What Keeps You Alive (2018)

Canada
Thriller

geregisseerd door Colin Minihan
met Hannah Emily Anderson, Brittany Allen en Martha Macisaac

Jackie en Jules traden een jaar geleden in het huwelijksbootje. Ze besluiten hun huwelijksverjaardag te vieren met een trip naar de natuur waar ze omringd worden door de bergen en een meer. Hun reis verloopt anders dan verwacht wanneer Jackie haar ware gelaat aan haar echtgenote laat zien en Jules zich verraden voelt. De twee komen lijnrecht tegenover elkaar te staan en het wordt al snel een gevecht op leven en dood.

avatar van Rickyman
Aardige thriller, misschien niet overal even vernieuwend maar zo nu en dan lekker vreemd en best spannend, ondersteunt door een erg fijn klinkende muziekkeuze.

Ik ging er in zonder íets te weten, wat het begin extra value gaf. Jammer dat het in de laatste acte een bocht teveel nam.

avatar van Corcicus
Best wel een goede en originele thriller over een uit de hand gelopen honeymoon. Veel spanning, voldoende kills en goede acteurs maken er een bovengemiddelde film van.

Leuk.

Maar verwacht niks meer dan een puur genrefilmpje. What Keeps You Alive heeft hier en daar wel een kleine verrassing, maar niet van die aard dat een niet-liefhebber er veel in zal zien. Het is vooral de manier waarop Minihan een beetje speelt met de clichés van het genre, zonder er echt lijnrecht tegenin te gaan.

Het is vooral de uitvoering waarmee deze film punten scoort. Ondanks dat het redelijk voorspelbaar is, is het toch steeds best spannend. Aardig geacteerd, fijne omgeving, een paar strakke scenes en ondanks dat de personages niet altijd de meest logische beslissingen nemen, is dat ook weer niet zo héél verwonderlijk gezien de situatie.

De film balanceert ergens tussen thriller en horror, al scoort het toch vooral als thriller. Wie echt scares of gore verwacht kan het maar beter links laten liggen. Wie een strak geregisseerde thriller wil, zonder al te veel franjes maar wél gemaakt met liefde en overtuiging kan weinig misdoen met deze film.

avatar van John Milton
Grappig dat we elkaar bij dit soort werkjes vinden, OH.

Eensch.

avatar van joolstein
De Canadese Schrijver-regisseur Colin Minihan (It Stains the Sands Red, Extraterrestrial en Grave Encounters) wordt naar elke film een stukje beter. Ditmaal is het een film in de vorm van een kat-en-muis-spel-thriller met een paar prima horror-elementen. En het eindresultaten mag er ook zeker wezen! De regisseur weet genoeg met de bekende formules te spelen om met goede entertainment te komen.

Het lesbische stel Jackie en Jules viert hun eerste trouwdag in een huisje in het woud. Maar hoe goed ken je zo iemand nu echt? Daar is het waar het omdraait in deze zeer spannende film met genoeg actie en hier en daar wat bloed. Maar het is vooral het vakmanschap van de regisseur die het verschil maakt. Zeker ook omdat het budget niet heel hoog zal zijn geweest. In de gehele film zijn er ook maar vier mensen te zien. Het komt aan op de twee vrouwelijke hoofdrolspelers en dit doen ze goed. Hannah Emily Anderson (Jigsaw, The Purge tv-Serie) en Brittany Allen (al drie films lang een vaste actrice van de regisseur, Jigsaw) weten de film prima bij elkaar houden.

Met als gevolg dat deze vierde film een goede spannende thriller is geworden die alleen wat wankelt met zijn uitgesponnen eind-conclusie. Solide karakters, een meeslepend verhaal en goed camerawerk maken het zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Collins
Als een thriller zich in een afgelegen huis aan een meer middenin een groot bos afspeelt dan is meteen duidelijk dat al deze elementen een grote rol in de film gaan spelen. En dat gebeurt dan ook.
De natuurlijke elementen zijn hele effectieve middelen om er vanaf de eerste subtiel afwijkende en licht bevreemdende scènes voor te zorgen dat een fijn duister sfeertje is gegarandeerd. En als de film helemaal los gaat met een verrassende plotuitbarsting, dan zet de vooraf al ingesleten beklemmende werking van het stille bos, het diepe water en het verwaarloosde huis als vanzelf een extra spannend stempel op de gebeurtenissen.
Het is een thriller. Op zich is het dan niet verrassend dat er spannende dingen gebeuren. Wat wel verrast is de onverwachte afslag die het verhaal opeens neemt. De gebeurtenis die duidelijk maakt wat de loop van het verhaal wordt, is een heuse shocker. Ik werd er volkomen door overrompeld. Een ongelofelijk effectief klapstuk. Verrassend en imponerend. Na dat moment weet je eigenlijk al dat het ondoenlijk is om daar met een andere zet of twist nog overheen te komen. Dat gebeurt dan ook niet.
Dat wil niet zeggen dat de film daarna niet meer de moeite van het kijken waard is. Zo is het niet. De film is blijvend spannend en kent genoeg fijne shockmomentjes die ook meer dan prima werken.
Andere redenen om te blijven kijken zijn de twee hoofdrollen. Hannah Emily Anderson en Brittany Allen bewegen zich overtuigend door elke voorbijkomende scène en door elke bijpassende gemoedstoestand. Heel genietbaar acteerwerk. Dat mijn ogen daarbij iets meer op mevrouw Anderson waren gericht, komt voort uit onbeschaamd mannelijk chauvinisme en heeft met acteerkunsten niets van doen.
Spannende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Steeds slapper.

What Keeps You Alive is een vermakelijk tussendoortje dat de kijker absoluut vast weet te houden, maar niet dankzij enige originaliteit. Sterker nog. Het is bijna knap hoe zo'n voorspelbare film de aandacht toch nog weet vast te houden. Dat zit hem wellicht in een nogal onverwachte twist in het begin van de film, die (verstandige) kijkers die trailers en plotomschrijvingen overslaan het beste zullen waarderen. Hierdoor worden alle zintuigen op scherp gezet en kan het kat- en muisspel beginnen.

Het lage budget drukt de thrillers pret geenszins, maar het houdt verder weinig over. Als je namelijk op de inhoud moet rusten mag het allemaal wat ingenieuzer in elkaar steken. De acteerprestaties zijn redelijk, de bosrijke omgeving is welkom, maar in de middelmatige tweede helft van de film schiet men meermaals uit de bocht en worden de beslissingen van de hoofdpersonages al meer onlogisch en het restje verhaal steeds slapper. En dat is na het leuke begin een beetje 'n domper.

**½

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

Goeie film waarin een koppel hun 1-jarig huwelijk vieren in een afgelegen vakantiehuisje. Het kat en muis spelletje dat ontstaat is niet bepaald origineel te noemen, maar de film weet op een bepaald moment wel te verrassen. Verder is het allemaal solide uitgevoerd met mooi camerawerk, goeie muziek en ook twee prima hoofdrollen. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Actarus
Klein sterk werkje, mede door de vertolkingen (wat een moordgriet! - figuurlijk én letterlijk! ) Zeer goede muziek, lekker weird, zorgt voor een scherp sfeertje. Het camerawerk was ook dik in orde, hoe de camera zich solide doorheen de scenes beweegt, mooi! En voor mij een bevredigend einde...een mooie 7/10

avatar van Gi-Force
Dit is een hele hele goede film. Zo lekker gewoon door kabbelend en ineens de twist. Vanaf daar hoop je dat de slachtoffer(s) moordenaars worden. Heel bizar wordt Symphony 7 van Beethoven er bij geplaatst. Nu ben ik van het echte ruigere werk, maar dit kan ik zeker op zo'n moment waarderen. Hoe voorkom ik toekomstige slachtoffers als ik zelf geen "moordenaar" ben, maar wel over hersenen beschik. Geweldige acteurs in een woest landschap.

avatar van schumacher
Kon er zeker mee door maar zo top vond ik hem anderzijds nu ook niet. Beetje tussen de 2 voor mij. Niet slecht maar ook niet de top.

avatar van Left4Dead
Aardig prentje met een mooie soundtrack. Tussen de meuk door een kleien verademing, de cast deed het goed. Het blijft een creepy sfeertje van bijna begin tot eind, en dat is tegenwoordig al heel wat. De psychobitch gespeeld door Anderson is een heerlijk gegeven, tevens ook een lekker wijfie. Steeds die momenten die je strak in het verhaal houdt.

Netjes, wel clichématig binnen de lijnen maar goed uitgevoerd door de gehele crew. Lekker werkend naar de climax. Vooruit... 3,5**

avatar van vranque
het is simpeler om de insuline meteen te jatten Aardig maar nee. 2*

Dit is de 4e film van regisseur en Colin Minihan en ik heb ze nu allemaal gezien en ik moet zeggen dat zijn films me wel bevallen, ondanks dat ze nooit een hoog punt van mij krijgen en dat geldt ook voor deze minimale (qua kosten) Thriller film met wederom Brittany Allen (als de lesbische Jules) in een hoofdrol, net zoals in de voorgaande twee films van regisseur Colin Minihan, die ik recent gezien heb. Deze film deed me overigens wat denken aan de film "Revenge (2017)", welke ik ook recent heb gezien.

Deze film weet opzicht best te vermaken en dat komt inderdaad mede door lekker wijfie Hannah Emily Anderson (als de lesbische pshycopaat Jackie), zoals "Left4Dead" dat goed omschrijft, maar het is wel allemaal behoorlijk clichématig qua verloop en ook wat betreft de vele domme fouten welke beide vrouwelijke hoofdrolspelers maken. De ontknoping op het einde was opzicht wel leuk (zelfs nog een beetje verrassend en dan doel ik op de videoboodschap van Jules), maar is eigenlijk ook een goed voorbeeld qua de clichématigheid in dit verhaal.

Echt spannend wordt het eigenlijk nergens en hoe de film zal eindigen laat zich eigenlijk makkelijk raden. Ondanks dat er maar eigenlijk vier personen meespelen in deze film, zit er hier en daar nog wat aardige actie in en zeker wat betreft de scène waarbij Jackie twee uitgenodigde gasten afslacht met een mes.

Desondanks is dit wel gewoon een aardige en vermakelijke Thriller film om eens gezien te hebben.

avatar van Phantasm
Leuke thriller die lekker wegkijkt.

avatar van Grindhouse62
Heb mij er wel mee vermaakt, maar het was het net niet. Had zoiets, ik heb dit vaker gezien..De settings waren zeer leuk in zo'n bosrijke omgeving.

avatar van mixmaster
Heerlijke Thriller met een fijne spanningsopbouw en goed acteerwerk.
De film houdt je van begin tot eind in z´n greep.

avatar van Brabants
What Keeps You Alive is een heerlijke thriller die je vanaf het begin tot het einde weet te vermaken. De film heeft eigenlijk een simpel verhaal wat dan toch op een meesterlijke wijze wordt uitgevoerd. Daar zit dan ook de kracht van deze film in.

Aardige thriller die met name richting het einde een beetje ongeloofwaardig wordt. Beetje onnozel zelfs. Wel heeft de film een alleraardigst verrassend plot.. ..2.5*/3*