How It Ends (2018)

Canada / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door David M. Rosenthal
met Theo James, Forest Whitaker en Kat Graham

De wanhopige Will poogt terug naar huis te keren naar zijn zwangere vriendin Samantha. Hij moet hiervoor duizenden mijlen afreizen samen met zijn schoonvader Tom, waarmee hij een niet al te beste band onderhoudt. Te midden van dit alles is er een mysterieuze apocalyptische gebeurtenis gaande die de wereld in chaos doet verzaken.

In het begin kon ik nog wel door de zwakke acteerprestaties heen kijken. Dat ben ik wel gewend na jaren Amerikaanse Blockbusters kijken. Ik vind dat ze de spanning er wel goed inhielden. Helaas bleef het daarbij: opbouw, opbouw, afremmen omdat er een zielig verhaal verteld wordt, opbouwen, zielig verhaal... Gedurende de film ontwikkel je totaal geen empathie voor welk personage dan ook. Als je een paar films als The Day After Tomorrow en 2012 hebt gezien, kun je deze film ook wel voorspellen. Alleen het einde is niet te voorspellen. Dat is zelfs zo triest dat ik er geen woorden aan vuil ga maken. Waardeloze film, geen aanrader als je op zoek bent naar een film met inhoud. Wel moet gezegd worden dat de special effects on point waren.

avatar van simonfender
Leuke film, kijkt lekker weg, mooie beelden, leuke acteurs, niks mis mee! Gewoon een prima rampenfilm

avatar van Seifer
Vermakelijke film. Door de gebeurtenissen in de wereld lekker vaag te houden, kun je zelf gaan fantaseren. Het einde kwam wel erg abrupt en afgeraffeld over.

Ik werd blij verrast.
Een Netflix productie stond (in mijn ogen) tot nu toe garant voor baggerfilms. Dit was zowaar de eerste die ik uit heb kunnen kijken.

Lekkere film die makkelijk wegkijkt, niet te moeilijk. Blijf netjes het gebaande paadje van de rampenfilms volgen, en wijkt er niet vanaf. Gelijk ook de kracht van de film denk ik, ik heb me er in ieder geval mee vermaakt.

Maar dat einde, man man wat een deceptie

Een lekker makkelijke wegkijken. Maar het einde en de reden van de ramp had in mijn ogen veel beter uitgemeten kunnen worden. Nu waren het 2 zinnen en een hoop speculatie. Jammer..

matige en trage film
de road trip vind ik nog wel grappig, maar mijn insteek was niet om naar een natuurfilm te kijken

Acteerwerk voornamelijk ingetogen en rustig. Rustige personages met af en toe een poging de spanning op te voeren met wat fanatieker acteerwerk, maar daar zijn ze niet echt in geslaagd.
De flarden special effects zijn best vermakelijk, zij het zeer sporadisch.

Verhaal is simplistisch en in 3 zinnen te omschrijven

Will heeft een zwangere vriendin woonachtig in Seatle. Wanneer Seatle nucleair wordt aangevallen door een onbekende vijand, valt in heel Amerika de stroom en netwerk uit. Will die 2000 km van Seatle vandaan is, gaat met de auto richting Seatle om haar vriendin te redden.

nogmaals matige film, 2,5 uit 5

Ben ik echt de enige die dit een geweldige film vond? Een rampenfilm die eens een keer niets te maken heeft met een inval van buitenaards leven, een nucleaire aanval (zoals hierboven wordt gesuggereerd), terrorisme of een verdraaiing van satelietten. Een rampenfilm waarbij je zelf invulling kan en mag geven wat de oorzaak zou kunnen ziijn. Fijne opbouw,niet die paniekzooi zoals in de meeste blockbusters, mooie roadtrip, leuke Cadillac, fijne acteurs. Vond deze film eigenlijk wel passen in het straatje van The Road. Tis net zoals met Rivella; een beetje vreemd, maar wel lekker!

avatar van the crook
Het blijft aanmodderen met de Netflix producties, hoewel deze How it Ends de grijze middenmaat iets ontstijgt. Het gegeven is dertien-in-een-dozijn, maar de film wordt toch redelijk ingevuld doordat de oorzaak van de ramp in het midden wordt gehouden. Daarnaast draaft een redelijk goede cast op, waardoor e.e.a. net genietbaar is.

avatar van Agent47
...saaiefiction… 113 minuten van m'n leven verpest.

Geinige titel voor een film zonder einde

Zelden heb ik een film gekeken die zo'n smerige nasmaak achterlaat.
De film begint erg sterk met een gigantische stroomuitval, wanneer de hoofdpersoon duizenden kilometers van zijn zwangere vriendin verwijderd is. Wanneer hij haar onmogelijk kan bereiken, besluit hij met zijn schoonvader per auto naar zijn vriendin te rijden. Acteerprestaties van de twee waren goed, ondanks dat de karakters zeer kleurloos waren. Langzamerhand beginnen er zich ook andere abnormale verschijnselen voor te doen. De special effects zagen er prima uit.

Helaas wordt er nooit uitgelegd wat de oorzaak van deze verschijnselen is. Wonderbaarlijk genoeg kan het de hoofdpersonen ook geen moer schelen wat er nou precies aan de hand is.

Om onduidelijke redenen zwerven er ook rare figuren rond die mensen dood willen maken en van het ene op het andere moment is totale chaos in de wereld. De rampen die plaatsvinden zijn verder volledig willekeurig. Alsof ze alle rampen uit andere films bijeen wilden stoppen in één film, maar dan zonder uitleg. Want waarom moeilijk als het ook makkelijk kan.

Als kers op de taart wordt er mooi naar een einde toegewerkt, maar dit wordt nooit afgemaakt. De film stopt gewoon ergens halverwege het verhaal.

Misschien waren de rampenideeën wel op...

avatar van Zwolle84
'Cheyenne, Chinook, Chickasaw, Apache. I just think it's funny that the army named its helicopters after tribes they tried to wipe out'

Het valt me steeds vaker op dat als er (hier) wordt geklaagd over het einde van een film, de film 9 van de 10 keer een open einde heeft. Is de kijker van nu echt zo lui dat een beetje mysterie en eigen invulling niet meer worden geslikt? Ik vind dit einde juist sterk. Niet alles tot in den treure uitleggen blijft de meest effectieve manier om de kijker bij de film te betrekken - ook wanneer de end credits over het scherm rollen.

Anyhow, een van de sterkere Netflix-producties. Maar op papier niet. Wéér zo'n postapocalyptisch sci-fi-light-werkje uit de Netflix-stal, was m'n gedachte bij het lezen van het plot. En inderdaad, heel origineel is de insteek niet. Echter, waar de gemiddelde stalgenoot eindigt in een hoop zinloze moeilijkdoenerij, houdt Rosenthal bij How It Ends de touwtjes kinderlijk eenvoudig in handen.

De VS worden door een onduidelijke vijand - mens, natuur, iets anders? - aangevallen en dat wordt belicht aan de hand van een man wiens vriendin zich in een andere staat bevindt. Wat volgt is een roadtrip met zijn schoonvader op zoek naar zijn vriendin, waarbij zich allerlei spannende situaties voordoen. Niet dat het puntje van mijn bankstel het zwaar te verduren kreeg, maar onderhoudend was het zeker. Juist door al die onduidelijkheid kun je je goed voorstellen hoe jij zo'n situatie zou beleven.

De reden dat deze film wél slaagt, is dat alles heel degelijk is uitgewerkt. Het acteerwerk is naar behoren, de cameravoering bij vlagen best mooi, de soundtrack onopvallend maar effectief. Maar bovenal: de film draaft zichzelf dus niet voorbij. Klinkt allemaal niet heel lovend, maar dat stukje degelijkheid is nu net wat ik mis bij de meeste vergelijkbare Netflix-producties, waarbij altijd minimaal één van de elementen voor een bittere nasmaak zorgt.

Geen film die me lang zal bijblijven en over dat einde zal ik ook niet lang blijven doorpuzzelen, maar het keek erg fijn weg. En dat gebeurt de laatste tijd steeds minder vaak. Veel meer kun je van zo'n productie ook niet verwachten.

Robbertfr schreef:

Je wilt weten how it ends.. dan weet je het en halveert de film in waarde

avatar van Fortune
Achilles schreef:
Je wilt weten how it ends.. dan weet je het en halveert de film in waarde

Haha, precies! Best een goede film maar dat einde is wel errug teleurstellend... Een van de slechtste eindes van een film die ik ooit heb gezien.

Wat een waardeloze film. Het blijft na een aardig begin, wachten op enige vorm van verhaal of uitleg, maar dat komt niet. Geen echte spanning, geen echte actie, het kabbelt wat voort en dan kijk je maar verder omdat je hoopt op een bevredigend einde, maar helaas nog meer teleurstelling. Zonde van mijn avond.

avatar van horizons
Toch wel jammer dat mensen eerder het negatieve van zo'n einde zien dan het positieve.

avatar van Fransjehier
De film keek makkelijk weg, maar op een gegeven moment leek het net alsof het budget voor de film op was en ze hem toen maar hebben afgekapt. Open einde prima, maar dit sloeg nergens op.

avatar van IH88
“Everyone wants the dream. Problem with your generation is that nobody wants to work for it.”

Redelijke Netflix film. De aarde gaat weer eens naar de haaien, en James en Whitaker ondernemen een road trip om op zoek te gaan naar hun verloofde/dochter. Tijdens deze road trip komen de bekende elementen langs, van plunderaars tot aan bange gezinsleden met te grote geweren. Het acteerwerk is goed en visueel ziet het er allemaal prima uit, maar het grote probleem van How It Ends is het barslechte script. Saai, voorspelbaar en zonder iets van spanning, dit is gewoon een road trip film die toevallig in een (waarschijnlijk) apocalyptische wereld plaatsvindt. Over het belachelijke einde zullen we het maar niet hebben.

YSV
Wat een slappe hap.

avatar van qwatje
2* How It Ends … precies. How it ends
De roadtrip was nog best te pruimen, maar vanaf het moment dat ie zijn geliefde terugvindt is er blijkbaar geen zinnig script meer aanwezig. De halve wereld is vergaan, maar de buurman had toevallig nog een buiten verblijf waar precies nog niet veel gebeurd was. Blijkt de buurman ook nog van het padje met vage theorieën, dat wordt dan ook niet meer uitgewerkt, want inmiddels wil de buurman de nieuwe vriend worden, en daarom de oude vriend omleggen beng en het is weer anders geen uitleg, snel in de auto want nou wordt op dit ene stukje aarde dat wonderbaarlijk was gespaard ook weer alles verzengend verwoest.
dan rijden ze weg....
DUH. Dat is geen open einde maar gebrek aan fantasie of geld of allebei. Ik hoop niet dat dit einde zo is om er een 2e deel van te maken. Ik laat dat in elkgeval aan mij voorbij gaan.