Um Novo Capitalismo (2017)

Alternatieve titel: A New Capitalism

1 stem

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Henry Grazinoli
met José Ignacio Avalos, Antonio Ermírio de Moraes Neto en Claudio Sassaki

Bedrijven zijn het aan hun aandeelhouders verplicht zoveel mogelijk geld op te brengen. Sommige ondernemers vinden echter dat een bedrijf ook een sociale waarde moet hebben. De regisseur praat met vier zaakvoerders die voorstander zijn van een nieuw soort kapitalisme: eentje waar ze zelf hun boterham mee verdienen, maar wat ook teruggeeft aan de samenleving.

Njah.

Lief hoor, de opzet van deze docu. Met kapitalisme is an sich niks mis, maar die onverbeterlijke drang naar méér geld, die bijv. ingebouwd zit in het hele aandeelhoudersysteem (en die bedrijven het excuus geeft om ethiek grotendeels aan de kant te schuiven wanneer het hen uitkomt), die is af en toe toch best aanstootgevend.

Vier mensen in deze docu vinden dat bedrijven naast winst ook een sociale meerwaarde moeten kunnen bieden. Daar ben ik het wel mee eens. In plaats van brand en lifestyle en andere van die vieze woorden zou pure functionaliteit en meerwaarde terug wat meer aandacht mogen krijgen.

Maar waar deze docu belooft om dieper op de alternatieven in te gaan, krijgen we eigen gewoon vier segmenten over deze alternatieve bedrijven. En daar moeten we het dan ook mee doen. Ik vrees vooral dat de voorbeelden, ondanks alle goede bedoelingen, wat aan de zweverige kant zijn, waardoor de impact van deze film eigenlijk nihil is. Ik had graag wat zaken gezien die een breder en realistischer draagvlak hadden.

Best jammer, want het idee sprak me wel aan en het is ook echt wel goedbedoeld, maar inhoudelijk is het gewoon veel te mager.