The Darkest Minds (2018)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Jennifer Yuh Nelson
met Amandla Stenberg, Harris Dickinson en Skylan Brooks

Een plaag doodt 98% van de Amerikaanse kinderen. Ruby Daly is één van de uitzonderingen en houdt hieraan, net als de andere overlevenden, bovennatuurlijke krachten over. Deze zijn enkel te beschrijven met behulp van een kleur. Ruby behoort tot de oranje groep die het denkvermogen kan beïnvloeden. Ze wordt naar het kamp van Thurmond gestuurd waar ook andere jongeren verblijven en waar ze zich ellendig voelt.

kappeuter (moderator)
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Alexandra Bracken.

Vanaf 2 augustus in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros)

avatar van Psygothic
Ondanks dat de film gebaseerd is op een boek ( welke ik niet ken), ziet de trailer eruit alsof het gebaseerd is op de slechtste aflevering van Stranger Things seizoen 2 (aflevering 7). Toevallig van dezelfde producenten...

avatar van mrklm
98% van de kinderen sterft in korte tijd aan Idiopathic Adolescent Acute Neurodegeneration, degenen die het overleven blijken over een bijzondere gave te beschikken. Het is maar goed dat de overheid voldoende concentratiekampen heeft, want daar horen de kinderen natuurlijk allemaal thuis! Ruby blijkt te behoren tot de sterkste en 'gevaarlijkste' categorie, omdat ze gedachten kan manipuleren. Op de één of andere manier zijn vrijwel alle andere kinderen met dezelfde gave zonder problemen uitgeroeid en dat betekent dat Ruby enorm veel macht heeft. Ze weet aanvankelijk te overleven door zich voor te doen als een 'groene', iemand die 'slechts' superintelligent is, maar na zes jaar ontdekt iemand onderhand dat Ruby eigenlijk niet superintelligent is en is ze gedwongen te vluchten met behulp van Cate [Mandy Moore]. Maar wanneer ze stuit op andere kinderen die op de vlucht zijn, besluit ze zich bij hen aan te sluiten. Samen met Liam [Harris Dickinson], Charles [Skylan Brooks] en Zu [Miya Cech] gaat ze op zoek naar het kamp van The Slip Kid [Patrick Gibson] waar ze veilig zouden kunnen leven.
Duidelijk gemaakt voor minder snuggere tieners, want het verhaal zit vol inconsistenties. Bovendien is dit een vrij opzichtige kloon van Divergent, wat natuurlijk zelf weer een kloon was van The Hunger Games. En ja, er zijn ook overeenkomsten met The Maze Runner. Wellicht bevat deel 2 van deze trilogie (!) wat meer verrassingen, maar ik vrees met grote vreze. Doorgewinterde filmkijkers mogen één ster van mijn waardering afhalen, maar wij behoren duidelijk niet tot de doelgroep.

avatar van Epitaph
Toch wel genietbaar voor mij, ... wellicht door het op gevoel van op vakantie zijn. Hier in Vietnam gezien.

avatar van m1chel
mrklm schreef:
Ja, ik kan een heel relaas schrijven, maar ik ben het hier zeker wel mee eens. Prima effecten overigens, maar te zoet. Beetje Hunger Games op Zappelin niveau.

Vreselijk. De film draaide om 23:45, waardoor je gaat denken dat de film ook voor volwassen leuk is. De film is tenenkrommend cheesy, politiek-correct en tergend geschreven. Ik heb oprecht overwogen om mezelf na het zien van deze film op te hangen. Goeie genade.

Ik zal geen score toekennen omdat ik vind dat dit een film is voor kinderen, maar ik snap oprecht niet dat zo'n film om 23:45 getoond wordt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Toen ik de trailer zag met het 20th Century Fox logo dacht ik even; ah, nu al een reboot van de X-Men?

Ik heb al die Divergent, Maze Runner, Hunger Games films nooit gezien, maar ik geloof graag dat al die sci-fi tienerfilms van de afgelopen jaren nogal op elkaar lijken. Want een The Darkest Minds voelt als een standaard formulefilm. Tieners in een post-apocalyptische setting op de vlucht, elk met een eigen kracht of eigenschap en met wat bad guys achter ze aan. Eén van de groep is er voor de komische noot, terwijl op de voorgrond een romance ontstaat tussen de twee hoofdpersonen. Want ja, hoofdfiguur 1 is knap en een meisje, hoofdfiguur 2 is knap en een jongen, dus dat moet wel verliefd op elkaar worden. De boel wordt dichtgesmeerd met moraaltjes als 'wees altijd trots op wie je bent'.

De cast van jonge spelers is prima. De grotere namen - Bradley Whitford of die dame uit Game of Thrones met een bespottelijke pruik - hebben eigenlijk niets te doen, maar onze hoofdpersonen doen het erg aardig. Alleen die Liam is wel één van de meest oersaaie zoutzakken met het charisma van Freek Vonk. Waarom er toch nooit écht leuke kleurrijke types in dit soort films mogen rondlopen is mij een raadsel. The Darkest Minds is op z'n sterkst als het viertal op de vlucht gaat. Ze komen zelfs in een soort Dawn of the Dead situatie in een winkelcentrum en bouwen een leuke band op. Tegen het einde verwacht je dat alle superkrachten worden ingezet voor een groot actiespektakel, maar die blijft opvallend afwezig. De actie die er wel is, is niet slecht, maar wordt redelijk matig ingezet. En dat is The Darkest Minds in een notendop; ingrediënten zijn er wel, maar de uitvoering is redelijk mager.

2,5 sterren.

avatar van devidia
x-men, anyone?

avatar van nadrin
Waarschijnlijk een goede film voor tieners. Zelf vondt ik de film te ligt. Wel toffe soundtrack af en toe

avatar van max cady
m1chel schreef:
Beetje Hunger Games op Zappelin niveau.

Briljant omschreven !

avatar van schumacher
Middelmatig filmpje, der zat veel meer potentieel in vond ik. Dat het met jonge snaken is maakte niet zoveel uit. De hoofdrolspeelster was good voorzien dat wel haha maar de film zelf.... op bv sommige momenten waren het dode momenten, was het soms een romantische film.

Der zat ook zeer weinig aktie in, allemaal maar magertjes. Ik had gehoopt op veel meer tricks en noem maar op, wat meer aktie ook.
De film was idd wat te soft.

avatar van mixmaster
Redelijke film met spaarzame actie en voorspelbaar verhaal.
Het acteerwerk is wel goed maar de film is gewoon niet spannend genoeg, jammer want met wat meer actie had dit best een goeie film kunnen zijn.

avatar van ikkegoemikke
This is not about politics.
This is about your children.
This is about our children.
We will find a cure and we will save our precious sons and daughters.

Wil je een zin vormen met de woorden “eentonigheid”, “middelmatigheid”, “clichématige eenheidsworst” en” klef “dan kan je er volgens mij zonder al te veel problemen eentje samenstellen met de filmtitel “The Darkest Minds”. Nu ben ik zelf het concept van een dystopische tienerfilms zo beu als koude pap. Zelfs al vermengen ze het nog met een soort “X-men” sfeertje. Buiten wat knetterende stroomstoten, een opgewekte storm met rondslingerende bomen en rondvliegende, brandende containers is er niet veel meer te beleven. En verwacht ook geen indrukwekkende speciale effecten. Eigenlijk had ik al bij het bekijken van “The 5th Wave” het gevoel dat we na de succesrijke franchises van “Divergent” en “The Hunger games” nog jaren overstelpt zouden worden met slappe duplicaatjes waarvan men hoopte dat ze de aanzet zouden kunnen zijn van weeral een succesvolle reeks. Ik vrees echter dat dit ook alweer de zoveelste poging is die op niets zal uitdraaien, want “The Darkest Minds” is wel echt tenenkrommend slecht.

Ditmaal is het geen allesvernietigende oorlog of een buitenaardse invasie die ervoor zorgt dat onze planeet een oord is waar overleven prioriteit één is. Neen, ’t is een plotsklaps opduikende ziekte (Idiopathic Adolescent Acute Neurodegeneration) die ervoor zorgt dat ongeveer 95 % van de jeugdigen sterven. Ik veronderstel dat dit een soort kinderziekte van een hoger niveau is. Diegenen die het wel overleven blijken ineens te beschikken over bovennatuurlijke krachten. Zij worden door de volwassen wereld ligna recta in jeugdkampen opgeborgen (omdat deze volwassenen net als bij de X-mannen schrik hebben van mutanten). Daar worden ze op basis van hun verworven krachten ingedeeld in groepen met elk een specifieke kleur, waarbij die uit het oranje en rood kamp als de meest gevaarlijke worden beschouwd. Met andere woorden diegene die in deze groep valt, wordt doodeenvoudig geëlimineerd. Zo ook het lieftallig meisje Ruby (Amandla Stenberg) die getest wordt en tot het oranje team blijkt te horen.

Voor de zoveelste keer zien we hoe debiel en stupide volwassenen worden geportretteerd in dit soort films. Want oranje betekent dat die persoon de gave heeft om iemand anders gedachten te manipuleren. Je moet geen Einstein zijn om te weten hoe Ruby zich weet te redden uit deze netelige situatie. Op het moment dat Ruby ontsnapt uit dit concentratiekamp en zich bij een groepje tieners voegt, mag je je klaar zetten voor de meest zoetsappige en voorspelbare verhaallijn ooit. Het groepje tieners, bestaande uit Liam (Harris Dickinson), Chubs (Skylan Brooks) en Zu (Miya Cech), zijn op zoek naar een soort jeugdkamp waar kinderen veilig zijn en dat onder leiding staat van een legendarisch figuur met als naam “The Slip Kid”. En voordat je het goed en wel weet hangt er romantiek in de lucht, zorgt Ruby voor de verlossende hint om de locatie van het kamp te achterhalen en is er de verplichte verhaalwending die alleen kijkers die in slaap zijn gevallen boven hun popcornbeker niet hadden zien aankomen. Het enige dat op goedkeurend gegrom kon rekenen was de afsluiter. Niet echt origineel maar toch gedurfd. Maar terstond kwam ik tot inkeer toen ik besefte dat er nog wel enkele vervolgfilms met gelijkaardig nonsens zouden verschijnen.

Ik neem de filmstudio’s het niet echt kwalijk en besef wel dat voor hun de inkomsten van een film het belangrijkste is. En als een hype in de lift zit al een aantal jaren, dan moet je dit voortzetten tot het onderwerp compleet uitgemolken is. En zolang de zalen vollopen met tienermeisjes (met helm op daar ze telkens frontaal ergens tegenop knallen doordat ze constant gefocust zijn op hun smartphone) die lekker wegdromen bij een film vol vrouwelijke heroïek en wegzwijmelen bij het beeld van een knappe Boyband-achtig watje, zal men dit blijven produceren. Tot die jongeren zelf al walgend uitroepen (de jaren van verstand waarschijnlijk) dat het goed is geweest. En ondanks de politieke correctheid in deze film en de moraal over gelijkheid (“Het maakt niet uit tot welke kleur je behoort”-achtige boodschap), blijft dit toch gewoon middelmatige brol met superhelden. Dus ook al spelen kleuren een belangrijke rol in “The Darkest Minds”, lijkt het voor de rest toch maar een kleurloze (en tevens zoutloze) tienerfilm.

avatar van Drifter
Best slecht is dit.
Onsamenhangend, slecht geacteerd en slecht geregisseerd.

avatar van Left4Dead
En het regent maar door met de puber-syfy.
Mijn god, wanneer komt dit tot een halt en krijgen we weer volwassen en goede syfy?

avatar van macrobody
Ik verwachtte er niet veel van na alle commentaren gelezen te hebben maar uiteindelijk viel het wel mee.
Het was wel erg voorspelbaar maar nergens tenenkrommend slecht behalve dan rond minuut 50, het moment dat ze bijna gaan zoenen en dat alles met een Amerikaanse vlag op de achtergrond. Triest die Amerikanen.

En jammer dat ze nog niet even terug kwamen hoever Lady Jane ondertussen was gekomen.