• 8.292.674 stemmen

Alternatieve titels: Anna's War / ВОЙНА АННЫ

Oorsprong: Rusland

Geregisseerd door: Aleksey Fedorchenko

Met onder meer: Marta Kozlova

IMDb beoordeling: 6,9 (535)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 2 mei 2019

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Voyna Anny

Oekraïne, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De familie van het zesjarige Joodse meisje Anna wordt geëxecuteerd. Dankzij haar moeder weet Anna zich te verbergen van de nazi's. Ze verstopt zich in een door nazi's overgenomen gebouw, waar ze constant met de schrik leeft om ontdekt te worden door de waakhond.

predator

Wat een geweldige film is dit. Er staat hier drama bij de beschrijving, maar het is ook thriller/fantasy/horror. Prachtprestatie van Marta Kozlova. Ik ben zwaar onder de indruk.

avatar van Lootman

Lootman

Aangekocht door Contact Film!

Lootman schreef:

Aangekocht door Contact Film!

geweldig! Ik ga 'm zeker nog een keer zien.

Heel mooi.

kappeuter (crew films)

Vanaf 2 mei in de bioscoop (Contact Film)

HK Senator

Gezien op IFFR in Groningen in 2018. Maar volgens recente berichten gaat hij alsnog in première. Dat werd tijd want ik wil hem graag nog eens zien.

avatar van tbouwh

tbouwh

Het allereerste shot van Anna’s War vertelt een verhaal op zichzelf. Het toont waar het in deze film uiteindelijk om gaat: de rauwe dialoog tussen dood en overlevingsdrang. Deze confronterende long take, een trage reis van de camera, markeert een omgeving die we eigenlijk niet willen zien, een waarheid die we niet kunnen kennen.

Een groep Oekraïense dorpsbewoners haalt de zesjarige Anna (Marta Kozlova) uit een Joods massagraf. Eenmaal gearriveerd bij een plaatselijk schoolgebouw, geannexeerd door de nazi’s en omgedoopt tot hoofdverblijf, laten de bevreesde locals het meisje aan haar lot over. “Als we haar aan de nazi’s geven, gaan ze misschien vragen stellen”, klinkt het. Na een grove tien minuten speeltijd heeft Anna zich verborgen in de kilte van een nis. Overleven kun je hier alleen in de schaduwen.

verder lezen

avatar van Lootman

Lootman

Wat een ontzettend mooie recensie tbouw! Helemaal mee eens.

avatar van John Milton

John Milton

Lootman schreef:

Wat een ontzettend mooie recensie tbouw!

eens. Erg mooi verwoord Tim.

Ik twijfelde, maar ik ga hem nu toch zien.

avatar van mrklm

mrklm

Ondanks de korte speelduur lijkt deze film wel een eeuwigheid te duren. Het openingsshot doet al vermoeden dat regisseur Aleksey Fedorchenko en co-scenarist Nataliya Meshchaninova de boel al flink moesten rekken en er desondanks niet in zijn geslaagd om verder te komen van 74 minuten. Een verhaal is er overigens niet, alleen een introductie. De zesjarige Anna [Mara Kozlova] is de enige overlevende van een massa-executie en nadat ze uit het massagraf is ontsnapt krijgt ze tijdelijk opvang bij een oud stel dat haar overdraagt aan de autoriteiten. Ze weet te ontkomen en verstopt zich in de schoorsteen van een sporadisch gebruikt gebouw waar ze moet zien te overleven.

De film verloopt volgens een vast stramien: Anna zoekt naar voedsel en moet voorkomen dat de steeds wisselende bezoekers aan het gebouw haar schuilplaats ontdekken. De film is zeer episodisch en de meeste episodes zijn een herhaling van zetten. Er gebeurt vrijwel niets, bovendien heeft Kozlova geen enkele expressie in haar ogen waardoor je nooit weet wat er in haar hoofd speelt. Niet zo vreemd dat zij van het scherm wordt gespeeld door een kat, die overigens op zeer lugubere wijze aan zijn einde komt. Extreem saai.

avatar van de grunt

de grunt

Een 74 minuten durend gevecht tegen de saaiheid.

avatar van Valii

Valii

Verbluffende film. De oorlog door de ogen van een angstig zesjarig Joods meisje. Klein en groots tegelijkertijd. Soms zo pijnlijk dat enkel het zicht op het einde van de scène het getoonde verteerbaar houdt. Ook cinematografisch behoorlijk sterk, met als hoogtepunt de droomachtige sfeer rond de nazistische kerstdis.

De eerste vijf minuten zijn overigens van een bizarre lugubure schoonheid die gevoelsmatig de hele holocaust vat.

Verdient misschien wel de volle score.

avatar van De filosoof

De filosoof

Een Joods meisje overleeft een massagraf en verstopt zich in een gebouw waarvan ik denk dat het het gemeentehuis is; kenmerkend aan de film is dat zuiver het perspectief van het meisje wordt gegeven en er niets wordt uitgelegd. Vervolgens zien we de hele film lang hoe het meisje ontberingen – dorst, honger, kou, eenzaamheid – doorstaat en daarin behoorlijk inventief blijkt (en in de huiskat vindt ze ook wat gezelschap). Dat maakt de film in essentie de zoveelste overlevingsfilm – zoals bv. Arctic (2018) - MovieMeter.nl – maar deze film is duidelijk een artistieke filmhuisfilm in plaats van een spannende Hollywoodfilm: er is geen noemenswaardige dramatische ontwikkeling of ontknoping maar de beelden en muziek zijn mooi althans indringend (en erg artistiekerig). De film toont effectief hoe het meisje als een dier moet (over)leven met de nodige onsmakelijke beelden (al eet ze uiteindelijk niet ook de dode ratten op omdat ze een beter idee heeft) en tegen het einde zit ook een surrealistisch uitziend feest (waardoor je je afvraagt of het meisje aan het hallucineren is geslagen).

mrklm schreef:

Dan ga je toch lekker AVENGERS kijken? Da's pas realistisch.

predator

Ik vraag me inderdaad af waarom sommige mensen naar deze film gaan. Je weet toch wat je kunt verwachten?

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een mooie, bijzondere film. Ik houd vaak niet van oorlogsfilms, maar deze spreekt mij erg aan qua uitvoering en verhaal. Ik vind dat het meisje ontzettend goed speelt. Erg knap en indrukwekkend. Er gebeurt niet heel veel in de film, er gebeurt veel van hetzelfde, waardoor ik het wel een beetje moeilijk vond om constant geboeid te blijven. Toch vrij sterk, wat mij betreft. Een 7. 3,5*

avatar van thegoodfella

thegoodfella

HK Senator schreef:

Dan ga je toch lekker AVENGERS kijken? Da's pas realistisch.

Ik vind The Avengers echt verschrikkelijk, maar wat had ik die zo veel liever gezien dan dit zeg ?

thegoodfella schreef:

Ach, smaken verschillen en gezien de score maar deze film op velen toch wel indruk!

avatar van thegoodfella

thegoodfella

HK Senator schreef:

Tuurlijk en de avond is nog jong, het is 11 tegen 11, zoveel smaken zoveel bonbons

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Wow, dat moment waarop ze haar geliefde kompaan de kat opoffert aan de hond en het daaropvolgende door de ziel snijdende huilen vond ik een erg krachtige en memorabele scene in de film. Het is de geboorte van het morele besef van het meisje. Intens verdriet over het verlies, gemengd met een giftige dosis schuldgevoel door het besef waartoe ze in staat blijkt te zijn in haar overlevingsdrang (die denk ik universeel menselijk is).

avatar van boemboem27

boemboem27

een film van letterlijk weinig woorden.

maar o zo knap gemaakt.

intens,afschuwelijk eigenlijk,knap gespeeld van het meisje.

zijn wel mijn steekwoorden.

maw de moeite waard

avatar van moneymaker

moneymaker

niet mijn type film.....zelden zo een hoog gerankte film bekeken die mij zo tegenviel

zonder van de tijd

Tarkus

Het meisje acteer zeer goed, en het verhaal is natuurlijk tragisch.

Maar toch valt de film me wat tegen, het is allemaal nogal saai, en ik had meer drama verwacht, al zitten er wel enkele dramatische scènes in.

Maar heb in dit genre al veel betere films gezien.

avatar van John Milton

John Milton

Draait deze nu nog ergens Tarkus? Of heb je hem online ergens op weten te scharrelen? Is hij in België later uitgekomen wellicht?

Tarkus

John Milton schreef:

Heb hem op DVD aangekocht:

Anna's War - | DVD - bookspot.be

avatar van eempag

eempag

Wat een saaie film.

In en in saai

Dit kan je gewoon geen boeiende film vinden en als ik al die goede recensies hier zie vraag je je af of dat misschien is om te laten zien hoe artistiek gevoelig je bent.

Of toch niet?

Tijdens het kijken van deze film bekroop me het gevoel dat dit echt saai is.

Er gebeurt gewoon geen moer.

Maar, onderduiken hoe saai zal dat wel niet zijn?

Oersaai ongetwijfeld.

Hoe saai zal het voor de arme Anne Frank geweest zijn en wat zal dat arme meisje zich verveeld hebben.

Saai was deze film zeker, er gebeurt geen moer maar als de saaiheid van het onderduiken zo uitgebeeld wordt dan is dat toch voor mij 4 sterren waard.

En de drang om te overleven natuurlijk dat hoort er ook bij.

avatar van Phantasm

Phantasm

Hier moet je van houden, niet echt mijn ding.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Zonder meer knap gemaakt. De openingsscene duurt (te) lang, maar gelukkig is het geen voorbode voor de rest van de film. Ik snap dat sommige de film saai en traag vinden. Dat is de film eigenlijk ook. Maar toch. Je leeft mee met het meisje. Het is spannend. Het is een herhaling van zetten, maar dat weet je pas ná de zet. Dat is de spanning die het meisje elke avond voelt. En wij als kijker ook. Het is indrukwekkend hoe ver iemand gaat om te overleven. De besluiten die je moet nemen. Het besef dat één fout fataal kan zijn. Waarom toch geen 4 of 5 sterren? Misschien smaak. Misschien het einde. Misschien toch het gebrek aan dialoog. Of het gebrek aan verhaal. Een knap gemaakte film, maar het moet 'je ding' zijn en je zult er zeker niet vrolijk van worden. Wel vol universele thema's. 3 Sterren dik verdiend, maar ik snap de 1 en 5 sterren ook.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterke film over een meisje dat ondergedoken leeft in de schouw van een school. Rauw en authentiek lijkt het me. Zeer eentonig ook, want buiten je stil houden en de tijd te doden zonder te veel lawaai te maken, kan e niet doen. Of toch, de dagelijkse zoektocht naar voedsel, drinken of kledij zorgt ervoor dat ze steeds inventiever moet zijn.

Een film ook waarbij beelden en daden meer zeggen dan woorden. Anna's war is een doordringend portret van een overlever die zich elke dag moet heruitvinden, niet wetende wat de volgende dag zal brengen of hoe lang het nog zal duren.

In mijn ogen alles behalve een saaie film, maar veel gebeurt er inderdaad niet. Dit is een mooie typische filmhuisfilm. Toch wel de moeite om eens te zien. Sterke rol ook van het meisje.