Colette (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Wash Westmoreland
met Keira Knightley, Dominic West en Eleanor Tomlinson

Een jonge plattelandsvrouw trouwt met een beroemde literaire ondernemer rond de eeuwwisseling in Parijs. Op verzoek van haar man schrijft ze bestsellers die onder zijn naam gepubliceerd worden. Haar zelfvertrouwen groeit en haar werk beïnvloedt niet alleen haar leven en huwelijk, maar ook de wereld om haar heen.

• vanaf donderdag 16 mei te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 20 december in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Zwolle84
Eindelijk!

avatar van Mads Smikkelsen
Draait nu al in Alkmaar

avatar van Mads Smikkelsen
Vandaag gezien, niet verkeerd! Geen topper maar toch 3,5***

avatar van joolstein
De film Colette is het fascinerende waargebeurde levensverhaal over Sidonie-Gabrielle Colette Het begint wanneer ze als simpel plattelandsmeisje rond 1900 als jonge bruid van de beroemde, maar berooide schrijver/uitgever Henri 'Willy' Gauthier-Villars haar entree maakt in de Parijse high society. Door haar sexy novelles (soort voorloper van grijze tinten) over Claudine zette zij Frankrijk op zijn kop en werd zo één van de bekendste vrouwelijke auteurs van het land. Natuurlijk gaat het verhaal over hoe moeilijk het was voor vrouwen in die tijd, maar dat je er met veel doorzettingsvermogen wel komt. Maar wat 'Colette' net wat extra's geeft is haar leven van absolute openheid en ongeremdheid. Ze experimenteerde met open relaties, erotiek en travestie. Ze had een verhouding met de transgender markiezin ‘Missy’. Haar leven was gecompliceerd, en door een goed spelende Keira Knightley was het verrukkelijk om naar te kijken. Toch verschilt het niet heel veel van andere kostuum-drama; goed geacteerd en gezellig. En Keira Knightley in prachtige jurken is en blijft natuurlijk nooit verkeerd maar of dat nu ook de bedoeling van de film was?

avatar van mrklm
Keira Knightley is goed gecast als Colette, een plattelandsmeisje dat trouwt met een beroemde schrijver en uitgever die zijn werk uitbrengt onder de naam 'Willy' [Dominic West]. Willy blijkt een rokkenjager te zijn die zijn geld uitgeeft aan hoeren, gokken en andere geneugten des levens en is daarom noodgedwongen steeds te zoeken naar een nieuw succes om zijn dure levensstijl te bekostigen. Wanneer hij ontdekt dat Colette haar eigen ervaringen in een plattelandsdorpje op schrift heeft gesteld, zet hij haar aan om de verhalen te verwerken in een boek dat hij onder zijn eigen naam zal uitbrengen. De Claudine-romans blijken een enorm succes, ook onder jonge vrouwen en Colette geniet volop van het succes. Bovendien besluit ze zelf gebruik te maken van de open relatie die ze heeft met Willy, maar dat maakt het wel moeilijker om die relatie in stand te houden, zowel op zakelijk als persoonlijk gebied.
Een verzorgde productie die duidelijk maakt hoezeer de pikante Claudine-verhalen een weerspiegeling waren van de tijd (rond 1900). Knightley en West zijn uitstekend in de hoofdrollen, maar de film is wat episodisch qua structuur en hoewel het vermakelijk is van begin tot einde zijn er weinig dramatische hoogtepunten.

Bruisend kostuumdrama/biopic over het huwelijk en de emancipatie van de Franse schrijver Sidonie-Gabrielle Colette (1873 - 1954). Colette (mooie rol van Keira Knightley) trouwt op jonge leeftijd met de schrijver en uitgever Henry Gauthier-Villars (bekend als 'Willy', vertolkt door Dominic West), een flamboyante en charismatische man met onhebbelijke trekken, die onder andere tot uiting komen in het voor zijn karretje spannen van Colette door haar te dwingen om zijn 'Claudine' boekenreeks te schrijven. Het koppel Willy-Colette genereert zo succes en is graag gezien in aristocratische kringen, waar vooral Willy wordt bewierookt om 'zijn' geniale boeken. Colette komt in de navolgende jaren in aanraking met een bont arsenaal aan (artistieke) personen en wordt zich , geholpen door Missy, bewust van zichzelf en haar behoeften en talenten.
Hoewel Colette vooral een biopic is, laat de film zich zeker ook bekijken als een coming of age film, gelet op de ontwikkeling en emancipatie van Colette van afhankelijk meisje naar vrijgevochten, zelfbewuste vrouw. In dat proces valt er genoeg te genieten, niet alleen door de diverse (veelzijdige) personages, maar ook door het soms spannende kat en muisspel tussen Colette en Willy. Jammer dat er hier en daar Engels wordt gesproken met een potsierlijk Frans accent, een manco dat meer Amerikaanse/Engelse films die zich afspelen in Frankrijk treft. Bijzonder ook dat Colette een brief schrijft die we haar in het Engels horen voordragen terwijl de camera inzoomt op de betreffende tekst, die dan door haar in het Frans wordt opgeschreven. Kleine dingen weliswaar, maar wees consequent.
Al met al een fijne film om naar te kijken. Een postuum eerbetoon ook aan de schrijfster Colette en een boodschap aan alle (jonge) vrouwen om zelf, onafhankelijk, te kiezen voor dat wat je gelukkig maakt.

avatar van Redlop
Knappe rol van Keira Knightley, maar bovenal een sfeervol portret van de belle époque.

avatar van frodok
Beetje rommelig en fragmentarisch. Sommige plotwendingen waren er ineens, waarbij ik dacht: he? hoe dan?
Ik ben nooit een fan geweest van Keira met haar altijd terugkerende maniertjes, maar gelukkig kon ik me daar na een klein uur wel overheen zetten.

avatar van de grunt
Altijd een feest om Keira te bewonderen.