El Hijo (2019)

Argentinië
Thriller / Drama

geregisseerd door Sebastián Schindel
met Joaquín Furriel, Martina Gusman en Luciano Cáceres

Lorenzo is een 55-jarige schilder. Lorenzo en zijn vrouw Sigrir verwachten een kind. Tijdens de zwangerschap is Sigrir obsessief geraakt met de zorg van de baby, ze heeft zelfs een verloskundige uit haar geboorteland Noorwegen laten overkomen. Lorenzo's leven ontspoort wanneer hij vreest dat zijn vrouw hem probeert weg te houden bij hun babyzoontje.

maritmnm schreef:
Kun je de uitleg niet gewoon hier geven Frans123? Volgens mij is er gewoon niet meer dan het einde hoe het te zien is.
Boeiende film, maar gaar einde zo, iets té open einde....

Geen open einde!!!! ROOSKY heb ik bereid gevonden om alle vragen te beantwoorden..Hij vroeg uitleg aan mij,waarop ik een uitvoerig antwoord gaf, en knipt en plakt mijn uitleg en stuurt het door...
"Al stuur je 123 MM-ers" zei hij
.Topvent, die het nu ook goed begrijpt, en waar zijn "'fout" zat om het niet te begrijpen.......................

movieminder schreef:
Inderdaad, geef het antwoord gewoon hier op MM. Dit willen waarschijnlijk veel meer mensen weten. Dus kom op zet het neer. In spoiler tags uiteraard.

ROOSKY is bereid het door te sturen

avatar van movieminder
En hoelang is ROOSKY bereid dat te doen?
Er zullen in de toekomst wel meer mensen de film bekijken en vragen hebben.
Zet de uitleg gewoon in spoiler tags en het is aan de lezers of ze het lezen dan wel of niet.

movieminder schreef:
En hoelang is ROOSKY bereid dat te doen?
Er zullen in de toekomst wel meer mensen de film bekijken en vragen hebben.

ik heb voor jou een uitzondering gemaakt...Kijk op je pb.

avatar van horizons
Zeg frans123 weet je hoe je spoilertags gebruikt?

El Hijo

Dit is bedoeld voor degenen die de film gezien hebben en een uitleg willen.
Mocht je de film niet gezien hebben sla dit dan over, en kom "later" terug..

Het verhaal gaat over het syndroom van Capras..Het gevoel/idee/zekerheid hebben dat een naaste, verwante door een ander is vervangen.Lorenzo krijgt dat etiket op. Zelfs anti-psychotica.Hij is""gek".Maar Lorenzo is een schilder, sterk visueel ingesteld, en weet donders goed hoe zijn zoon er uit ziet.Hij is niet ""gek"lijdt niet aan het syndroom van Capgras, maar zijn vrouw is "ziek" Een doorgeslagen, obsessieve wetenschapper, die denkt te weten wat het beste voor haar kind is, lichamelijk!! En ze komt met "'een ander" kind wat Lorenzo in de gaten heeft.Eigenlijk wil Sigrir, dat Lorenzo vlucht met "'dat kind",maar hem houd je niet voor de gek.Zelfs als zijn zg zoon"bij hem is gaat hij naar het huis van Sigrir op onderzoek. Hij komt in een kelder, ziet een ledikant, hoort een kind...Henrik!! Op het zelfde moment komt Sigrir in de kelder, met een geweer en schiet hem dood. Het andere kind is gestolen", gekidnapped", gekocht. Wie dat kind is", is onbelangrijk,en daar houden de meesten zich mee bezig en gaan de mist in.Dan naar de eindscene.
Kijk naar de gezichtsuitdrukking van de vriendin/ advocate van Lorenzo als ze de kelder ontdekt, nadat ze de vroedvrouw heeft gevolgd,vervolgens het gaas weg haalt, in de laatste seconden...Die gezichtsuitdrukking spreekt boekdelen Het is die van ontsteltenis, afgrijzen, afschuw en ontzetting. Wat ze ziet zullen we nooit weten... Ga er maar vanuit dat het een kind is , Henrik...Ook zij dacht dat Lorenzo zich vergiste, ziek was., leed aan het syndroom van Capgras Lorenzo had ook alles tegen, drank, bohemien, sloeg zijn vrouw tegen de grond...alles pleitte tegen hem.....
Blijft echter 1 vraag..Waarom vluchtte Sigrir na het doden van Lorenzo , niet met Henrik het land uit?? Waarom in de zelfde stad blijven wonen, waar vroeg of laat ze ontdekt zou worden? ...Ach ze is ziek...Zo slim was ze ook weer niet.

Ha Frans123 bedankt! maar jammer...
Ik had gehoopt dat ik iets gemist had, maar helaas...
Ik denk dat jouw uitleg geen enkel extra detail bevat wat we allemaal niet al in de film gezien hebben. Behalve dat het bij mij nog meer vragen opriep dan jij al noemde. (Waarom geen moordonderzoek? Wie is de vroedvrouw, waarom blijft die nog ja-aren..? Waarom is het kind niet te zien? Etc...)
Mijn conclusie: gare film met veel te open einde.

maritmnm schreef:
Ha Frans123 bedankt! maar jammer...
Ik had gehoopt dat ik iets gemist had, maar helaas...
Mijn conclusie: gare film met veel te open einde.

De film gaat enkel en alleen over Lorenzo...Al het andere is "'verhalen in verhaal" en doet er niet toe,.En dat mis jij....

horizons schreef:
Zeg frans123 weet je hoe je spoilertags gebruikt?

ja nu wel ahhaha

Een mooie film die wat traag op gang komt maar het einde, tsja. Dat was voor mij ook een verrassing met direct daarachter de aftiteling. Ik dacht daar komt deel 2 maar helaas....speculaties te over. Misschien dat er een vervolg komt.

avatar van Donnie Vallermee
Deze film had eigenlijk 4 sterren moeten hebben, maar zoals velen, velen anderen hier snap ik het einde ook echt niet.

Wat doet die Sigrid in vredesnaam in die rare ‘kelders’ ?

Nouja, de rest speelde best goed.

(EDIT moderator: signature verwijderd)

Donnie Vallermee schreef:

Wat doet die Sigrid in vredesnaam in die rare ‘kelders’ ?

Nouja, de rest speelde best goed.

WELTERUSTEN !

Het hele verhaal en einde heb ik hier boven geplaatst.
Sigrir, geen Sigrid.

Een spannende film met een zeer onbevredigend einde. Er blijven meer vragen over dan antwoorden.
Je blijft wel kijken, maar het einde is .............................
Wat doet ze in de kelder?
Wie is er in de kelder?
Wie is die oude dame? Wat doet zij?

Ga maar door, maar wel kijken.

Is er dan niemand op de hoogte van de "Capgras Delusion", een afwijking waarbij iemand denkt dat een persoon die hij ziet niet degene is waar hij of zij zich voor uitgeeft, maar een dubbelganger? De patiënt is niet van het tegendeel te overtuigen.

avatar van Tina77
H@ns1942jelle schreef:
Groeten van Hansjelle
wat wil de film ons dan in de laatste minuten wijsmaken?

avatar van SaintEye
Prima film. Ik snap de reacties met betrekking tot onduidelijkheden (einde) niet. Voor mij was het allemaal duidelik en maakt het einde de film juist sterk. Daarbij sluit het ook prima aan op de wijze waarop het gehele verhaal wordt gebracht; spannend en enigszins mysterieus.

SaintEye schreef:

Je gebruikt de woorden; duidelijk, prima , sterk, spannend en mysterieus...Ik begrijp je 2 sterren!! (niet)

Tina77 schreef:
wat wil de film ons dan in de laatste minuten wijsmaken?

Exact Tina!!!!!!! je hebt het door!!!

Snap deze goede kritieken niet. Prima film, maar miste diepgang in de personages en scènes. Het ging allemaal snel voorbij en nogal warrig. Film is wel makkelijk te begrijpen en er zaten wel spannende stukjes tussen, maar het open einde vond ik echt minder.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)

avatar van HK Senator
Onderhoudend maar aan de trage kant.

Beertjebeer schreef:

Geen open einde!!

frans123
Zou je het aub ook voor mij kunnen uitleggen?

Film was best aardig maar eindigde in een open einde dat meer weg heeft van een zwart gat. Als je niet van dat soort films houdt ga hem dan beslist niet kijken.
Denk je dat je echt alles door hebt en iets recht kan praten wat kom is dan veel kijkplezier.

Ik lees in een van de reacties:
"De film gaat enkel en alleen over Lorenzo...Al het andere is "'verhalen in verhaal" en doet er niet toe,"
Als dat zo is had de film dan gestopt op het moment dat Lorenzo dood gevonden werd. Dan was het einde zelfs minder open geweest en mij minstens een half uur tijd bespaart. Van mij krijgt hij 1/2 ster en dat is zelfs teveel.

Hoekie63 schreef:

Ik lees in een van de reacties:

De film gaat over of Lorenzo lijdt aan het syndroom van Capgras, of niet...De laatste minuut geeft daar antwoord op......

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Een film met een gestage opbouw waarbij het me de bedoeling lijkt dat de kijker gaat twijfelen aan Lorenzo’s geestelijke gesteldheid, en net als de advocate geschokt of op zijn minst verrast is als hij toch gelijk bleek te hebben. Daarin is El Hijo niet geslaagd vind ik, bijna alle gebeurtenissen bezien we vanuit zijn oogpunt en dat zijn vrouw issues had is al snel duidelijk. Bovendien zijn de gebeurtenissen ondubbelzinnig, er was eigenlijk geen enkele twijfel, de onnodig warrige vertelstructuur ten spijt. De kijker is dus al vanaf het begin zwaar op de hand van Lorenzo, en ik verwachtte toch een soort geniale twist tegen het einde die dus uitbleef.

Wat dan overblijft is een thriller zonder poespas die aandacht schenkt aan de onmacht van vaders met een labiele echtgenote: de mannen die in Batman kostuum de Dom beklimmen enzo. En Argentijnse mannen waarschuwt tegen exotische (zij het nogal kleurloze) Scandinaviërs.

frans123 schreef:

Ze konden het land niet uit, ik neem tenminste aan dat ze op zijn minst gezicht werd voor doodslag. Bovendien, het kind had waarschijnlijk niet eens een paspoort.

Flavio schreef:

Zeer jonge kinderen staan op paspoort van moeder. Afgezien daarvan is er altijd een mogelijkheid in het criminele Z Amerika met een boot te verdwijnen, of een vliegtuigje..Of ergens de grens over gaan en van daaruit verdwijnen.Waarom niet gevestigd in een heel ander deel van Argentinie, maar zelfs in de stad blijven wonen? Je onderschrijft zelf dat de film enkel en alleen over Lorenzo en Capgras gaat. Ik was ook niet verrast door het einde, en voelde het aankomen..Ik begrijp niet dat zovelen het verhaal en einde niet begrijpen. Die kijkers richten zich op dingen , die er niet toe doen. O....doodslag?? Moord met voorbedachte rade ,.... ze hoorde Lorenzo in de kelder

H@ns1942jelle schreef:
Groeten van Hansjelle

Hansje...je hebt de film niet begrepen. Groeten van Frans.

De film was ergens wel mooi. Maar een VRESELIJK STOM einde!

Creative-lady schreef:
De film was ergens wel mooi. Maar een VRESELIJK STOM einde!

Verklaar...