Mata Batin (2017)

Indonesië
Horror / Thriller

geregisseerd door Rocky Soraya
met Jessica Mila, Bianca Hello en Denny Sumargo

Alia besluit Bangkok te verlaten en terug te keren naar Jakarta nadat haar ouders zijn overleden. Zij en Abel, haar tienerzuster, verhuizen terug naar de woning waar ze in hun jeugd opgroeiden. Maar Abel, die zo vreemd en bang is, heeft een hekel aan het huis. Ze zegt dat er iets anders naast hen verblijft. Alia en Davin, Alia's vriend die Alia vergezelt, negeren alles wat Abel zegt. Het gedrag van Abel wordt echter erger. Ze wil Abel helpen, Alia is van plan om Abel naar een psychiater te brengen. Maar Abel weigert en ze zegt dat ze diegenen kan zien die al dood zijn, vanwege haar derde oog waarmee ze al zaken kan waarnemen sinds haar kindertijd.

Oké voor een keertje.

The 3rd Eye is een mix van eerder lokale Indonesische ingrediënten en die van de veel bekendere Hollywood keuken. Beetje Shyamalan, beetje James Wan. Niet voor niks dat de andere films van Soraya The Doll 1 & 2 heten, hij weet duidelijk wat er gaande is in het commerciële horrorwereldje.

Wel jammer dat het allemaal nogal oneven aanvoelt. Acteerwerk is zeker niet van het hoogste niveau en sommige van de CG scares zijn echt te belabberd voor woorden. Rare keuze, aangezien de horror er verder toch niet verkeerd uitziet en het scenes zijn die men ook makkelijk had kunnen schrappen, of op een ambachtelijkere manier had kunnen oplossen.

De film kent wel een aantal degelijke twists en het tweede deel weet toch wel een aantal interessante scenes te brengen. Op geen enkel moment meesterwerk materiaal, maar wanneer het tempo de hoogte in gaat is het allemaal best te pruimen. Visueel ziet het er verder ook niet verkeerd uit, zolang men maar de computer op stal houdt.

In de aanloop naar Halloween degelijke filler, en zo hebben we ook maar weer eens een Indonesische films gezien, dat was ook alweer even geleden.

avatar van John Milton
Mata Batin 2 (2019) is net uit zie ik:

Alia is now working and living at an orphanage| where she meets a girl who also possesses inner eyes like her.

Daar spring ik alleen niet bovenop als ik OH's waardering voor het eerste deel zo lees hierboven.