10x10 (2018)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Suzi Ewing
met Luke Evans, Kelly Reilly en Noel Clarke

Na een grondige planning en voorbereiding ontvoert Lewis Cathy en zet hij haar vast in een kleine geluiddichte kamer. Hij wil dat Cathy een duister geheim bekent, dat zij maar al te graag verborgen wil houden. Cathy is alsnog van plan te zwijgen en lijkt bestand te zijn tegen haar ontvoerder.

Zat iets meer in.

Het begin mag er best zijn. Sfeervol neergezet, zonder al te veel poespas, maar wel erg dreigend. Mooi gebruik van soundtrack, visueel lekker strak en twee acteurs die best geschikt zijn voor hun rol. Al is Reilly dan wel duidelijk in het voordeel. Zowel qua talent als rol die ze voorgeschoteld krijgt.

Maar iets te snel wordt duidelijk dat de verhouding net wat anders ligt dan vooraf gedacht. Op zich niet eens zo'n ramp, maar de film blijft daar veel te lang in hangen en de uitleg die erachter schuilt is eigenlijk maar bijzaak. Dit soort twists zijn al zo vaak gedaan dat ze zelden nog kunnen verrassen, laat staan choqueren.

Rest nog een aangenaam einde, maar het is jammer dat tegen dan de rek er toch een beetje uit is. Film blijft gewoon veel te lang hangen in het middendeel, alsof Ewing er van overtuigd was dat het echt allemaal zeer boeiend en verrassend was wat er getoond wordt. Ze zou beter nog iets meer inzetten op stijl, da's duidelijk waar haar talent ligt.

avatar van stormfox
Deze film begon goed, maar halverwege ging het hard achteruit.

avatar van schumacher
Leuke film, beter dan ik had verwacht.

Deze Thriller film heb ik puur en alleen gekeken vanwege het meespelen van actrice Kelly Reilly (vooral vanwege haar rol in de Horror / Thriller film "Eden Lake (2008)") en meer dan een dertien in een dozijn film (waarvan al de nodige films over zijn gemaakt, zoals "The Disappearance of Alice Creed (2009)") is het eigenlijk niet.

In dit verhaal draait het om Cathy Noland (Kelly Reilly), die dacht een verse start te maken en een nieuw leven te beginnen. Ze heeft net enkele dagen geleden een nieuwe bloemenzaak geopend en alles lijkt goed te gaan. Maar haar nieuwe start in het leven wordt keihard onderbroken als zij wordt aangevallen, wordt ontvoerd en wordt opgesloten in een geluidsdichte ruimte van 10 bij 10 voet in een afgelegen luxe huis. Ze denkt dat de ontvoerder, te weten Robert Lewis (Luke Evans), haar heeft ontvoerd omdat hij haar lichaam, haar geld of haar leven wil, maar hij blijkt achter iets simpelers aan te zitten, namelijk haar naam.

Boeiend en spannend wordt het nergens en omdat het verhaal eigenlijk alleen maar draait om Kelly Reilly en Luke Evans en het op de opening (eerste 15 minuten) na eigenlijk ook alleen maar afspeelt in het huis (dan tel ik het autoritje naar het water, waarbij Robert Lewis aangesproken wordt door de politie, eventjes niet mee) van Robert Lewis, is het eigenlijk vooral saai en flauw. Daarbij weet Luke Evans als ontvoerder ook niet te overtuigen (maakt daarbij de domste fouten) en zijn de ontknopingen (die betrekking hebben op de echte naam van Cathy, als ook op de vrouw van Robert Lewis) in het verhaal clichématig en niet echt verrassend en op het einde ontspoort het verhaal ook enigszins.

Degene die deze film vooral genietbaar maakt is Kelly Reilly als het kerkmeisje Natalie-Ann Stevens (wat haar echte naam is i.p.v. Cathy, die haar tweelingzus was en waarvan ze de identiteit van gebruikt), wiens moeder een verpleegster was en wiens vader een teamarts was en deze vader verliet haar moeder voor een cheerleader, waardoor haar tweelingzus Cathy zelfmoord pleegde door zich op te hangen. Het was vooral genieten toen ze het volgende zei over de vrouw van Robert Lewis, te weten Alana Matthews-Lewis (Olivia Chenery) en samen hebben ze ook een dochtertje met de naam Summer (Skye Lucia Degruttola), die ze vermoord (één van de drie vrouwen overigens) heeft als verpleegster in het ziekenhuis "All Angels" in Charleston:

"Jouw vrouw droeg haar trouwring niet, omdat ze haar benen open deed voor een andere man. Ze zat op handen en knieën en deed een hond na. Ze was gekleed als een hoer, dronken in de bar van een hotel. Jouw vrouw was een hoer, een zondaar, daarom vermoorde ik haar."

Zoals gezegd ontspoort het verhaal op het einde ook en zien we daarbij vooral een gevecht op leven en dood tussen Robert Lewis en Natalie-Ann Stevens (die dan ook nog de buitenlandse huishulp van Robert doodschiet, die samen met het dochtertje van Robert het huis binnenkomt), waarbij o.a. onderdelen van een smartphone, een mes en een revolver gebruikt worden. Maar het duel wordt uiteindelijk beslist door een garagedeur, waar Natalie-Ann Stevens onder terecht komt. Daarna is het verhaal ook gelijk afgelopen, waarbij ik wel nog met twee vragen zit, namelijk "Waarom gebruikte Natalie-Ann Stevens de identiteit van haar overleden tweelingzus Cathy ?" en "Waarom kwam Alana Matthews-Lewis terecht in het ziekenhuis ?".

Al met al een matige Thriller film, die met 80 minuten gelukkig niet al te lang duurt en die vooral vanwege het meespelen van Kelly Reilly nog het aankijken waard is.

avatar van Collins
Goed begin. Strak gefilmd. Elementair. Twee personen. Amper tekst. Sprekende beelden. Ongemak, nervositeit. Kale kille entourage geaccentueerd door grijzig weer. Een enkele muzikale klank. Wisselend perspectief. Onderhuidse spanning. Een gevoel van dreiging. Ja, heel sfeervol. Hoog niveau.
De film houdt dat niveau niet vol. Het elementaire blijft immer goed overeind en dat is prettig, maar het verhaal boeit dan weer minder en minder.
De grote lijnen van het verhaal zijn snel duidelijk. Het verhaal blijft vervolgens die grote lijnen steeds verfijnen met invuloefeningen die niet heel interessant zijn. De verrassing is op een bepaald moment gewoon weg en dat werkt negatief door op de sfeer en werkt verkorting van de aandachtsspanne in de hand.
Dat zelfde geldt voor de psychologische en fysieke actie. Niet heel verrassend wat er op beide vlakken gebeurt. De interactie tussen beide personages is voornamelijk voorspelbaar. Na verloop van tijd begint de film daardoor enigszins te slepen. Een heftig slot heft het gesleep in eerste instantie op, maar wordt vervolgens te lang uitgesponnen waardoor de film toch nog eindigt zonder enige vorm van verrassing.
Het elementaire visuele beviel goed. Het verhaal erin had beter gekund.

avatar van ikkegoemikke
I want you to tell me your name.
Cathy.
My name is Cathy Noland.

Eén ding is zeker. Deze film breekt alle records als het over wederopstanding gaat. Het aantal keer dat je één van de twee hoofdrolspeler weeral ziet recht krabbelen, is precies eindeloos. Het was precies een nieuwere versie van “Night of the living dead”. Maar dan met twee koppige niet-zombies wiens recuperatievermogen bovenmenselijk leek. Ik was op een bepaald moment meer bezig met me af te vragen wie van de twee het laagste IQ had. Want het aantal dommigheden is ook niet bij te houden na een tijd. En tenslotte vroeg ik me ook af op het uiteinde welke verklaring Lewis (Luke Evans) zou geven over het hele gebeuren als de ordediensten zijn oprit komt oprijden. Overduidelijk dat ik dit tussendoortje niet echt appetijtelijk vond. En dat vanwege de opstapeling van onzinnigheden.

De film trok me louter en alleen aan vanwege de medewerking van Luke Evans. Persoonlijk vind ik het geen slechte acteur die over een bepaalde uitstraling beschikt. Naar mijn mening acteerde hij niet zo bijster slecht in “No One Lives” en “Message from the King”. Hij straalt een bepaalde kalmte en koelheid uit. Maar hier blijkt hij ook nog eens over de gave van domheid te beschikken. Ofwel probeerde men hem als een echte amateur te portretteren. Nochtans begint het allemaal redelijk intrigerend. De geduldigheid waarmee Luke zijn toekomst slachtoffer Cathy (Kelly Reilly) observeert en de schijnbaar perfecte manier waarop hij de ontvoering uitvoert. Vanaf dan begon het meer op een slapstick te lijken dan op een zenuwslopende thriller. De ontvoering was niet perfect te noemen maar eerder een samenloop van toevalligheden en puur geluk. Voor hetzelfde geld was hij daar al tegen de lamp gelopen.

Het volgend hilarisch moment (intentioneel veronderstel ik) is de aankomst bij zijn hypermodern, smaakvol ingericht huis. Daar wacht voor het slachtoffer een vernuftig geïnstalleerde, geluidsarme isoleercel van 10 op 10 meter. Luke blijkt een regelmatige doe-het-zelfzaak bezoeker, want hij heeft deze zelf in elkaar geknutseld. Dat kreeg hij voor elkaar. Maar een perfect werkende garagepoort is blijkbaar ook teveel gevraagd. En vanaf dan start een psychologisch kat en muis spel dat enkel en alleen rond wraak draait. Verder uitwijden over deze toch wel minder geslaagde film zal ik niet doen. Het is sowieso al niet veel soeps qua inhoud. Eigenlijk is de inhoud zo beperkt dat men besloot om het geheel op te vullen met niet ter zake doende trivialiteiten en emotionele momenten. Je moet de makers van deze film wel nageven dat ze ervoor gezorgd hebben dat het tempo hoog ligt. Er is nog maar een half uur voorbij en de arme Cathy zit al gekneveld en angstig in de cel.

Dat “10X10” niet aan de verwachtingen beantwoorde, is volgens mij niet te wijten aan het acteerwerk zelf. Dat was bij momenten niet zo echt slecht en redelijk overtuigend. Ik denk eerder dat het script aan de basis ligt van deze teleurstelling. En dit vanwege een te beperkt verhaal. Hoe kan je nu van een flinterdun, simplistisch plotje een kanjer van een film maken? Dat lukt zelfs voor de Spielbergen en George Lucassen in deze wereld niet. Om eerlijk te zijn maakte het mij al helemaal niets meer uit wie op het einde van de film het loodje erbij zou neerleggen. Ik was al tevreden dat men tenminste voor een acceptabele speelduur had gezorgd.

avatar van mixmaster
Vermakelijke Thriller die lekker wegkijkt, de film begint sterk en zwakt daarna helaas wat af maar toch wist de film me wel tot het einde te boeien.
Mede door het aardige acteerwerk en de spanningsopbouw is deze film niet slecht maar je kunt het ook geen topper noemen.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette thriller die lekker wegkijkt.

avatar van macrobody
Een man ontvoerd een vrouw. Je kan aan de manier waarop zien dat ie dat niet eerder heeft gedaan. Op een gegeven moment wordt duidelijk waarom. Hij heeft een speciale kamer gemaakt om de vrouw in vast te houden en alles op te nemen wat ze zegt. Hij had ook wel ff een camera kunnen installeren lijkt me.
Verder is het spreekwoord korte metten maken hier absoluut niet van toepassing.
Niet gezien, niets gemist.

avatar van Brabants
Uiterst saai plot wat ook nog eens op een zeer saaie manier aan de man wordt gebracht. Bij dit soort films ga je al gauw denken: waarom worden ze überhaupt gemaakt, wat wil je hier mee bereiken? Suzi Ewing schaam je!