• 11.521 nieuwsartikelen
  • 9.044.020 stemmen

Svaha: The Sixth Finger (2019)

Mystery / Thriller | 122 minuten

Met onder meer: Jae-hyun Jang, Yoo Ji-tae en Min Tanaka

Gesproken taal: Koreaans en Engels

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Svaha: The Sixth Finger

Predikant Park onderzoekt verdachte religieuze sekten. Hij roept de hulp in van een bevriende boeddhistische monnik om een nieuwe groep van mysterieuze origine onder de loep te nemen. Ondertussen onderzoekt politie-inspecteur Hwang een moordzaak en de hoofdverdachte is lid van deze groep.

Pastor Park Ung-jae

General Affairs Monk

avatar van AniSter

AniSter

• 2021 berichten

Afgezien van wat zijdelings 'geloofsgeneuzel' was dit voor mij een film die boeide van begin tot einde. Vooral het eerste uur goed de aandacht erbij houden om de verhaallijn een beetje duidelijk te krijgen, zeker als je zoals ikzelf zonder enige voorinformatie aan deze zit van twee uur begint.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Zo kijk ik nooit Zuid-Koreaanse cinema en zo twee films op dezelfde avond. Bij 'Forgotten' (2017) bleef ik wat op mijn honger zitten naar batshit crazy gorigheid, maar 'Svaha: The Sixth Finger' (2019) is op dat vlak een fijne aanvulling. De christelijke predikant Park (Jung-jae Lee) raakt betrokken bij een bizarre seriemoordzaak op tientallen schoolmeisjes. Ergens tussen verschillende geloofssystemen - voornamelijk het boeddhisme en een sektarische afsplitsing - moet de geestelijke esoterische antwoorden vinden op deze prangende aardse kwestie. Park bezoekt conclaven met andere religieuze spilfiguren, of gaat met een zaklamp langs de symboliek van gedetailleerde muurschilderingen of komt soms zelfs in autoachtervolgingen terecht. Ondertussen duiken er op andere plekken een ongeboren (demonisch) tweelingzusje op en een leger aan spooktieners. Dit is alleszins een hele vreemde film met horror- en thrillerelementen en occulte verwijzingen.

'Svaha: The Sixth Finger' (2019) doet me wat denken aan 'The Ninth Gate' (1999) van regisseur Roman Polanski met acteur Johnny Depp. Een vreemde film waarin nooit helemaal duidelijk is of de christelijke symboliek en het occultisme bloedserieus worden genomen, of dat de absurditeit van geloof wordt bezien met een vette, relativerende knipoog. 'Svaha' is niet per se een sterke film door het chaotische plot dat alle kanten op stuitert en weinig ruimte laat voor karakterontwikkeling of bezinning. Maar net als het Polanski/Depp-vehikel is het hypnotiserend hoe deze film (ditmaal vanuit een Oosters perspectief) omgaat met het ongrijpbare en de absurditeit van religie. Hoe de georganiseerdheid ervan enerzijds belachelijk wordt gemaakt, terwijl er anderzijds een zekere fascinatie blijft naar de schoonheid van de individuele gelovige en hoe culturen verweven zijn met religieuze symboliek.

avatar van Xastur

Xastur

AniSter schreef:

Zelfde heb de taal wel naar spaans gezet. De rest een boeiende film anders dan anders.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als het van Zuid-Korea afkomstig is, ben ik toch snel geneigd om de film te kijken. Er zijn tenminste best veel Zuid-Koreaanse films die mij heel goed wisten te verrassen. Het valt me ook op dat er acteurs tussen zitten die ontzettend goed acteren. Neem b.v. de film I Saw The Devil, daar word op behoorlijk hoog niveau geacteerd. Deze film klinkt mij in ieder geval aardig genoeg om het te proberen.