Rusalka: Ozero Myortvykh (2018)

Alternatieve titels: Mermaid: The Lake of the Dead | Русалка: Озеро Мёртвых

Rusland
Horror / Drama

geregisseerd door Svyatoslav Podgaevskiy
met Viktoriya Agalakova, Igor Khripunov en Efim Petrunin

Een beeldschone jonge vrouw verdronk en werd een kwaadaardige zeemeermin. Ze wordt verliefd op Roman, de verloofde van zeemeermin Marina, en neemt hem mee naar haar duistere onderwaterkoninkrijk. Marina wil Roman redden en heeft slechts één week de tijd om dit voor elkaar te krijgen. Ze zal haar angst voor de duistere wateren moeten overwinnen.

avatar van schumacher
Rare film, springen van her naar der, geen diepgang ook.
Nee, dit was niet goed.

avatar van joolstein
Standaard en ongeïnspireerde horror-film met een vleugje romantiek over de kracht van liefde. Soms was het nog verrassend mooi om naar te kijken. Echter er was geen echte zeemeermin te bekennen. Het was een meer-vrouw. Wat eigenlijk niets anders was dan een geestverschijning, waarbij de film dan ook elk beproefd geesten-trucje gebruikt om maar te proberen het een beetje eng te maken. De CGI was daarin dan wel weer een pluspunt Zag er wel goed uit. Dat was van het script niet te zeggen. Zelfmoord gepleegd maar er stond een grafsteen onder water? Van regisseur Podgaevskiy zag ik eerder Queen of Spades: The Dark Rite, ook daar had ik de opmerking gezet dat het cinematografische goed was maar dat het niet iets heel origineels was. dat geldt voor deze ook weer, alleen liet ditmaal ook het script het erg afweten! Het is vooral dus erg middelmatig.

avatar van wibro
Deze film heeft natuurlijk niets nieuws onder zin. Dit soort geestverschijningsfilms zijn allemaal al tig keer eerder gedaan. Mooi om naar te kijken vond ik deze film wel. Op de CGI viel daarom ook weinig aan te merken. Ik moest dit horrorfilmpje wel bekijken zonder ondertiteling. Dus het verhaal kon ik niet al te goed volgen maar ik denk niet dat ik daaraan veel gemist heb.

avatar van knusse stoel
wibro schreef:

Wij hadden het geluk dat de film ondertiteld was, zelf met de taalkennis van in dit geval Engels is het soms moeilijk te volgen.
Net als Wibro vonden wij de CGI goed, zo niet uitstekend. Als de Russen doorgaan op dit niveau en onderwerpen pakken zoals hier de woeste zeemeermin kunnen ze de Amerikaanse horror voorbij streven!
Jammer trouwens dat onze film gesynchroniseerd was naar Engelse spraak. Viel gelukkig niet zo op als bv in Duitse of Poolse en/of Russische synchronisatie. In Duitsland hoor je vaak dezelfde stemmen en in Polen en Rusland is er een man die alle stemmen doet, inclusief de kindertjes!
Een 6+.

avatar van sinterklaas
De NL versie is nou toch niet gedubt, hoop ik?

avatar van Noodless
Wat deze film met een zeemeermin te maken heeft, is me totaal onduidelijk. Het is gewoon een geest die niet alleen aan het meer, maar overal kan verschijnen. Het verhaal stelt niks voor en de spanning ontbreekt volledig. Het acteerwerk is ondermaats. Verveling troef, alleen de effecten bij de verschijningen van de geest zijn wel oké. 2/10

sinterklaas schreef:
De NL versie is nou toch niet gedubt, hoop ik?

Ik vrees van wel, zelf een poging ondernomen maar dat bleek een Engelse dub te zijn. Daar valt gewoon niet naar te kijken.

wibro: had jij een Russische versie?

avatar van wibro
Onderhond

Ik denk het wel. Russische films met een Engelse dub ga ik echt niet bekijken. Meestal pluk ik Russische films indien ze niet al te bekend zijn van een Russische torrent site. Die zijn altijd in het Russisch mits de voertaal uiteraard in die taal is. Zo niet, dan krijgen we een Russische voice over en dat bederft de hele film. Zeker niet om aan te raden dus.

Gelukkig alsnog in het Russisch kunnen kijken.

Mensen die dit gewoon in het Engels kijken kan ik echt niet begrijpen. Je merkt vanaf het eerste zinnetje dat het een dub betreft, die dan ook nog eens wansmakelijk slecht gedaan is, compleet niet matched met de personages, men heeft zelfs wat aan de audio mix liggen morrelen om het allemaal nog wat erger te maken. 't Is altijd wat lullig als je al neerzit voor een film en er zijn dub/sub problemen, maar een film in z'n waarde laten is toch wel het minste.

Verder zijn er geen echte mermaids omdat het gewoon een slechte vertaling betreft. De film draait om de Rusalka van de Russische titel, een stukje folklore dat halvelings aansluit bij de zeemeermin, maar net zoveel verschillen kent. Ook daar heeft men zich bij de Westerse versie niks van aangetrokken, ik hoop echt voor Podgaevskiy dat hij voor z'n volgende film een Westerse distributeur vindt die z'n films wél met een beetje respect wil behandelen.

De film zelf is gewoon goed. Zeker niet de meest originele, maar waardig en effectief uitgevoerd. Acteerwerk (in het Russisch) is zeker voldoende, visueel ziet het er netjes uit, met vooral sterke editing die hier en daar het verschil weet te maken. De setting is ook sfeervol en ondanks dat het nergens echt superspanned wordt (daarvoor is ook de Rusalka folklore niet onderscheidend genoeg) zit er toch voldoende sfeer en spanning in.

Het cijfer hier lijkt dan ook meer een reflectie van de luiheid waarmee sommige mensen films aanvangen dan de kwaliteit van de film zelf. Beetje jammer.