Sierra Burgess Is a Loser (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Ian Samuels
met Shannon Purser, Kristine Froseth en Noah Centineo

Sierra is een intelligente tiener en zit op een middelbare school. Ze is niet bepaald het mooiste meisje en heeft het niet gemakkelijk. Door een verwisseling van identiteit belandt ze in een onverwachte romance. Ze moet samenwerken met Veronica, het populairste meisje van de school opdat ze in haar verliefdheid haar doel bereikt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Buzzfeed-film. ''Hippe'' thema's zoals body positivity, geaardheid, sociale status en moderne 'problemen' zoals catfishing staan centraal in dit (luchtige) romantische highschool drama. Sierra (Purser, bekend van Stranger Things) is het lelijke eendje, haar beste vriend is gay & black (RJ Cyler, bekend van Me and Earl and the Dying Girl / Power Rangers), Sierra zal moeten samenwerken met haar grootste tegenpool: de knappe en populaire cheerleader... om haar grote liefde te veroveren: de quarterback die óók nog eens inhoud blijkt te hebben! (Noah Centineo, te zien in een andere soortgelijke Netflix-film To All the Boys I've Loved Before). Zo vinkt het aardig wat clichématige hokjes af, maar ergens zit ook wel een aandoenlijke en oprechte kern.

Ik kan het kort houden. Ik vond hem wel te doen. Beetje voorspelbaar en cliché hier en daar, dat wel. Vooral het eind had wel iets minder 'happy' gemogen. Ook zien we Noah Centineo weer, die de laatste tijd vaak opduikt in films en series. Maar ook dat is positief, denk dat hij voor veel mensen de reden is om te kijken (en terecht, want hij toch best een goed acteur en ziet er niet bepaald slecht uit).

avatar van rep_robert
Vraag me toch wat dat gedoe met poëzie in Amerikaanse films altijd is. Mensen ratelen allemaal Shakespeariaanse zinnen op en leerlingen moeten altijd gedichten oplezen in Amerikaanse klassen. Hebben ze ook nog normale lessen? Bij biologie kijken ze alleen maar door microscopen heen of moeten ze beesten ontleden. En bij scheikunde doen ze altijd experimenten door verschillende vloeistoffen te mixen.

Heb gewoon zo'n idee dat dit mega ver van de realiteit af staat. Niet zozeer een kritiek op deze film, maar het haalt mij altijd gelijk uit een film als dit soort dingen voorbij komen.

Desalniettemin een lief filmpje dat nergens uitblinkt of iets origineels doet, maar alles netjes binnen de lijnen invult. Het gaat nergens de mist in en ondanks de clichés die ik hierboven heb genoemd blijft dat high school sfeertje stiekem toch een guilty pleasure om naar te kijken. Komt misschien ook doordat de cast oprecht overkomt en de standaard hysterische gay friend zelfs redelijk ingetogen gespeeld wordt.

avatar van mjk87
Bij die scènes met dat app-verkeer acht ik: bestaat er niet een film rond Tinder-dates? Daar zou toch ook wel iets leuks mee gedaan kunnen worden? Verder typisch zo'n Netflix-filmpje op de high school. Echt door de ondergrens zakken doen ze niet, maar het is ook niet echt opzienbarend. Vooral alle uitvergrotingen en clichés storen echt wel. Zo krijg je weer het mooie meisje dat een bitch is en toch wel lief blijkt te zijn en meer van die onzin. Is het moeilijk dat allemaal wat subtieler te brengen? Want in de kern is dit best een leuke film, redelijk gespeeld, mooi geschoten en een hele fijne soundtrack eronder. Maar ook iets te lang waar het gebrek aan bijzondere inhoud dan tegen gaat werken. 2,5*.

avatar van schumacher
Meestal vind ik de series van netflix vrij goed tot soms heel goed maar op gebied van films vind ik het vaak geene vetten.

Deze vond ik best te pruimen al zaten er een paar ongeloowaardige scenes in en het einde was me ook wat te simplistisch want laten we het zeggen zoals het is; een gast die der echt goed uitziet, hoeveel keer gebeurt het dat die een serieuze relatie zou beginnen met dergelijk persoon?

Zelfde bij vrouwen; degene die der echt goed uitzien lopen meestal toch niet met een lelijke of zelfs maar gewone gast rond ze, of het moet al zijn dat het ene mee geld is dan opeens maakt het voor heel wat minder uit, sry dames, is gewoon een feit. .

Soit; ik heb me geen seconde verveeld.

En die Kristine is een echte schoonheid en een goeie actrice, ik vond trouwens alle acteurs/actrices goed spelen in deze film.

Sierra Burgess is a Loser - Shannon Purser & Kristine Forseth on life on set of Netflix's new film - YouTube

Aardige film waarin een meisje zich via de telefoon voordoet als het mooiste meisje van de klas. Niet bepaald een origineel gegeven, maar deze ouderwets aandoende highschool-film is verder wel goed uitgewerkt. Vooral de twee tegenovergestelde hoofdpersonages worden minder oppervlakkig neergezet dan je misschien zou verwachten. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van limelight73
Denkend een foute chickflick te gaan zien, moet ik toch zeggen dat ie goed te pruimen was. Beide dames speelden erg goed en het verhaal was zeker niet slecht! En bij Isis wat is die “Veronica” mooi.

avatar van Pollypeachum1
Jammer van het einde: dat was een beetje te gemakkelijk. Maar verder gewoon een leuke film met 2 meiden die uitstekend acteren.

De filmmakers hebben het plot net iets te ingewikkeld willen maken. De film had veel luchtiger en vlotter moeten zijn. Het degelijke acteerwerk van de beide protagonisten ten spijt een matige romcom derhalve. De films, waarin "moeder" Lea Thompson in de jaren 80 zelf een tiener speelde, zijn veel beter te pruimen.

avatar van Thomas83
Een soort moderne John Hughes-film, maar dan niet al te best geschreven. Bijzonder ongeloofwaardige situaties, een halfbakken opgebouwde romance en de personages zijn bijna allemaal echte typetjes, wat extra teleurstellend is omdat het wel aardig is dat hoofdpersonage Sierra redelijk boven alle pesterijtjes staat. Maar het is de oprechte en hartverwarmende uitvoering die dit een echte guilty pleasure-film maakt.

De soundtrack is ook niet slecht. Mooi ook dat door Shannon Purser zelf op een heel breekbare manier gezongen liedje tegen het einde van de film. Erg leuk talent toch wel hoor. Kwam er pas tijdens het kijken van de film achter dat dit de actrice is die Barb speelde in Stranger Things. Ik leefde helemaal met haar personage mee, ondanks dat ze zich niet altijd even sympathiek gedraagt.

Verbaasde me er wel om dat de film zo is bekritiseerd omdat deze homofoob zou zijn en catfishing zou aanmoedigen of zo. Beetje onzinnig allemaal. Het standaard sprookjeseinde rijmt niet helemaal met het veroordelen van catfishing, wat de film echt nog wel doet. De controverse over de kus-scène snap ik ook wel. Dat is gewoon eng. Dit zijn gewoon voorbeelden van gedateerde ideeën voor romantische komedies. Maar de film wordt er niet minder leuk door. Een dikke 3.0*.