Close (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Vicky Jewson
met Noomi Rapace, Indira Varma en Eoin Macken

Sam is wereldwijd gezien de beste vrouwelijke bodyguard en expert omtrent terrorismebestrijding. Ze neemt een baan aan waar ze een rijke erfgename in bescherming neemt. Na een gewelddadige poging tot ontvoering moet het duo op de vlucht slaan om in leven te blijven.

avatar van bjerik76
ziet er spannend uit !

avatar van dj-tommy
we zullen het beleven deze film!

Matige film waarin een beveiligingsexpert een klusje krijgt om een jonge, rijke erfgename te beschermen. Een middelmatige actiefilm in de categorie 'allemaal al eens eerder en beter gezien'. Niet overal even geloofwaardig uitgewerkt en de personages zijn voorspelbaar. Noomi Rapace staat haar mannetje en de interactie tussen haar en de jonge erfgename leveren wel een paar aardige momenten op. Net geen 3.0 sterren.

avatar van knusse stoel
IMDb: 5,9/10 126

avatar van badfans69
Close Review: Noomi Rapace Shines in Vapid Netflix Bodyguard Thriller | IndieWire

Rapace plays Sam, who was supposedly inspired by “the world’s leading female bodyguard,” Jacquie Davis. Shot in only 29 days

avatar van ForrestHanks
Niet slecht, ook niet héél erg goed.

Het verhaal had op zich potentie....er zat wel een goed verhaal in die naar mijn mening maar heel oppervlakkig uitgewerkt werd.
Daardoor hing de film de hele tijd een beetje tussen actie en drama in....maar beide genres kwamen uiteindelijk niet tot hun recht.

Ik vond de hoofdrollen echt wel goed geacteerd
Dat maakte de film toch boeiend.

avatar van jippie2010
Het geheel is erg matig.
Rapace speelt niet overtuigend en Nélisse wisselde sterke scenes af met zwakke. Het verhaal is ook 13 in een dozijn en hier en daar slordig uitgewerkt. Camerawerk, setting en muziek zijn basic, maar bieden niet genoeg basis om het geheel naar een voldoende te trekken. *2,5

avatar van Shinobi
"I had shitty intel."

Deze titel heb ik meer gekeken vanwege Noomi Rapace.

Na 'Unlocked' heeft Rapace weer een actierol te pakken. Ditmaal komt ze opdraven als een bodyguard die een rijkeluiskindje moet beschermen. Op het eerste oog lijkt dit een gemakkelijk klusje te zijn, maar zodra er een poging tot ontvoering wordt gedaan, gaat het los. Althans, dat zou je denken.

Het narratief is vrij standaard; als kijker heb je het allemaal al veel eerder en beter uitgewerkt gezien. Hier valt dan ook weinig uit te halen, ondanks dat er gepoogd wordt om de hoofdpersonen iets van een achtergrond mee te geven. Dit is echter verspilde moeite, omdat het je nog steeds niets interesseert.

'Close' moet het duidelijk meer hebben van de - relatief rommelige - actie. Rapace staat hierin haar mannetje, vooral vanwege het feit dat ze al haar eigen stunts doet. Het is alleen jammer dat Sophie Nélisse de boel verpest, terwijl allerlei vergezochte samenzweringen iets van intrige moet opwekken. Gelukkig mogen de beelden van Marokko er zeker zijn.

Al met al een clichématige en bovenal inwisselbare actiefilm waar je niets aan mist. Wederom een misser van Netflix.

Kleine 2,5 sterren.

Mager verhaal wat nergens echt spannend wordt. 2*

avatar van martijn011
Matige productie van Netflix. De film brengt weinig vernieuwends, op een hele sterke openingsscène na. Het verhaal is cliché, probeert af en toe wel met een twist te komen, maar eigenlijk overtuigt het nooit. Komt bij dat het acteerwerk ook niet om over naar huis te schrijven is. Ben helemaal niet zo'n fan van Rapace, maar dat zij uitblonk vergeleken met de rest spreekt boekdelen.

Visueel is het wel aantrekkelijk, prachtige beelden van Marokko en de sfeer van zo'n land en een dorp/stad is goed weergegeven.
De speelduur is niet lang, ook een pluspunt. Je ziet vaak dat films als deze dan nog nodeloos ingewikkeld willen doen. Deze film doet dat gelukkig niet, kleine onvoldoende.

avatar van XanderJ
Dit zou er met twee mannelijke hoofdrolspelers ook inspiratieloos uit hebben gezien. Maar laten we eerlijk zijn, met deze twee dames ziet het er ook nog eens uit als een parodie.

avatar van Teebs
Heb mijzelf prima vermaakt met deze film, misschien komt dat omdat Noomi mn favo actrice is.
Weer eens wat anders

avatar van Elchapo
Prima film,rapace is zeker niet hollywood's mooiste maar wel 1 van de betere actrices.alleen schrok ik van het Marokkaanse landschap‍♂️Daar wordt je niet vrolijk van.......daar zal ik nooit op vakantie gaan.3.5 stars.

Film begint veelbelovend maar verzand snel in een standaard en oppervlakkig kat en muis spelletje tussen een rijkeluis dochter met bodyguard en degene die haar kwaad willen doen. Plot dat ik al 100 keer gezien heb. Ik hoop niet dat Netflix te vaak dit soort producties gaat uitzenden, want dit doet de faam van goede acteurs/actrices zoals Noomi Rapace geen goed.

Leuke acties maar verder is dit een niemendalletje.
Nog een dochter die halverwege opgevoerd wordt om er nog wat diepgang aan te geven maar dat maakte het allemaal nog ongeloofwaardiger.

Mooie actiefilm met goed acteerwerk, mooie landschappen, een net iets beter verhaal dan de standaard actiefilm en mooie muziek. Zo te zien ben ik de enige, maar ik vond het een gave film!

avatar van Atheistus
wouterbosgra schreef:

Klopt, je bent alleen.
Vooral ook omdat het verhaal heel dun is en de diverse acties onbegrijpelijk dom zijn.
Iemand die 'gered' wordt sluit de redder niet snel op. En dat is nog maar een voorbeeld van gekunstelde actie.
Zonde van de tijd om te kijken.

avatar van Left4Dead
Wat een slappe hap, female power in de puurste vorm. Het feminisme heeft een inhaalslag willen plegen. Helaas slaat het vaak de plank mis, ook zo in deze prent. Ben best voor gelijke rechten voor de vrouw maar zo langzamerhand slaat het te ver door. Wat een slecht script, verhaal en uitvoering. Om over originaliteit helemaal maar te zwijgen. Saai en gaap zijn aardige kenmerken te noemen.

Overslaan deze meuk is geen verkeerde optie zou ik zeggen.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. Het verhaal is niet bijzonder. De uitwerking is verder goed te doen. Jewson houdt de vaart er goed in. De film verveelt geen moment, maar blijft redelijk vlak en piekt eigenlijk nergens. De actiescenes zijn degelijk maar nooit spectaculair of vernieuwend. Rapace zet een goede rol neer. Visueel ziet de film er goed uit met mooie beelden van de rauwe landschappen. Aardig tussendoortje. 3.0

avatar van macrobody
Films op NetFlix zijn over het algemeen bijzonder matig in tegenstelling tot de series. Zo ook deze film, bijzonder matig. Het lijkt wel of NetFlix zicht meer richt op kwantiteit dan op kwaliteit wat betreft films. Geef een redelijk script aan een onervaren regisseuse en je krijgt dit wanproduct. Mooie plaatjes van het landgoed en de wat de kasbah werd genoemd maar dat was het dan ook wel. Het verhaal is een verhaaltje en is niet bijster origineel. Dan hebben ze een vrouwelijke bodyguard, prima, maar maak haar dan of supergoed en haal er een echte martial artist bij om de gevechten realistisch te maken of laat haar superslim zijn, maar laat haar niet bibberend een sigaretje roken als het ff tegenzit en laat haar ook geen gevechten aangaan met mannen want dan kan je nog zo goed zijn dat verliest een vrouw gewoon. Lucia Rijker (neerlands trots wat betreft vrouwen kickboksen) probeerde het ook eens tegen een man en ging voor het eerst knock-out in haar carrière, dus dat zegt wel wat.
En dan die eindsong, omg! 16x

♪ You're the best thing
You're a beautiful thing, you are ♪

Over originaliteit gesproken...

Lijkt mij helemaal niks..actie...actie...(K)cut!!!

avatar van Daan258
Niet slecht maar zeker niet goed.

Echt zo'n film die je even aanzet als je totaal niet weet wat je moet kijken.
Het is zo standaard en cliché als het maar kan zijn maar alsnog wist het enigszins te vermaken.
Het gene wat de film het meest wist te redden was Noomi Rapace

Net aan een 2,5*

avatar van johan_sb2
zeer matig actiefilmpje. Ergerde me dood aan de stommiteiten van de bad guys. De hoofdpersonen krijgen bij elk gevecht 30 kansen om zich weer te bevrijden. Daarnaast speelt Noomi wel een erg cliché karakter met haar pilotenbril van: kijk mij eens bad-ass zijn.

avatar van vranque
Een zeer onverwachte glimlach van Noomi redt de film niet helaas.2.5.*

Best goed.

Het verhaal is redelijk 13 in een dozijn, maar da's ook niet zo verwonderlijk wanneer je aan een redelijk basic actiefilmpje begint. Deze film pretendeert ook absoluut niet veel meer te zijn en richt zich dan ook voornamelijk op actie en thriller elementen.

Wat wel opvalt is dat het visueel net wat strakker is. Van de opvallende intro tot de gevechtscene onder water, het zijn scenes die vér boven niveau liggen van wat dit soort films normaal laten zien. Ook de soundtrack is net wat beter trouwens.

Rapacen en Nélisse doen het verder beiden goed, hoewel hun rollen ook niet al te moeilijk zijn. Veel diepgang hebben ze niet, maar ook dat stoort nauwelijks in een films als deze. En dan netjes afklokken onder de 100 minuten .. best een goed filmpje van Jewson.

Best een goede film, spanning blijft er goed in. De wending die in het verhaal komt had ik niet direct verwacht.

avatar van Kliko_Green
Voor de intro (en muziek) krijgt deze film al 2 sterren. Verder is het prima vermaak met redelijk goed acteerwerk.

avatar van simonfender
Goede film met een boeiend verhaal en het nodige spektakel. mooie vechtscene's hele cast is geweldig Noomi Rapace blijft een fantastische actrice. Meer van dit soort films. Geen seconde verveeld!!