The Hunting Ground (2015)

Alternatieve titel: La Table aux Crevés

Documentaire

geregisseerd door Kirby Dick
met Kirby Dick, Amy Ziering en Amy Herdy

Op menig collegeterrein in de Verenigde Staten hebben zich zedenmisdrijven afgespeeld. Zo vinden er door de jaren heen verkrachtingen plaats. Deze documentaire belicht een aantal van deze zaken en de doofpotten die de scholen vaak hanteren. De filmmakers volgen verschillende slachtoffers die ondanks alle tegenslagen proberen verder te studeren en tevens trachten het recht te doen laten zegevieren.

avatar van Thomas83
Dit doet me wat denken aan die ene documentaire van vorig jaar of zo over pesten, weet helaas de naam zo gauw niet meer. Super Amerikaans op de traan gericht en ook nog eens wat manipulatief. Iets wat je ook al kan zeggen van Kirby Dick's eerdere The Invisible War. Ook helemaal dezelfde stijl als die docu. De cijfers en verhalen van een corrupt systeem waarbij veel draait om het geld en de macht van de alumni, de grote focus op de persoonlijke verhalen van wat geselecteerde (vermeende) slachtoffers, wat sarcasme tussendoor.

Het grotere verhaal maakt eigenlijk een stuk meer indruk dan de persoonlijke verhalen. Je hoort toch wat rammelende getuigenissen (eentje verklaart bijvoorbeeld naar iemands kamer te zijn gekomen voor een feestje om daar te vragen waar iedereen was, en letterlijk direct hierna zegt ze "en uiteindelijk gingen zijn vrienden weg") en helaas komen vermeende daders amper aan het woord. Eenmaal komt een onherkenbaar gemaakte veroordeelde aan het woord op de meest nietszeggende manier. De documentaire is ook wat repetitief met steeds weer nieuwe vermeende slachtoffers die hun verhaal doen.

Wel indrukwekkend hoe we twee meisjes hebben die besluiten zelf maar te kijken wat er juridisch mogelijk is en slachtoffers bij elkaar proberen te brengen. Alleen jammer dat dit dan moet eindigen in zo'n wat klef overkomende climax waarin we verzamelde activisten overal zien opstaan tegen het seksueel geweld, keurig met een dramatisch muziekje er overheen. Speciaal door Lady Gaga geschreven nog wel. En het begin is al niet veel beter, als we niets vermoedende meisjes op Youtube uitzinnig zien reageren als ze te horen krijgen dat ze zijn toegelaten op de universiteit. Net als de titel van de film is dat wel heel dramatisch suggestief. Het onderwerp is belangrijk, maar ik heb mijn twijfels bij de intenties van de filmmakers. 2.0*.

avatar van clubsport
De filmmakers schijnen nooit onder stoelen of banken te hebben gestoken dat dit meer een propaganda dan een docu is .
Het 2e pijnpunt is dat van een aantal vermeende daders die hier worden vernoemd allang naar voren was gekomen dat ze vals beschuldigd zijn en vrijgesproken , maar in deze film worden ze doodleuk nog steeds als daders gebrandmerkt

avatar van missl
Moeilijke docu omdat deze niet oprecht lijkt gemaakt. Daardoor geloof ik het allemaal niet zo, maar het is een te gevoelig onderwerp om hier op in te gaan.

avatar van clubsport
missl schreef:

Benoem het gewoon zoals het is namelijk feministische propaganda en leugens .
tactieken die worden gebruikt om hun zogenaamde rape culture on campussen te bewijzen zijn oa
het inzetten van misleidende statistieken waarin de vragenlijsten over sexuele intimidatie zeer breed worden geinterperteerd
op deze manier word iets te lang staren naar een vrouw al als sexuele intimidatie gebrandmerkt .

Schokkende docu. Onvoorstelbaar dat dit in een ontwikkeld land als de VS plaatsvindt.

Dat de makers vd docu wellicht bevoordeeld aan dit project begonnen, wil ik best geloven. Maar het verhaal wordt onderbouwd door talloze persoonlijke verhalen van slachtoffers, alsmede allerlei onafhankelijke onderzoeken. De overige reacties hier dat het zou gaan om propaganda, leugens, etc kan ik daarom niet helemaal plaatsen.