What Keeps You Alive (2018)

Canada
Thriller

geregisseerd door Colin Minihan
met Hannah Emily Anderson, Brittany Allen en Martha Macisaac

Jackie en Jules traden een jaar geleden in het huwelijksbootje. Ze besluiten hun huwelijksverjaardag te vieren met een trip naar de natuur waar ze omringd worden door de bergen en een meer. Hun reis verloopt anders dan verwacht wanneer Jackie haar ware gelaat aan haar echtgenote laat zien en Jules zich verraden voelt. De twee komen lijnrecht tegenover elkaar te staan en het wordt al snel een gevecht op leven en dood.

avatar van Rickyman
Aardige thriller, misschien niet overal even vernieuwend maar zo nu en dan lekker vreemd en best spannend, ondersteunt door een erg fijn klinkende muziekkeuze.

Ik ging er in zonder íets te weten, wat het begin extra value gaf. Jammer dat het in de laatste acte een bocht teveel nam.

avatar van Corcicus
Best wel een goede en originele thriller over een uit de hand gelopen honeymoon. Veel spanning, voldoende kills en goede acteurs maken er een bovengemiddelde film van.

Leuk.

Maar verwacht niks meer dan een puur genrefilmpje. What Keeps You Alive heeft hier en daar wel een kleine verrassing, maar niet van die aard dat een niet-liefhebber er veel in zal zien. Het is vooral de manier waarop Minihan een beetje speelt met de clichés van het genre, zonder er echt lijnrecht tegenin te gaan.

Het is vooral de uitvoering waarmee deze film punten scoort. Ondanks dat het redelijk voorspelbaar is, is het toch steeds best spannend. Aardig geacteerd, fijne omgeving, een paar strakke scenes en ondanks dat de personages niet altijd de meest logische beslissingen nemen, is dat ook weer niet zo héél verwonderlijk gezien de situatie.

De film balanceert ergens tussen thriller en horror, al scoort het toch vooral als thriller. Wie echt scares of gore verwacht kan het maar beter links laten liggen. Wie een strak geregisseerde thriller wil, zonder al te veel franjes maar wél gemaakt met liefde en overtuiging kan weinig misdoen met deze film.

avatar van John Milton
Grappig dat we elkaar bij dit soort werkjes vinden, OH.

Eensch.

avatar van joolstein
De Canadese Schrijver-regisseur Colin Minihan (It Stains the Sands Red, Extraterrestrial en Grave Encounters) wordt naar elke film een stukje beter. Ditmaal is het een film in de vorm van een kat-en-muis-spel-thriller met een paar prima horror-elementen. En het eindresultaten mag er ook zeker wezen! De regisseur weet genoeg met de bekende formules te spelen om met goede entertainment te komen.

Het lesbische stel Jackie en Jules viert hun eerste trouwdag in een huisje in het woud. Maar hoe goed ken je zo iemand nu echt? Daar is het waar het omdraait in deze zeer spannende film met genoeg actie en hier en daar wat bloed. Maar het is vooral het vakmanschap van de regisseur die het verschil maakt. Zeker ook omdat het budget niet heel hoog zal zijn geweest. In de gehele film zijn er ook maar vier mensen te zien. Het komt aan op de twee vrouwelijke hoofdrolspelers en dit doen ze goed. Hannah Emily Anderson (Jigsaw, The Purge tv-Serie) en Brittany Allen (al drie films lang een vaste actrice van de regisseur, Jigsaw) weten de film prima bij elkaar houden.

Met als gevolg dat deze vierde film een goede spannende thriller is geworden die alleen wat wankelt met zijn uitgesponnen eind-conclusie. Solide karakters, een meeslepend verhaal en goed camerawerk maken het zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Collins
Als een thriller zich in een afgelegen huis aan een meer middenin een groot bos afspeelt dan is meteen duidelijk dat al deze elementen een grote rol in de film gaan spelen. En dat gebeurt dan ook.
De natuurlijke elementen zijn hele effectieve middelen om er vanaf de eerste subtiel afwijkende en licht bevreemdende scènes voor te zorgen dat een fijn duister sfeertje is gegarandeerd. En als de film helemaal los gaat met een verrassende plotuitbarsting, dan zet de vooraf al ingesleten beklemmende werking van het stille bos, het diepe water en het verwaarloosde huis als vanzelf een extra spannend stempel op de gebeurtenissen.
Het is een thriller. Op zich is het dan niet verrassend dat er spannende dingen gebeuren. Wat wel verrast is de onverwachte afslag die het verhaal opeens neemt. De gebeurtenis die duidelijk maakt wat de loop van het verhaal wordt, is een heuse shocker. Ik werd er volkomen door overrompeld. Een ongelofelijk effectief klapstuk. Verrassend en imponerend. Na dat moment weet je eigenlijk al dat het ondoenlijk is om daar met een andere zet of twist nog overheen te komen. Dat gebeurt dan ook niet.
Dat wil niet zeggen dat de film daarna niet meer de moeite van het kijken waard is. Zo is het niet. De film is blijvend spannend en kent genoeg fijne shockmomentjes die ook meer dan prima werken.
Andere redenen om te blijven kijken zijn de twee hoofdrollen. Hannah Emily Anderson en Brittany Allen bewegen zich overtuigend door elke voorbijkomende scène en door elke bijpassende gemoedstoestand. Heel genietbaar acteerwerk. Dat mijn ogen daarbij iets meer op mevrouw Anderson waren gericht, komt voort uit onbeschaamd mannelijk chauvinisme en heeft met acteerkunsten niets van doen.
Spannende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Steeds slapper.

What Keeps You Alive is een vermakelijk tussendoortje dat de kijker absoluut vast weet te houden, maar niet dankzij enige originaliteit. Sterker nog. Het is bijna knap hoe zo'n voorspelbare film de aandacht toch nog weet vast te houden. Dat zit hem wellicht in een nogal onverwachte twist in het begin van de film, die (verstandige) kijkers die trailers en plotomschrijvingen overslaan het beste zullen waarderen. Hierdoor worden alle zintuigen op scherp gezet en kan het kat- en muisspel beginnen.

Het lage budget drukt de thrillers pret geenszins, maar het houdt verder weinig over. Als je namelijk op de inhoud moet rusten mag het allemaal wat ingenieuzer in elkaar steken. De acteerprestaties zijn redelijk, de bosrijke omgeving is welkom, maar in de middelmatige tweede helft van de film schiet men meermaals uit de bocht en worden de beslissingen van de hoofdpersonages al meer onlogisch en het restje verhaal steeds slapper. En dat is na het leuke begin een beetje 'n domper.

**½

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

Goeie film waarin een koppel hun 1-jarig huwelijk vieren in een afgelegen vakantiehuisje. Het kat en muis spelletje dat ontstaat is niet bepaald origineel te noemen, maar de film weet op een bepaald moment wel te verrassen. Verder is het allemaal solide uitgevoerd met mooi camerawerk, goeie muziek en ook twee prima hoofdrollen. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Actarus
Klein sterk werkje, mede door de vertolkingen (wat een moordgriet! - figuurlijk én letterlijk! ) Zeer goede muziek, lekker weird, zorgt voor een scherp sfeertje. Het camerawerk was ook dik in orde, hoe de camera zich solide doorheen de scenes beweegt, mooi! En voor mij een bevredigend einde...een mooie 7/10

avatar van Gi-Force
Dit is een hele hele goede film. Zo lekker gewoon door kabbelend en ineens de twist. Vanaf daar hoop je dat de slachtoffer(s) moordenaars worden. Heel bizar wordt Symphony 7 van Beethoven er bij geplaatst. Nu ben ik van het echte ruigere werk, maar dit kan ik zeker op zo'n moment waarderen. Hoe voorkom ik toekomstige slachtoffers als ik zelf geen "moordenaar" ben, maar wel over hersenen beschik. Geweldige acteurs in een woest landschap.

avatar van schumacher
Kon er zeker mee door maar zo top vond ik hem anderzijds nu ook niet. Beetje tussen de 2 voor mij. Niet slecht maar ook niet de top.

avatar van Left4Dead
Aardig prentje met een mooie soundtrack. Tussen de meuk door een kleien verademing, de cast deed het goed. Het blijft een creepy sfeertje van bijna begin tot eind, en dat is tegenwoordig al heel wat. De psychobitch gespeeld door Anderson is een heerlijk gegeven, tevens ook een lekker wijfie. Steeds die momenten die je strak in het verhaal houdt.

Netjes, wel clichématig binnen de lijnen maar goed uitgevoerd door de gehele crew. Lekker werkend naar de climax. Vooruit... 3,5**

avatar van vranque
het is simpeler om de insuline meteen te jatten Aardig maar nee. 2*

Dit is de 4e film van regisseur en Colin Minihan en ik heb ze nu allemaal gezien en ik moet zeggen dat zijn films me wel bevallen, ondanks dat ze nooit een hoog punt van mij krijgen en dat geldt ook voor deze minimale (qua kosten) Thriller film met wederom Brittany Allen (als de lesbische Jules) in een hoofdrol, net zoals in de voorgaande twee films van regisseur Colin Minihan, die ik recent gezien heb. Deze film deed me overigens wat denken aan de film "Revenge (2017)", welke ik ook recent heb gezien.

Deze film weet opzicht best te vermaken en dat komt inderdaad mede door lekker wijfie Hannah Emily Anderson (als de lesbische pshycopaat Jackie), zoals "Left4Dead" dat goed omschrijft, maar het is wel allemaal behoorlijk clichématig qua verloop en ook wat betreft de vele domme fouten welke beide vrouwelijke hoofdrolspelers maken. De ontknoping op het einde was opzicht wel leuk (zelfs nog een beetje verrassend en dan doel ik op de videoboodschap van Jules), maar is eigenlijk ook een goed voorbeeld qua de clichématigheid in dit verhaal.

Echt spannend wordt het eigenlijk nergens en hoe de film zal eindigen laat zich eigenlijk makkelijk raden. Ondanks dat er maar eigenlijk vier personen meespelen in deze film, zit er hier en daar nog wat aardige actie in en zeker wat betreft de scène waarbij Jackie twee uitgenodigde gasten afslacht met een mes.

Desondanks is dit wel gewoon een aardige en vermakelijke Thriller film om eens gezien te hebben.

avatar van Phantasm
Leuke thriller die lekker wegkijkt.

avatar van Grindhouse62
Heb mij er wel mee vermaakt, maar het was het net niet. Had zoiets, ik heb dit vaker gezien..De settings waren zeer leuk in zo'n bosrijke omgeving.

avatar van mixmaster
Heerlijke Thriller met een fijne spanningsopbouw en goed acteerwerk.
De film houdt je van begin tot eind in z´n greep.

avatar van Brabants
What Keeps You Alive is een heerlijke thriller die je vanaf het begin tot het einde weet te vermaken. De film heeft eigenlijk een simpel verhaal wat dan toch op een meesterlijke wijze wordt uitgevoerd. Daar zit dan ook de kracht van deze film in.

Aardige thriller die met name richting het einde een beetje ongeloofwaardig wordt. Beetje onnozel zelfs. Wel heeft de film een alleraardigst verrassend plot.. ..2.5*/3*

avatar van Pazmaster
Leuk geprobeerd, maar niet geslaagd. Het lijkt in eerste instantie leuk te gaan worden maar al snel vliegt het uit de bocht. Te veel onwaarschijnlijkheden doen de film wat mij betreft de das om. De cast presteert trouwens ook matig.

avatar van Noodless
Prima thriller die met weinig middelen je aandacht weet vast te houden tot het eind. Dit is te danken aan een perfecte onheilspellende simpel gekozen locatie nl. een groot bos en een meer , en de strak geschoten actiescènes die misschien wel wat voorspelbaar verlopen of niet altijd even logisch overkomen, maar het werkt wel. Daarbij is het acteerwerk degelijk, vooral die Hannah Emily Anderson vond ik erg overtuigend spelen. Er zit voldoende gore in de film en het slot heeft toch een verrassende ommekeer gezien het verloop. 7/10

avatar van john mcclane 2
Kijkt prima weg dit onderhoudende werkje , met puik regie werk .
Denk wel het beste wat de man ( minihan ) tot nu toe heeft laten zien ( dat zegt in dit geval niet heel veel ) met mooie shots , van het landschap en hij laat de twee hoofdrolspelers echt overtuigen .
Het is ook dat je aan de ene kant zo iets hebt van : hmm niet heel bijzonder .
Maar het is boeiend van begin tot eind , en het bouwt langzaam op , tot de climax die heel erg sterk is .
Het is met name het o.a eind waar door ik dit tot een flinke voldoende kan geven .
Sterk .

avatar van ikkegoemikke
She fell off a cliff.
911, my wife, she fell off a cliff.
Oh, my God! Please help me.

Sommige huwelijken stranden omdat de gehuwden tot het besef komen dat hun interesses niet stroken met elkaar of omdat er teveel tegenstrijdigheden zijn die leiden tot eeuwigdurende ruzies. Scheiden doet lijden zegt men in de volksmond. En sommige echtscheidingen leiden tot vechtscheidingen. Het enige wat je kan zeggen is dat in normale omstandigheden beide individuen hun leven terug oppikken en proberen het geluk terug te vinden. Bij Jules (Brittany Allen) en Jackie (Hannah Emily Anderson) liggen de zaken compleet anders. De ene maakt er een sport van om een scheiding door te drijven. En dat op wel een heel bruuske en dodelijke manier. De vergelijking met een zwarte weduwe is snel gemaakt. En de reden voor deze drieste actie is eerder lucratief.

What keeps you alive” is een thriller die op meerdere vlakken verschilt met gelijksoortige films. Zo is er ten eerste het geval van een vrouwelijke seriemoordenares. Veel vrouwen vind je niet in de “Hall of fame” van seriemoordenaars. De enige die ik me voor de geest kan halen is Aileen Wuornos die door Charlize Theron op voortreffelijke wijze werd vertolkt in “Monster” in 2003. Het zijn vooral mannen die het lijstje van psychopathische, geschifte seriemoordenaars opvullen. Dat al ten eerste. En vervolgens hebben ze een lesbisch koppel opgevoerd. Voordeel ten opzichte van een standaard koppel is dat er hier geen sprake is van het sterkere geslacht dat het vrouwelijke geslacht domineert. En voordat ik als seksistische lomperik wordt uitgemaakt en Dolle Mina’s furieus met braadpannen beginnen te smijten : Ik heb geen enkel probleem met welke geaardheid dan ook. Ik vond het alleen een uniek en interessant uitgangspunt en was dan ook benieuwd hoe het machtsvertoon zich ging manifesteren.

Van meet af aan is het duidelijk dat Jules de mannelijke rol opeist binnen deze lesbische relatie. Ze ziet er niet alleen mannelijker uit dan Jackie, ze beweegt en kleedt zich ook als de stoerdere vrouw. Haar vriendin is een aantrekkelijke jongedame die voor het avondeten zorgt en naderhand voor de gezelligheid een gitaar ter hand neemt. Alleen is het geen vrolijk kampvuurnummer maar een vreemdsoortig bezwerend lied over een demon waarbij de zin “Better run for your life, boy” nogal bedreigend overkomt. En zeker als je de angstaanjagende blik van Jackie ziet. Een beetje zoals Eddie Vedder je soms aankijkt in de videoclip “Jeremy”. Dat zou de voorbode kunnen zijn voor heel wat onheil.

What keeps you alive” is zeker geen slechte film. Het is echter maar een doorsnee thriller. Een film over hoe sommige individuen zich heel anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Zo komt Jules algauw tot de vaststelling dat er zaken zijn die ze niet echt wist over haar lieflijke vrouw. Als ze ontdekt dat ze naar een andere naam luisterde vroeger en dat ze al meerdere vriendinnen heeft gehad, dan begint Jules zich toch vragen te stellen. En voordat ze het beseffen verandert het romantisch onderonsje in een ware strijd waarbij één van beiden tracht te overleven nadat ze zwaargewond raakt. Echte verrassingen zijn er niet. En er zijn toch ook wel enorm domme momenten zoals bij het etentje met Jackie’s jeugdvriendin en diens echtgenoot. Een ongeloofwaardig moment waarbij ik energiek met mijn hoofd begon the schudden. Het resultaat is moorddadig en de acties die ondernomen naderhand vind je wel eens terug in een horror. Maar verder vond ik dat deze film niet echt in het horrorgenre thuishoorde.

Tja, echt origineel is de film niet. Telkens het over een blokhut gaat dat zich in het woud bevindt, kan je ervan uitgaan dat er zich vreselijke dingen gaan afspelen. Toegegeven, de film bevat enkele prachtige beelden. Het immense woud en het uitgestrekte meer worden op een adequate manier gebruikt als decor. En het acteerwerk van zowel Brittany Allen en Hannah Emily Anderson is verre van slecht. Vooral Anderson vond ik echt wel overtuigen. De manier waarop haar duistere kant het overneemt is schitterend om te zien. Maar meer dan een kat-en-muis-spel kan je het eigenlijk niet noemen. Ook al is de roeiboot scène zenuwslopend te noemen. En is de finale wending vindingrijk te noemen. Toch zorgt dit er niet voor dat deze Canadese thriller niet echt boven het gemiddelde uitstijgt.

avatar van broncode
Uitstekende kleine film, met prima scenario. De twist aan het eind maakt geheel nog beter, en doet het boven de gemiddelde survival movie uitsteken...

avatar van umbra
Goeie thriller met een lekkere Hannah Emily Anderson als de psycho Jackie Zat voldoende spanning doorheen de film en verveelde nooit. Meer dan genietbaar.