What Keeps You Alive (2018)

Canada
Thriller / Horror

geregisseerd door Colin Minihan
met Hannah Emily Anderson, Brittany Allen en Martha Macisaac

Jackie en Jules traden een jaar geleden in het huwelijksbootje. Ze besluiten hun huwelijksverjaardag te vieren met een trip naar de natuur waar ze omringd worden door de bergen en een meer. Hun reis verloopt anders dan verwacht wanneer Jackie haar ware gelaat aan haar echtgenote laat zien en Jules zich verraden voelt. De twee komen lijnrecht tegenover elkaar te staan en het wordt al snel een gevecht op leven en dood.

avatar van wibro
Best wel aardige thriller waarin ik af en toe wel eens aan Revenge (2017) moest denken. Ook daarin werd de hoofdpersoon van een klif gegooid als gevolg dat ze er daardoor behoorlijk gehavend uitzag. Op visueel vlak zag deze thriller er allemaal zeer goed uit en op het acteren van de beide dames viel weinig aan te merken. Origineel was het verhaal natuurlijk allemaal niet - we hebben het allemaal al zo vaak gezien - maar ja kom anno 2018 maar eens met een horrorfilm die met iets heel nieuws komt.
Mooiste scène vond ik die waarin Jacky de buren met meststeken om het leven bracht en dat onder de hemelse klanken van Beethoven's 7e symphonie. Dit soort klassieke muziek doet het voor mij altijd goed in horrorfilms en dat geldt ook voor de slechterik als die toevallig een jonge vrouw is. Het einde van de film vond ik enigszins teleurstellend maar voor de rest heb ik mij toch wel best geamuseerd met dit thriller-/horrorfilmpje.

avatar van Rodger
Leuk tussendoortje ,.. spanning ,.. en vermaak ineen..
Toch net 3 sterren...
3.0 ***

avatar van Daan258
Verrassende film, beter dan verwacht!

Sterk acteerwerk van de 2 vrouwen. Hannah Emily Anderson speelt heerlijk als psychopaat
Spannend is de film zeker, ondanks dat het zich grotendeels alleen maar in het bos of een hut afspeelt. Meestal kan dit snel saai worden maar hier wist spanning en tempo goed vast te houden.
Het eind was ook leuk gedaan. Je kan het een heel klein beetje zelf interpreteren. Zou Jules nog leven of toch dood zijn? Je hoort de laatste seconden nog een zucht/adem. Zou dit betekenen dat ze nog leeft of zou dit haar laatste adem zijn. Persoonlijk laat ik het wel bij de laatste adem dit maakt voor mij het eind wel net wat leuker.

Leuke thriller

Een dikke 3,0*
6,5/10

avatar van alexspyforever
Thrillers/horrors waarin kat-en-muis thema centraal staan nu niet meteen bekend omwille van logische handelingen. Op zich niet erg maar als een film overloopt van de idiote en ongeloofwaardige handelingen/gebeurtenissen en voorspelbaren toevalligheden (zoals bijvoorbeeld bij Eden Lake) dan begin ik mij toch blauw te ergeren. Dat je als het ware uw brein moet uitzetten zoals bij voornoemd voorbeeld zo erg is het bij What Keeps you alive gelukkig niet. De film heeft wel enkele verrassingen vooral dan het einde waarbij je eerst denkt dat Jackie haar doel heeft bereikt en haar moordlustige plannen kan verderzetten met een volgende partner maar kennelijk heeft Jules toch nog een verrassing voor haar en ons. Leuk was dat dit om een lesbisch stel gaat met dus niet cliché de man die een vrouw tormenteert waarvan we er al zoveel hebben.

Dat neemt niet weg dat er behoorlijk wat dingen hetzelfde stramien volgen als andere films met dit thema. De film poogt hier en daar wat anders te doen zoals er wat psychologie in te stoppen en wat flauwe metaforen, maar wat de bad girl nu precies tot een psychopaat heeft gemaakt blijft vaag en de drijfveer tja eerder lucratief? Hoe meer je over dit soort dingen gaat beginnen nadenken dan komen we weer in het straatje van neen echt logisch is het weer allemaal niet en er wordt toch maar van alles bijgesleept om de film toch maar aan de voorziene speelduur te brengen. De film begon toch wel aardig te slepen na een uur en na anderhalf uur had ik eindelijk een conclusie gewild. Die eerste was een valse conclusie maar dan komt er gelukkig nog een echte conclusie, verrassend maar alweer als je erover nadenkt niet echt logisch. Waarom gaf Jules niet een dodelijke injectie toen ze bij Jackie in de auto zat? En waarom Jackie door al die moeite ging van meisje verliefd op haar laten worden, trouwen en pas een jaar later haar in afzondering nemen om haar te doden. Dat niemand dat vreemd zou gaan vinden of er iets van had gemerkt aangezien het al een keer of 5 eerder was gebeurd is natuurlijk ook niet geloofwaardig.