Wild Geraas (2016)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Roy Dames
met de stem van Arnold-Jan Scheer

Aan het maken van deze documentaire is meer dan 30 jaar onderzoek voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten. De strijd om Zwarte Piet woedt al jaren, maar heeft ook een positieve kant. Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in de oorsprong van het sinterklaasfeest. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen die nooit op de televisie werden gezien of gehoord.

Fortune schreef:

Is dit wel de realiteit? Zie je nu dan niet alles door een soort bril van racisme en macht?

Ik weet niet welke zwarte pieten kos altijd heeft uitgenodigd maar hier hebben de zwarte pieten nog nooit een surinaams accent gehad, tenzij zwarte piet gespeeld wordt door een surinamer. Het is een groot en magisch toneelspel met slimme pieten stuntelige pieten, stoere pieten, vileine pieten, en alles ertussenin. Sinterklaas kan verstandig zijn, maar evengoed verstrooid. Enz. Enz.

Macmanus schreef:
Dat stel ik toch niet. Maar het gaat erom dat een geliefde ergens pijn aan heeft en je dan waar deze discussie mee begon puur haar om de oren zou slaan met hoe het allemaal is ontstaan. Geen rekening houdend met de factor gelijkenis, verleden van haar en het gevoel van haar in een witte samenleving. Dat is inderdaad iets wat als je het niet bent lastiger is te weten ook al heb je 100 zwarte vrienden.

Ik zou haar troosten en haar uitnodigen om naast mij plaats te nemen achter de computer om samen online op ontdekkingstocht te gaan naar de oorsprong en historie van het sinterklaasfeest. Waarom niet?

Splinters schreef:

Haha, nee.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ah kos heeft weer een pagina gevonden om zijn maatschappelijke frustraties los te mogen spuwen zie ik.

Bwaha, ik reageerde hier gewoon op iemand, ik bemoei me er al niet meer mee hoor. Ik ben hier wel het minst gefrustreerd over van Nederland vermoed ik.

kos schreef:

Maar toch gister even wat like's opzoeken hé, door even de mensen die hier jarenlang Sinterklaas en zwarte piet vieren op een bepaalde manier weg te zetten

Likes opzoeken? Als ik iets geleerd heb van deze onzindiscussie is dat niemand het met me eens is dus ik begin er nooit over. Tegenovergesteld dus.

Maar sorry, ik wist niet dat ik de enige was die hier niet mag reageren. Duizendmaal sorry.

Laten we eerlijk zijn kos. Als je dit tikt:

kos schreef:
Werkelijk nooit begrepen hoe je dommige zwarte mannetjes met Surinaams accent en dienaarpakjes die achter een statige blanke man op een paard aanhuppelen en quasi-grappig doen NIET raar kan vinden, maar soit. Ieder zn ding.

Dan sta je helemaal niet open voor discussie, maar probeer je de andere groep gewoon als vieze racisten en domme mensen weg te zetten.

avatar van Macmanus
Ramon K schreef:

Ben wel benieuwd naar hoe dit in de praktijk gaat. Ik heb een idee maar probeer het eens met je donkere vrienden. Erg benieuwd wat ze gaan zeggen tegen je. Ben niet eens super flauw. Uiteindelijk wou je toch de pro zper van hun onjuiste mening overtuigen. Zou het echt eens proberen. Succes! Echt mijn laatste opmerking!

Macmanus schreef:

Ik heb met Duitse vrienden over Nazisme gediscussieerd, met Marrokaanse vrienden over de Islam en wat zij vinden van ons kaaskoppen en met Surinaamse vrienden over Sinterklaas.... ik heb eigenlijk geen idee waar je naar vist...

We moeten de ZPdiscussie maar laten varen omdat die discussie zo ontieglijk gevoelig bij hen ligt of...? Dat is dan jouw argument?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Laten we eerlijk zijn kos. Als je dit tikt:

Welnee. Alleen dat ik geen reet snap van hun mening.

kos schreef:

Ik wil het best me je eens zijn hoor. Zwarte Piet is raar. Zoals de meeste (culturele) tradities en gewoontes trouwens. Couleur locale heet dat zo mooi in het Frans, dingen die het leven een beetje kleur geven.

Vind dat alleen meer een statement voor het behoud van het hele gebeuren.

avatar van Macmanus
Ramon K schreef:

Helemaal niet ik ben gewoon benieuwd of het zo uitpakt als dat je hoopt. Dat je Surinaamse vrienden zeggen "Wel heb je ooit" Oprecht benieuwd naar.

Ramon K
Okay duidelijk. Maar om het één en ander af te sluiten; ik snap niet dat die hele Europese-blackface-riten-link op TV altijd buiten de discussie gehouden wordt. Net alsof ze de discussie met opzet willen toespitsen op racisme.

avatar van Basto
Ik vond Zwarte Piet altijd heel leuk. Mij was. verteld dat het stoute kinderen waren die mee in de zak waren genomen naar Spanje en door daar te leven een kleurtje hadden gekregen van de zon.

Ik hoopte stiekem dat mij dat ook zou gebeuren. Zou ik overal in mogen klimmen en had ik een grote zak snoep.

Snap dan ook niks van die hele discussie. Wat is er toch mis met zwart zijn? Lijkt me een stuk leuker dan blank en bejaard...

Volgens mij worstelen al die anti Zwarte Piet demonstranten vooral met een negatief zelfbeeld. En die fanatieke voorstanders die sporen ook niet. Bange blanke (volwassen) mannen.... Pfff.

avatar van danuz
Hier een interessante essay-video van Roy Dames: HET GEHEIM VAN DE ZWARTE SINTERKLAZEN - YouTube

Van dat heidense en (oud) Christelijke is bij het huidige Sinterklaasfeest in ieder geval weinig overeind gebleven, maar dat is misschien wel logisch in zo'n multicultureel, modern en vol land als Nederland. Zonder die connectie(/geschiedenis) is het ook maar al te makkelijk om een figuur als Zwarte Piet te zien als vreemd fenomeen natuurlijk.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Nooit geweten dat deze documentaire eindelijk is toegelaten hier op MM. Toentertijd voor deze film gedoneerd op Cinecrowd, daarna werd het héél lang stil. Ze probeerden de docu te verkopen aan publieke omroepen, maar geen enkele omroep wilde zijn vingers hier aan branden. Ik was al lang op de hoogte dat de hele sinterklaastraditie met zijn zwarte piet véél verder teruggaat dan met het uitkomen van het boekje "Sint Nikolaas en zijn knecht" van Jan Schenkman uit 1850. Het is zelfs terug te voeren tot de Noordse Mythologie (de Noordse oppergod Wodan/Odin met zijn paard Sleipnir en zijn zwarte raven Huginn en Muninn).

Echter ben ik het met de conclusies uit deze film niet geheel eens; ik ben van mening dat met een paar simpele aanpassingen je deze traditie zou kunnen aanpassen aan deze tijd. Door bijvoorbeeld de figuur van zwarte piet te vervangen door een regenboogpiet. Oude mythologische vertellingen zijn in het verleden al vaker aangepast aan de moderne tijd. Ik denk dat dat een kleine moeite is. Echter zullen er maar weinigen zijn die mijn mening zullen delen.

Leuk trouwens dat mijn naam op de aftiteling staat omdat ik voor de documentaire heb gedoneerd.

avatar van BlueJudaskiss
narva77 Heb jij deze film? Wil 'm erg graag zien.