macmanus
Haha nee ik begrijp je wel je bent ook een individualist. Ik denk alleen dat het toch iets frisser in het geheugen zit en kleur ook wat persoonlijker is dan nationaliteit alleen. Maar genoeg hierover. Ik vier dit hele feest niet eens (uit geen enkel motief) al mijn donkere vrienden zijn super gelukkig. Als Splinter ook gelukkig is en Ramon K lekker kerst viert met zijn familie is het toch helemaal mooi het leven.

Werkelijk nooit begrepen hoe je dommige zwarte mannetjes met Surinaams accent en dienaarpakjes die achter een statige blanke man op een paard aanhuppelen en quasi-grappig doen NIET raar kan vinden, maar soit. Ieder zn ding.

Ramon K
kos schreef:

Raarder dan dit? En wat dacht je van dit gedoe?

Binnenkort bestel ik de dvd. Dit is gewoon echt interessant.

Net zo raar ja, debiel gedoe allemaal.

Macmanus schreef:
Ik weet niet of het zin heeft. Maar ik persoonlijk ga liever in gesprek met mijn partner en als ik voel dat het haar heel veel doet dan pas ik mij aan indien ik dat kan. Ik ben niet een voetbaltrainer en zij mijn pupil. Je zult vast wel eens boos zijn op elkaar vinden dat ze niet moet zeiken over kleine dingen. Maar ik ga echt niet op mijn strepen staan bij mijn partner. Dat die ik echt alleen op mijn werk of bij afdingen op een auto. Als je op je strepen moet staan bij je partner maak het alsjeblieft uit.

Zoals jij het stelt zit de wereld niet in elkaar, en vriendschappen en relaties dus ook niet. In een gezonde vriendschap/relatie staan beide partijeb wel eens op hun strepen. Sorry zeggen voor alles slaat nergens op en doet je relatie ook geen goed.

avatar van Graaf Machine
Splinters schreef:

relatietherapiemeter....

Graaf Machine schreef:

relatietherapiemeter....

Maar het is wel waar. Sta je tegelijkertijd op je strepen dan kan het soms beter zijn uit elkaar te gaan. Want als iemand zijn/haar grenzen niet aangeeft, terwijl diegene dat met hart en ziel wel wil gaat de relatie uiteindelijk toch kapot en is het trauma naderhand alleen maar groter.

Dat is gelijk een bruggetje naar de pietendiscussie. De roetveegpiet mist in gote delen van het land draagvlak, de aanpassing wordt daar niet als klein maar als groot en onacceptabel gezien en is in die gebieden dus gedoemd tot mislukken. Voor zover mensen hem uberhaupt invoeren.

Splinters schreef:

Dat laatste zeg ik niet je hoeft geen sorry te zeggen maar te luisteren naar elkaar. Ik voel in de pietendiscussie echt pijn bij de tegenpartij en veel minder pijn bij mijzelf en de blanke kant. Als ik in een relatie dat zou voelen zou ik noooooit op mijn strepen staan.

Nu heb ik wel genoteerd dat dit volgens oh en voor jouw wel heel pijnlijk is maar waarom dat nou zo is begrijp ik niet en zal ik nooit echt begrijpen. Ik snap wel de andere kant.

Ramon K
Vraag mij ook af als Ramon K een donker persoon leert kennen de liefde van zijn leven. Geweldig persoon. Maar ze heeft toch wat issues met zwarte piet. Gaat hij dan zeggen kijk deze docu, lees je in over de feiten. En nu niet meer zeuren.

Maar waarom zou je er uberhaupt van uitgaan dat ik een all-white vriendengroep heb? Het irritante in deze discussie is dat de anti-Zwarte Piet bende er bij aanvang al van uitgaat dat de ander of racistisch is of geen empathie heeft voor ander rassen en culturen. En dat maakt veel mensen die pro-Zwarte Piet zijn laaiend. Geloof mij maar.

Ik voer deze discussie ook nooit op basis van nostalgie. Ik voer deze discussie altijd omdat ik het beu ben dat de maatschappij telkens op zijn kop staat als een relatief kleine groep mensen zich weer eens beledigd of onjuist bejegend voelt. En dan zonder dat ze zaken in hun context willen plaatsen.

avatar van Macmanus
Dat stel ik toch niet. Maar het gaat erom dat een geliefde ergens pijn aan heeft en je dan waar deze discussie mee begon puur haar om de oren zou slaan met hoe het allemaal is ontstaan. Geen rekening houdend met de factor gelijkenis, verleden van haar en het gevoel van haar in een witte samenleving. Dat is inderdaad iets wat als je het niet bent lastiger is te weten ook al heb je 100 zwarte vrienden.

Macmanus schreef:

Maar dat is jouw gebrek, niet het mijne. Je hebt een smal wereldbeeld, plaatst alles en iedereen die het niet met je eens is in hokjes, terwijl je jezelf op een voetstuk plaatst. Mag je doen, vrije samenleving, maar ik zou zeker niet met jou samen willen leven.

Macmanus schreef:

Dat lijkt me nogal logisch. Maar je kan verder toch alleen maar observeren dat beide kanten er enorm veel last mee hebben. Dat jij dan wat meer voeling hebt met de argumenten van één groep is leuk, maar daar kan de rest van de samenleving moeilijk op afgaan. Gut feeling gewijs vind ik dat beide groepen zich enorm aanstellen, maar binnen de discussie kan je je alleen maar empathisch opstellen naar beide kampen wat mij betreft.

Macmanus schreef:

Ben jij niet blank dan? Want jij lijkt het blijkbaar wél allemaal erg goed te snappen.

avatar van Macmanus
Beetje flauw weer je laatste stukje je rukt het uit het verband. Ik ben 100 procent blank dus ik vind dat ik de blanke kant wel begrijp en door praten en luisteren snap ik de andere kant ook en ik vind hen meer een punt hebben. Dat is kort gezegd mijn mening.

Uiteraard omdat hier geen zwarte users zijn ben ik nu de messiah die het donkere woord even uitlegd aan jullie blanke. Ik snap dat ik die rol beetje in extreme speelde in bepaalde deel van de discussie. Maar waar het begon was bij Ramon die stelt dat als je de feiten kent van het feest de anti zpers helemaal niks meer te melden hebben. Ik nam even die kant op mij van anti zper. En ik ben opgegroeid met zp en ik weet ook dat best vaak iemand zei: “Hey jij hoeft je niet te sminken je bent al zwarte piet”. Ook zei een kind laatst nog terwijl er een donkere man liep. He kijk zwarte piet. Onschuldigs bedoeld verder daar niet van. Ik kan mij voorstellen dat dat niet leuk is en ik kan ook voorstellen dat als men de donkere man ziet als een soort zwarte piet. Dat het beeld van een witte man die hulpjes heeft wat doet denken aan het kolonialisme en dat dat dit alles een beetje een nare bijsmaak geeft. Ongeacht het ooit zo bedoeld was.

Macmanus schreef:

Ik zie niet in wat ik uit verband ruk, ik ruik gewoon een beetje overcompensatie.
Om maar eens filmbruggetje te maken, het doet me denken aan een 20/30er die bij een klassieke film roept "wat knap gemaakt voor die tijd".

avatar van Macmanus
Splinters ik neem het allemaal niet zo persoonlijk. Ik discussieer met 3 man tegelijk en natuurlijk praat je dan wel eens in hokjes en uiterste om je punt snel duidelijk te maken. Ondanks ik snel reageer heb ik ook nog andere dingen te doen op een dag. Ik ben nu de anti zp kant van de discussie. Irl zit ik redelijk in kamp OH maar goed wat is dat nou weer voor een discussie.

Deze volg ik niet.

Deze volg ik niet.

Mensen zijn vaak wat coulanter voor argumenten die ze niet vanuit zichzelf kunnen beoordelen.

avatar van Macmanus
Dat kan natuurlijk, of dat in dit geval heel erg is vraag ik mij af. Natuurlijk kun je doorslaan met de minderheid serieus nemen maar in dit geval geloof ik dat toch echt niet. Maar nu ben ik wel echt klaar.

Macmanus schreef:

Nogal wiedes dat je het niet persoonlijk neemt. Je viert het zelf niet. Je ziet het slechts als een kinderfeest. Hoe kun je dit dan persoonlijk nemen?

Je mening is ook duidelijk. Je mag je mening hebben zoals ik ook mijn mening heb. De vraag is of de grote invloed die jouw mening momenteel uitoefent over het sinterklaasfeest gerechtvaardigd en houdbaar is. Mijn mening is dat dat niet gerechtvaardigd is en ik denk dat dit op lange termijn ook niet houdbaar is. In de 4 grote steden is het weliswaar bon ton, de rest van het land heeft er gechargeerd gezegd de schurft in. Maar gied, hoe dan ook, de toekomst zal het uitwijzen.

avatar van Fortune
kos schreef:

Is dit wel de realiteit? Zie je nu dan niet alles door een soort bril van racisme en macht?

avatar van horizons
Gewoon hele feest afschaffen.

Van de ene kant leren ze kinderen om niet te liegen en aan de andere kant laten ze kinderen in een leugen van Sinterklaas en kerstman opgroeien.

Behalve de paashaas. Die is realiteit.