The House with a Clock in Its Walls (2018)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Eli Roth
met Owen Vaccaro, Jack Black en Cate Blanchett

Het midden van de 20ste eeuw. Een jonge wees, Lewis Barnavelt genaamd, komt te wonen bij zijn oom Jonathan in zijn krakende oude huis. Het is echter geen gewoon huis, maar een huis waar de meubels, de glas-in-loodramen en andere aspecten ervan tot leven komen, evenals het kloppende hart dat zich in het midden bevindt en de macht heeft om de wereld te beëindigen.

• vanaf 13 februari 2019 te koop op dvd en blu-ray

kappeuter (moderator)
Vanaf 27 september in de bioscoop (eOne)

avatar van Daan258
Jack Black in een horror film.
Laat maar komen.

avatar van Shadowed
Fantasy/Horror vond ik altijd wel een interessante combi.

Met Roth aan het stuur zal de gore ook niet ontbreken en Black aan boord misschien ook nog wat humor!

avatar van Kondoro0614
Interessant, en voor Jack Black sta ik altijd open. Laat maar komen die hap.

Eli Roth maakt veel films de laatste tijd , ben benieuwd .

avatar van Psycho-M
Neem die horror maar met een korreltje zout (PG rating).
Het is meer een fantasy familie film.
Neemt niet weg dat de trailer best ok is.
Beelden zien er in ieder geval sfeervol uit.

avatar van mcdaktari
Nieuwe van Eli Roth heb ik wel zin in. Is nog wel ff geduld hebben.

avatar van Shadowed
Ik neem mijn gore part terug, maar kan alsnog interessant worde. Roth waagt zich inderdaad aan een ander project

avatar van NightmareLady
Zag zojuist de première in LA. Leuke film voor de Halloween periode. Het is zeker geen horror, maar meer een griezelfilm met veel Fantasy en een hoog familiegehalte. Casting is prima, visueel is het schitterend en er zit ook humor in. 4****

avatar van Donucius
Al met al een redelijke 'kinderfilm' die wel te pruimen is als de verwachtingen laag gehouden worden. Cate Blanchett is natuurlijk super om naar te kijken en draagt de film dan ook voor mij. Jack Black is okay, maar komt in zijn rol niet heel erg uit de verf. Owen Vaccaro wordt wel iets beter naarmate de film vordert. Dit geldt hetzelfde voor de film zelf die tegen het einde meer vuurwerk en pit begint te tonen. De film speelt het heel safe, maar zo nu en dan is bij dit soort films safe niet altijd een onaangename ervaring.

avatar van Zwolle84
Ik twijfel nog. Tot nu toe is Roth een garantie voor kwaliteit, maar dit trekt me totaal niet. Familiefilm en dan nog met die verschrikkelijke Jack Black ook.

avatar van barcam
Eli Roth die switcht van horror naar fantasy family film had er eerder mijn bedenkingen bij.
Maar toch enorm genoten van deze film en kan gerust naast het oudere werk van Tim Burton staan.
Visueel prachtig en Jack Black en Cate Blanchett stelen de show.
Verhaal zit knap in elkaar en doet wat aan jeugdfilms van lang vervlogen tijden denken.
Aanrader.

avatar van Shinobi
"He left a hidden clock in the walls."

Het is opmerkelijk te noemen dat Eli Roth een familiefilm heeft gemaakt, maar het is hem verrassend genoeg best aardig afgegaan.

Er wordt een prima uitgangspunt gecreëerd van een wees die bij zijn rare snuiter van een oom gaat wonen in een spookachtig huis dat vele geheimen herbergt. Met daarbij nog eens de altijd in het paars geklede buurvrouw die om de haverklap over de vloer is. Het heeft iets weg van een 'Harry Potter' meets 'Goosebumps'.

Met het Victoriaans ogende huis wordt de sfeer gelijk goed neergezet; deze bevat namelijk veel details en komt altijd verrassend uit de hoek. Het is slechts een voorbode van wat gaat komen, want zodra het - magere - plot uit de doeken is gedaan, vliegt er enorm veel op je af. Roth zoekt hierbij veelal de grenzen op van het toelaatbare in een familiefilm, wat een aantal heerlijk duistere momenten oplevert.

De chemie tussen Jack Black en Cate Blanchett is duidelijk te zien, mede dankzij de vele plaagstoten die hun personages meermaals over en weer gooien en het vlotte dialoog. Het is een fijne afwisseling om tussendoor weer even bij te komen, gelet op sommige zaken die iets te eng zijn voor de jeugdigen onder ons. De leuke humor en het spektakel maken het geheel af.

Al met al is 'The House with a Clock in Its Walls' een vermakelijke familiefilm geworden die enkele goede horrorelementen weet te gebruiken.

3,0 Sterren.

avatar van rep_robert
Een aardige jeugdfilm, al vind ik dat het voor de echt jonge kijkers niet geschikt is. De film is erg duister en kent weinig leuke kinderhumor. Het gekibbel tussen Blanchett en Black komt niet echt lekker over en de poepgrappen zijn gewoon niet leuk. Zelden dat ik zoiets zeg, maar hier zijn ze echt nutteloos en dom. Als het plot iets meer gefinetuned zou zijn was de film beter geweest. Het voelt meer als een tussendoortje. Als je bedenkt dat hier een hele reeks boeken aan vast zit beginbik toch te twijfelen, daarvoor ontbreekt een goede uitdieping van de personages.

Krappe 3,0* voor de visuele pracht en de vlotheid.

avatar van Flitskikker
Zwolle84 schreef:

En dan ook nog ondertiteling van 'het vertalersduo' van eOne.

Geforceerde dialogen en het verhaal loopt ook niet lekker vlot. De film ziet er wel fraai uit.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niet helemaal geworden waar ik stiekem een beetje op hoopte, maar vermakelijk is het allemaal nog wel.
Jack Black had zichtbaar erg veel plezier in zijn rol en draagt daarbij een groot gedeelte van de feel-good sfeer.
Tegelijkertijd blijft het plot het redelijk veilig spelen, zelfs voor een familiefilm.

Grappig is wel dat de jongen die hij op school tegenkomt wel erg veel gelijkenissen heeft met Corey Feldman, toeval?

de twist op het einde vond ik wel geslaagd en zag ik zelfs niet aankomen, en Jack Black met een babylichaampje werkt ook wel.

De moeite nog steeds wel waard.

avatar van mrklm
Jack Black en Cate Blanchett zijn goed gecast als Jonathan Barnavelt en Florence Zimmerman, het tovenaarsechtpaar dat het huis uit de titel bewoont en naarstig op zoek is naar een klok die verborgen is door de duivelse Isaac Izard [Kyle MacLachlan]. Net wanneer de klok op het punt staat om het einde der tijden in te luiden, krijgen ze hulp van Jonathans neefje Lewis [Owen Vaccaro], die een zekere aanleg voor tovenarij blijkt te hebben.
Vaccaro wordt volledig weggespeeld door Black en Blanchett in een film die al snel ontspoord in een overdaad aan bombastische special effects en daardoor veel van zijn potentiële charme en mysterie verliest. Het feit dat de running gag in deze film te maken heeft met scheten geeft al aan dat de makers meer kozen voor goedkoop (en platvloers) effectbejag en niet voor iets wat doet denken aan intelligente humor. Black en Blanchett hebben het wél naar hun zin, maar menig kijker zal hun enthousiasme niet delen.

avatar van Psycho-M
Redelijk vermakelijk filmpje.
Het huis ziet er best sfeervol uit en Jack Black, maar vooral Cate Blanchett zijn goed gecast voor hun rollen.
Owen Vaccaro kon mij minder bekoren als het vreemde neefje van Black zijn karakter.
Het is verder een leuke fantasie familiefilm voor een druilerige zondagmiddag in oktober, maar niet eentje die je nog lang zal herinneren.

avatar van thunderball
Deze afgelopen zaterdagmiddag in Antwerpen gaan zien.

Had er aanvankelijk niet zoveel zin in, je moet immers ook wel eens naar een film om een ander een plezier te doen, maar... wat was dit een geinige filmervaring.

Ontzettend maf, ietwat rommelig en fragmentarisch werkje, maar -eerlijk is eerlijk- het was uiterst vermakelijk.

Black als vreemde oom annex tovenaar was opdreef, want volledig in zijn element en werd subliem terzijde gestaan door Blanchett als zijn nog weirdere buurvrouw annex heks, die hem goed weerwoord gaf en die ik voor een keer niet een eng wijf vond, maar eens sympathiek en eigenlijk best een prachtige dame. Als heksenduo en kibbelend stel waren ze vaak hilarisch en gelukkig alles behalve politiek correct.

De SFX waren erg goed en de hele art direction van met name natuurlijk het oude landhuis was prachtig.

De film is uitermate geschikt voor het hele gezin, met een beetje griezelen, wat spanning en avontuur, veel humor en het nodige spektakel. Aanrader!

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.