• 8.255.526 stemmen

Grace Jones: Bloodlight and Bami (2017)

Documentaire / Biografie | 115 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Ierland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Sophie Fiennes

Met onder meer: Grace Jones en Jean-Paul Goude

Releasedatum: 9 augustus 2018

Plot Grace Jones: Bloodlight and Bami

Model, homo-icoon en actrice: de androgyne bisschopsdochter Grace Jones is het allemaal. Maar bovenal staat ze te boek als de zangeres die met platen als 'Nightclubbing' en 'Slave to the Rhythm' in de jaren tachtig een brug sloeg tussen disco en new wave, en aldus water en vuur verzoende. Een reis van Jones met haar zoon Paulo naar haar vaderland Jamaica én een uniek concert in Dublin lopen als twee rode draden door deze docu.

imageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 9 augustus in de bioscoop (Arti Film)

According to the studio, the film’s name is derived from Jamaican Patois: Bloodlight being the red light that illuminates when an artist is recording, and Bami meaning bread, “the substance of daily life”.

Bron

avatar van Cinsault

Cinsault

Een intiem portret van zangeres en mode-icoon Grace Jones, opgenomen en gemonteerd over een periode van zo'n tien jaar in aanloop naar haar album 'Hurricane' (2018). Bloodlight and Bami is een onderhoudende cocktail geworden van live optredens en diverse momenten uit het privé leven van Grace, waarbij haar (harde) jeugd en andere gebeurtenissen uit haar leven, die Grace hebben gevormd, worden getoond. Hoewel dit niet heel veel diepgang oplevert, is het genoeg om wat laagjes af te pellen van de altijd wat afstandelijk en mysterieus gebleven Grace Jones. Zij wordt daardoor wat meer aanraakbaar, een verdienste van regisseur Sophie Fiennes, die het bij mijn weten als eerste en enige is gelukt om zo lang en van zo dichtbij te mogen verkeren in de entourage van Grace Jones. Hoewel de montage fraai is uitgevoerd, kan die niet verhullen dat de documentaire hier en daar wat fragmentarisch aandoet: de verschillende scenes lijken soms los van elkaar te staan, zonder samenhang. Los daarvan is Bloodlight and Bami een voortreffelijke documentaire over een eigenzinnige artiest, wars van conventies, die het zeker verdient om gezien te worden.

avatar van mrklm

mrklm

In 2005 reisde Sophie Fiennes met stijlicoon Grace Jones naar diens familie in haar geboorteland Jamaica. Ontdaan van alle franje die haar tot één van de meest herkenbare gezichten van haar generatie maakte, blijkt Grace een nuchtere vrouw te zijn die enerzijds openhartig spreekt over de vele keren dat zij en haar broers slaag kregen, anderzijds als een kind zo blij is wanneer een stokoude buurvrouw nog steeds een spel in huis blijkt te hebben waarmee Grace zich als kind talloze uren vermaakte. Ze geeft ook prijs waardoor ze haar 'angstaanjagende' personage op het podium neerzette, alsmede de inspiratie voor de teksten die ze schreef voor het album 'Hurricane' met haar legendarische vaste producers Sly & Robbie. Dat geeft een extra dimensie aan de beelden van een concert dat ze in 2016 gaf in Dublin, waarin ze de - bijzonder sterke - liedjes ten gehore brengt. Uiteraard komen de grootste hits voorbij, al moet Grace de tekst van 'I Need A Man' nog flink oefenen omdat ze het heel lang niet meer heeft gezongen.

Het gebrek aan iets van een verhaallijn betekent onvermijdelijk dat het resultaat episodisch is en dat er geen grote finale is. Ook zijn er momenten die niet zo interessant zijn, zoals de telefoongesprekken met respectievelijk bassist/co-producer Robbie Shakespeare en haar zoon. Dat neemt niet weg dat dit een waardig, inzichtelijk portret is van één van meest invloedrijke vrouwen van haar generatie.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een fascinerende documentaire over een bijzondere vrouw. Sprankelende optredens en persoonlijke ontboezemingen. Ik had het gevoel dichtbij Grace Jones te komen en ik heb van de muziek genoten. Wel vind ik de film ietwat warrig. Ik blijk Grace Jones een leuker persoon te vinden dan ik dacht. Respect. 3,5*