• 149.618 films
  • 8.301 series
  • 25.321 seizoenen
  • 556.592 acteurs
  • 324.513 gebruikers
  • 8.518.647 stemmen
Avatar
 
banner banner

Colette (2018)

Biografie / Drama | 111 minuten
3,29 171 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 111 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Wash Westmoreland

Met onder meer: Keira Knightley, Dominic West en Eleanor Tomlinson

IMDb beoordeling: 6,7 (23.399)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 20 december 2018

Plot Colette

"History is about to change"

Een jonge plattelandsvrouw trouwt met een beroemde literaire ondernemer rond de eeuwwisseling in Parijs. Op verzoek van haar man schrijft ze bestsellers die onder zijn naam gepubliceerd worden. Haar zelfvertrouwen groeit en haar werk beïnvloedt niet alleen haar leven en huwelijk, maar ook de wereld om haar heen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 65702 berichten
  • 5309 stemmen

Vanaf 20 december in de bioscoop (The Searchers)


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

Eindelijk!


avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

  • 515 berichten
  • 2900 stemmen

Draait nu al in Alkmaar


avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

  • 515 berichten
  • 2900 stemmen

Vandaag gezien, niet verkeerd! Geen topper maar toch 3,5***


avatar van joolstein

joolstein

  • 7397 berichten
  • 6566 stemmen

De film Colette is het fascinerende waargebeurde levensverhaal over Sidonie-Gabrielle Colette Het begint wanneer ze als simpel plattelandsmeisje rond 1900 als jonge bruid van de beroemde, maar berooide schrijver/uitgever Henri 'Willy' Gauthier-Villars haar entree maakt in de Parijse high society. Door haar sexy novelles (soort voorloper van grijze tinten) over Claudine zette zij Frankrijk op zijn kop en werd zo één van de bekendste vrouwelijke auteurs van het land. Natuurlijk gaat het verhaal over hoe moeilijk het was voor vrouwen in die tijd, maar dat je er met veel doorzettingsvermogen wel komt. Maar wat 'Colette' net wat extra's geeft is haar leven van absolute openheid en ongeremdheid. Ze experimenteerde met open relaties, erotiek en travestie. Ze had een verhouding met de transgender markiezin ‘Missy’. Haar leven was gecompliceerd, en door een goed spelende Keira Knightley was het verrukkelijk om naar te kijken. Toch verschilt het niet heel veel van andere kostuum-drama; goed geacteerd en gezellig. En Keira Knightley in prachtige jurken is en blijft natuurlijk nooit verkeerd maar of dat nu ook de bedoeling van de film was?


avatar van mrklm

mrklm

  • 4986 berichten
  • 6879 stemmen

Keira Knightley is goed gecast als Colette, een plattelandsmeisje dat trouwt met een beroemde schrijver en uitgever die zijn werk uitbrengt onder de naam 'Willy' [Dominic West]. Willy blijkt een rokkenjager te zijn die zijn geld uitgeeft aan hoeren, gokken en andere geneugten des levens en is daarom noodgedwongen steeds te zoeken naar een nieuw succes om zijn dure levensstijl te bekostigen. Wanneer hij ontdekt dat Colette haar eigen ervaringen in een plattelandsdorpje op schrift heeft gesteld, zet hij haar aan om de verhalen te verwerken in een boek dat hij onder zijn eigen naam zal uitbrengen. De Claudine-romans blijken een enorm succes, ook onder jonge vrouwen en Colette geniet volop van het succes. Bovendien besluit ze zelf gebruik te maken van de open relatie die ze heeft met Willy, maar dat maakt het wel moeilijker om die relatie in stand te houden, zowel op zakelijk als persoonlijk gebied.

Een verzorgde productie die duidelijk maakt hoezeer de pikante Claudine-verhalen een weerspiegeling waren van de tijd (rond 1900). Knightley en West zijn uitstekend in de hoofdrollen, maar de film is wat episodisch qua structuur en hoewel het vermakelijk is van begin tot einde zijn er weinig dramatische hoogtepunten.


avatar van Cinsault

Cinsault

  • 243 berichten
  • 516 stemmen

Bruisend kostuumdrama/biopic over het huwelijk en de emancipatie van de Franse schrijver Sidonie-Gabrielle Colette (1873 - 1954). Colette (mooie rol van Keira Knightley) trouwt op jonge leeftijd met de schrijver en uitgever Henry Gauthier-Villars (bekend als 'Willy', vertolkt door Dominic West), een flamboyante en charismatische man met onhebbelijke trekken, die onder andere tot uiting komen in het voor zijn karretje spannen van Colette door haar te dwingen om zijn 'Claudine' boekenreeks te schrijven. Het koppel Willy-Colette genereert zo succes en is graag gezien in aristocratische kringen, waar vooral Willy wordt bewierookt om 'zijn' geniale boeken. Colette komt in de navolgende jaren in aanraking met een bont arsenaal aan (artistieke) personen en wordt zich , geholpen door Missy, bewust van zichzelf en haar behoeften en talenten.

Hoewel Colette vooral een biopic is, laat de film zich zeker ook bekijken als een coming of age film, gelet op de ontwikkeling en emancipatie van Colette van afhankelijk meisje naar vrijgevochten, zelfbewuste vrouw. In dat proces valt er genoeg te genieten, niet alleen door de diverse (veelzijdige) personages, maar ook door het soms spannende kat en muisspel tussen Colette en Willy. Jammer dat er hier en daar Engels wordt gesproken met een potsierlijk Frans accent, een manco dat meer Amerikaanse/Engelse films die zich afspelen in Frankrijk treft. Bijzonder ook dat Colette een brief schrijft die we haar in het Engels horen voordragen terwijl de camera inzoomt op de betreffende tekst, die dan door haar in het Frans wordt opgeschreven. Kleine dingen weliswaar, maar wees consequent.

Al met al een fijne film om naar te kijken. Een postuum eerbetoon ook aan de schrijfster Colette en een boodschap aan alle (jonge) vrouwen om zelf, onafhankelijk, te kiezen voor dat wat je gelukkig maakt.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8964 berichten
  • 3566 stemmen

Knappe rol van Keira Knightley, maar bovenal een sfeervol portret van de belle époque.

3,5*


avatar van schoonetoonen

schoonetoonen

  • 331 berichten
  • 191 stemmen

Beetje rommelig en fragmentarisch. Sommige plotwendingen waren er ineens, waarbij ik dacht: he? hoe dan?

Ik ben nooit een fan geweest van Keira met haar altijd terugkerende maniertjes, maar gelukkig kon ik me daar na een klein uur wel overheen zetten.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4235 berichten
  • 1564 stemmen

Altijd een feest om Keira te bewonderen.


avatar van scorsese

scorsese

  • 9768 berichten
  • 9514 stemmen

Uitstekende film waarin een vrouw succesvolle boeken schrijft onder de naam van haar man. Het plot van deze biopic heeft wel wat weg van The Wife (2017). Twee boeiende hoofdpersonages en ook hun relatie is eveneens boeiend. De positie van man/vrouw destijds wordt uitstekend neergezet. Prima aangekleed en goed acteerwerk. Een kleine 4.0 sterren.



avatar van Fransman

Fransman

  • 2499 berichten
  • 1963 stemmen

Ik kende het verhaal van deze Gabriella/Colette niet en vond het wel meeslepend. Heb me geen minuut verveeld. En als hardcore fan van Keira Knightley valt er veel te genieten. Dit soort kostuumdrama's is haar op het lijf geschreven. De gehele cast levert vakwerk en de cinematografie is prachtig.. Maar de film laat ook wel wat steken vallen. Al gememoreerd is dat er nogal wat plotwendingen niet goed in het verhaal zijn ingebed. Maar het grootste minpunt is natuurlijk dat deze heel erg 'Franse' film (verhaal, personages, locaties) geheel in het Engels tot ons komt. Als Colette een brief schrijft zien we de Franse tekst en horen een Engelse voice over. Dat is natuurlijk belachelijk. En verder is het een nogal preutse film. Terwijl het toch heel nadrukkelijk over de (overvloedige) seksuele relaties met mannen en vrouwen van deze Colette gaat, zowel in haar werk als in haar persoonlijke leven. Daar krijgen we weinig van te zien.


avatar van IH88

IH88

  • 6538 berichten
  • 3014 stemmen

“My name is Gabrielle Colette and the hand that holds the pen writes history.”

Fijne film. Sfeervol, sterke dialogen, fantastisch acteerwerk van Knightley en West, fraaie kostuums en een interessant verhaal. Colette laat zien hoe de man-vrouw verhoudingen waren aan het begin van de vorige eeuw (en hoe er tegen homoseksualiteit werd aangekeken), en het laat vooral zien hoe giftig een relatie kan worden als werk en liefde gecombineerd wordt (hoewel je jezelf kan afvragen hoeveel liefde er in eerste instantie überhaupt was).

Niet alle personages zijn even interessant en sommige subplots voelen wat overbodig, maar daar staat het acteerwerk van Knightley en West tegenover. Beide hebben duidelijk het grootste plezier in het spelen van hun rollen.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6405 berichten
  • 5310 stemmen

Verrassend goede, biografische, film met een steengoede Keira Knightley.

Had dit niet verwacht dat deze film zo goed zou zijn, boeiend verhaal, goed gebracht met een prima cast.

Heb van deze film genoten, helaas veel te snel voorbij, zo goed is hij.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 4578 berichten
  • 3409 stemmen

Een vrij gezapig kostuumdrama dat me redelijk wist te bekoren over een vrijgevochten vrouw die met haar talenten moest opboksen tegen haar betuttelende patriarchale man en Britse hoge klasse eind 19e en begin 20e eeuw. Vooral Keira Knightley zet een erg puike prestatie neer als de interessante figuur Gabrielle Colette. Sowieso altijd wel fijn om Keira aan het werk te zien (zelfs in Pirates of the Carabbean als het moet).

De relatie met haar man wisselt van een amoureus huwelijk al vrij snel tot een verstandshuwelijk, zeker wanneer blijkt dat de vrijgevochten Colette zich meer en meer bewust wordt van haar talenten. De acteurs staan met plezier te acteren, de mooie kostuums, decor en sfeer uit de tijd van de beau monde werd mooi weergegeven. Ook interessant dat homoseksualiteit even aan bod komt en de taboesfeer dat er rond heerste in die tijd. Leuke biopic om eens gezien te hebben. Geen topper, maar meer dan degelijk. Wel eentje die ik me wellicht na een paar maand niet meer zal herinneren.


avatar van Movsin

Movsin

  • 6351 berichten
  • 7666 stemmen

Is het in "The Wife" - toch behoorlijk wat gelijkenis vertonend met deze "Colette" - Glenn Close die uitzonderlijk sterk acteert, nu is het Keira Knightly die een knappe, gevarieerde act neerzet.

Een minitieuze film, zeker wat decors en costumering betreft, maar die vooral uitblinkt door de sfeervolle weergave van een hypocritische, snobistische kunstenaarswereldje tijdens la Belle Epoque.

Behoorlijk lang en de naam "Claudine" heb ik nu wel voldoende gehoord...


avatar van Boneka

Boneka

  • 2032 berichten
  • 1132 stemmen

Na alle horror en acties de laatste tijd dit keer een ingetogen film. Een kostuumdrama moet je dan zeggen, maar deze film is natuurlijk meer dan dat. Overigens de kostuums zijn verbluffend mooi. Vele decoraties van met name Keira zijn schitterend gekleed. Zelfs het zgn mannenpakje!! Ik ben trouwens geen Keira hater. Vind haar arrogante maniertjes wel iets hebben. Sinds King Arthur uit 2004 ben ik haar een beetje gaan volgen. Opvallend is dat ze in deze film al 33 jaar oud is, maar gewoon een jong meisje kan spelen. Zeker die vlechten helpen daarbij. Als ze ouder wordt is haar transformatie een natuurlijk een stuk makkelijker.

De liefdesscenes hadden van mij nog wel wat intensiever gemogen. Het is toch allemaal weer veel te veel gekuist. Paul Verhoeven had er wel raad mee geweten. Meer naakte vrijpartijen had gekund in deze film.

Colette is redelijk in evenwicht, maar komt soms fragmentarisch over. Helemaal komisch was dat ze zowat berooid waren en de spullen uit het huis moesten. Nog geen tel later zien we ze een boswandeling maken naar een prachtig huis dat zomaar ineens is gekocht. Dit ging wel heel erg snel. Hier had men zeker even een rustmoment voor mogen inlassen. Echte relatie battles ontbreekt in deze film. Ze komen wel voor maar zijn nooit heftig. Het zakelijk element dan wel, maar gezien de vrije liefde had men genoeg speelruimte. Het ontbrak alleen nog aan een triootje.

Acteurs zijn verder wel op dreef, niet top wel gewoon degelijk. Decoratief top wat ook geldt voor de sfeer, al ziet alles er wel heel erg mooi uit. Een arme sloeber heb ik niet in beeld gezien. Mooie rol ook voor Janine Harouni!! die de rol van Jeanne de Caillavet speelt.

Dan natuurlijk de taal. Het had natuurlijk een Franse film moeten worden. Grappig dat we haar dan wel weer Frans zien schrijven, maar verder gewoon Engels bleef al viel haar typische Engelse accent mee.

Het plot moet natuurlijk in twee uur worden gedicht. Van de ene kant is die 2 uur mooi voor zo'n film, maar soms mis je net de diepte in de dialogen zoals bij Lust for Life uit 1956 (Vincent van Gogh).

De echte Sidonie-Gabrielle Colette is nog 81 jaar oud geworden.


avatar van blurp194

blurp194

  • 3363 berichten
  • 3056 stemmen

Waar gebeurd.

Dat is altijd wat gevaarlijk - ik ben nogal oudtestamentisch in het beoordelen van 'waargebeurde' films waarbij in de vertelling een loopje genomen wordt met de werkelijkheid. Geschiedsvervalsing, hoe goed bedoeld misschien ook, daar mag je bij mij niet mee wegkomen. Maar het kan ook goed uitpakken - en zoals in dit geval, een stukje geschiedenis waar ik eigenlijk helemaal niets van wist, dat begint dan altijd al met een voorsprong.

Van Colette had ik inderdaad nog nooit gehoord. Nou hoor ik misschien ook niet precies bij de doelgroep, maar haar verhaal is indrukwekkend genoeg om interessant te zijn - en zelfs eens een van die boeken op te willen zoeken. Dat is ook altijd een teken van een prettige film - een die je aanzet tot meer nieuwsgierigheid. Dubbel knap als dat gebeurt in een kostuumfilm - ook al zeker niet mijn genre.

Het acteren is op hoog niveau, en niet alleen de hoofdrollen maar ook alle kleine rollen zijn - zoals wel ietwat gebruikelijk bij dit soort productie - erg goed ingevuld. Maar het is ook wel erg fijn plaatjeskijken in het Parijs van begin vorige eeuw - het ziet er voor mij allemaal heerlijk overtuigend uit.


avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

  • 502 berichten
  • 732 stemmen

Opvallend zijn de mooie decors en costumering rond 1900. De biografie bevat geen bijzondere hoogtepunten, maar de inhoud verveelt niet door de juiste cast.


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 313 berichten
  • 506 stemmen

Mooie film die duidelijk boven de middelmaat uitsteekt. Jammer dat de film Engelstalig is terwijl het verhaal zich duidelijk in Frankrijk afspeelt. Ook de episodische vertelling doet de film geen goed.

Voor mij toch 3,5 ☆


avatar van cornelis2

cornelis2

  • 192 berichten
  • 404 stemmen

Klopt wat mijn voorganger schrijft: het was realistischer geworden als het een Franse film in de Franse taal was geweest. Maar verder een zeer genietbare biopic met een interessante geschiedenis uit een inmiddels tamelijk lang geleden verleden tijd.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 884 berichten
  • 1296 stemmen

De film geeft een mooi tijdsbeeld, maar het verhaal is wat voorspelbaar en gewoontjes.


avatar van sperwer 27

sperwer 27

  • 304 berichten
  • 291 stemmen

Maak het maar eens mee ... Gabriëlle is een jonge vrouw en woont met haar familie op het platteland (Bourgognestreek). Ze valt voor de charmes van Willy en huisvriend, een Parijse opportunist. Hij troont haar mee naar de Franse hoofdstad en introduceert haar in het mondaine leven. Hij koopt voor haar een mooi landhuis buiten de stad.

Willy wil schrijven, maar heeft onvoldoende talent. Gabriëlle neemt over en schrijft 'Claudine à l'école'. Het beging van een succesverhaal. Maar wie loopt weg met de meeste pluimen? Willy. Voor een volgend Claudineverhaal sluit hij haar zelfs op om te schrijven ... Ze verliest zichzelf. Zoekt een uitweg, heeft relaties met vrouwen. Wanneer Willy uit geldnood de rechten op de Claudine-boeken verkoopt aan de uitgever, loopt voor haar de emmer over. Ze verlaat als Colette de man die haar 'verried' ...

Wat een prachtige film uit een tijd die we ons nog amper kunnen voorstellen. De setting van de film is overweldigend. Schitterende vertolkingen!!

Hoe moeilijk is om jezelf te kunnen zijn? Soms kan het echt niet. Gelukkig voor wie het wel kan. Een mens leeft maar één keer. Colette heeft er het beste van gemaakt!

Heb zeer van deze film genoten! En ... er het mijn van gedacht.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3684 berichten
  • 1266 stemmen

Nu #kunnenzijnwiejebent door de Belgische nationale omroep tot kerstthema is uitgeroepen, kan ‘Colette’ niet relevanter zijn. Voorvechtster van vrouwenrechten, gendervrijheid, het doorbreken van seksuele conventies en tegelijk (zij het slechts een beetje?) avant-gardiste binnen het kunstenaarsmilieu: een mens vraagt zich af waarom Sidonie-Gabrielle Colette vandaag geen ronkende naam is waar kunsthistorici geen genoeg van kunnen krijgen.

Omdat…Colette een vrouw was, in een tijd toen vrouwen per definitie in de schaduw van mannen moesten opereren? Zo bleef haar gevecht op velerlei fronten een guerrilla, een schermutseling in de achterhoede, een langzaam gevoerde strijd die tot op vandaag voortduurt…doch waar zij wel degelijk het fundament voor heeft gelegd!

Keira Knightley zet het titelpersonage neer zoals ze moet geweest zijn: tegendraads en uitdagend, maar ook kwetsbaar en hoogst intelligent. Per ongeluk voegt Knightley er haar onweerstaanbare uiterlijk aan toe. Et voilà, ziedaar het recept voor een prachtige historische film. Hoewel Wash Westmoreland (wie?) netjes binnen de lijntjes van de traditionele genrefilm kleurt, is de cinematografie geraffineerd, de muziek intrigerend (Thomas Adès horen flirten met Ravel, Satie en bij uitbreiding het fin de siècle als smeltkroes van romantiek en impressionisme...heerlijk!) en het tempo nagenoeg perfect. Kraaknet vakwerk dus, evenwel verlevendigd dankzij acteurs, regie en compositie.

Kijken, kortom!

3,5*


avatar van Black Math

Black Math

  • 4918 berichten
  • 1577 stemmen

Degelijke biografische film over een schrijfster wiens naam ik wel kende, maar waar ik eigenlijk niet veel meer van wist. Eén van de thema's, een vrouw die werk produceert onder de naam van haar echtgenoot (geen spoiler, want al in de omschrijving op deze site) is iets dat ook voorkomt in de film Big Eyes.

Het personage Colette is in ieder geval interessant, en goed neergezet door Knightley, van wie ik over het algemeen niet echt een groot fan van ben. Ook prima acteerwerk van tegenspeler West, overigens, die een rol met behoorlijk wat charisma neer weet te zetten. Het is alleen jammer dat deze film niet in het Frans is, net zoals Girl with a Pearl Earring eigenlijk in het Nederlands had gemoeten en Amadeus in het Duits. Helaas onvermijdelijk, want sterren zoals Knightley spreken waarschijnlijk niet voldoende over de grens, waardoor je op minder bekende acteurs uitkomt en voor een filmstudio zijn bekende sterren waarschijnlijk commercieel gesproken een mist. Audiovisueel verder redelijk, waardoor ik op 2,5* uitkom.