The Last Witness (2018)

Verenigd Koninkrijk / Polen
Thriller

geregisseerd door Piotr Szkopiak
met Alex Pettyfer, Robert Wieckiewicz en Talulah Riley

In het naoorlogse Engeland is Stephen Underwood een ambitieuze jonge journalist die zijn waarde wil bewijzen door alle waarheden aan het licht te brengen. Hij ontdekt dat de dood van een Poolse soldaat in een vluchtelingenkamp geen zelfmoord was zoals eerst werd verondersteld. Hij onthult uiteindelijk de gruwelijke slachting van 22.000 Poolse officieren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een geheim dat al veel te lang verborgen is gehouden.

avatar van boemboem27
aardig verhaal maar word nergens spannend.
veel gepraat heel veel gepraat..
is dan wel op een waarheid berust verhaal.
maar had veel beter en spannender gemaakt kunnen worden.
het verhaal/details deugde wel,maar daar is dan ook alles mee gezegd.

boemboem27 schreef:
aardig verhaal maar word nergens spannend.
veel gepraat heel veel gepraat..
is dan wel op een waarheid berust verhaal.
maar had veel beter en spannender gemaakt kunnen worden.
het verhaal/details deugde wel,maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Nee wordt nergens spannend. Maar dat is niet belangrijk.
Het gaat hier om één van de grootste massamoorden van die tijd.
En bedenk, toen hadden de massamoorden op de joden nog niet plaatsgevonden.
Erg interessant.
Ik wist dat de Duitsers en de Russen aan het zwartepieten waren over wie verantwoordelijk was voor deze moordpartij.
Ik wist ook dat de russen in de jaren negentig erkenden dat zij dat waren.
Wat ik niet wist was dat de Engelsen en Amerikanen het er liever niet over wilden hebben om vriend Stalin vooral niet voor het hoofd te stoten.
Tsja, politiek kan smerig zijn, dat wisten we al.

avatar van joolstein
In 1939 zat Polen gevangen tussen de militaire agressie van zowel Duitsland als de Sovjet-Unie. Om verzet tegen het communisme in de kiem te smoren werden in totaal ongeveer 14.700 Poolse militairen en 11.000 Poolse intellectuele burgers opgepakt en vervoerd naar een van de drie locaties: Katyn, Tver of de gevangenis van Kharkiv. De intentie van de NKVD, de geheime dienst van de Sovjet-Unie was om ze te executeren en vervolgens de nazi's van de hele zaak de schuld te geven.

Deze film is geregisseerd en mede-geschreven door Piotr Szkopiak en handelt veelal over de Britse, Amerikaanse en Russische verdoezeling van het bloedbad van Katyn. Nu was de grootvader van Szkopiak een van de onschuldigen die werden vermoord en deze film was zijn manier om hem te eren. Het mogen duidelijk zijn dat dit een echt passieproject is. En afgezien dat er blijkbaar inderdaad een Michael Loboda, door verhanging 'zelfmoord' heeft gepleegd, is het verdere verhaal vooral fictie. De jonge journalist Stephen Underwood is dus niets anders dan een verzinsel!

Het is duidelijk dat deze film dus de beste bedoelingen had om een spannend thrillerachtig ​​verhaal te vertellen met een geschiedenis die niet vaak wordt besproken. Helaas wordt de film niet altijd even goed uitgevoerd. Zo zijn er vrij abrupte fade-outs-naar-zwart overgangen, een beetje lompe dialogen waardoor de personages wat afstandelijker overkomen, evenals dat hun beweegredenen niet duidelijk genoeg zijn uitgewerkt. Toch is het de cast die deze film draagt. In bij-rollen zien we trouwens ook Michael Gambon, Henry Lloyd-Hughes en Talulah Riley.

Over het geheel genomen is 'The Last Witness' na Katyn (2007) wel een film met een interessant gegeven; over de donkere kant van de 'bondgenoten' van de Tweede Wereldoorlog. En een verhaal wat het verdient om verteld te worden!