Transit (2018)

Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Christian Petzold
met Franz Rogowski, Paula Beer en Ronald Kukulies

1942, Parijs. Georg ontsnapt uit een werkkamp en verbergt zich voor de nazi's, maar vlucht opnieuw op het laatste ogenblik voor zijn arrestatie. Hij krijgt de papieren van de overleden schrijver Weidel in handen, wiens identiteit hij aanneemt. Hij vlucht onder de valse naam naar Zuid-Frankrijk, in de hoop daar politieke medeburgers te ontmoeten. In de havenstad Marseille ontmoet Georg Marie Weidel, die daar weken wacht op de komst van haar man. De twee eenzame zielen beginnen een gepassioneerde affaire, maar Marie heeft heel andere plannen dan Georg.

Vanaf 27 september in de bioscoop (Imagine)

avatar van ratfish
Ingewikkeld, soms zelfs een puzzel vanwege het door elkaar heen gebruiken van tijdvakken, Duits en Frans. Het thema dat Georg verliefd wordt op de weduwe van een man wiens identiteit hij heeft overgenomen, is op zich al interessant genoeg. De raadselachtige Franz Rogowski is bovendien wel erg onderkoeld.

Deze film is mij slecht bekomen. Ik meende een film te gaan zien die zich afspeelt in WO II maar direct vanaf de openingsbeelden blijkt dat de film bewust is opgenomen met hedendaags Europa als decor met duidelijke verwijzingen naar de huidige vluchtelingencrisis. Even verkeerde ik in verwarring: had ik misschien de beschrijving van een andere film gelezen en gaat deze film niet over WO II maar over het huidige vluchtelingenprobleem? Kort en goed: het is een film die heel opzichtig een verhaal van WO II gebruikt om huidig Europa af te schilderen als een kopie van nazi-Duitsland en ons moreel de oren te wassen: het is een schande dat wij gewoon vrolijk doorgaan met ons leven terwijl er vluchtelingen onder ons leven onder mensonterende omstandigheden die een-op-een te vergelijken zijn met de vluchtelingen in WO II.

Ik weet dat in het kader van demagogie en van dik hout planken zagen sommigen dol zijn op het maken van vergelijkingen met WO II maar aan mij zijn die niet besteed. Ik vind het vergelijken van appels en peren. En zelfs als er waarheid in zit, gebruikt deze film het medium film als politieke propaganda. Nogmaals, ik ben hier niet van gediend. Ik vind de film onsmakelijk.

Wat het verhaal betreft is de persoonsverwisseling en de daaruit volgende intriges nog wel aardig, maar natuurlijk weinig origineel, en daarmee is gelijk alles wat positief is wel gezegd. Overall kon het verhaal me niet bekoren, simpelweg omdat letterlijk elke gebeurtenis en elke zin in de film bedacht is om de vergelijking met de huidige vluchtelingencrisis te kunnen maken (tot en met de drenkelingen onder zij die de oversteek wagen). Alles in de film is dus ondergeschikt aan de politieke boodschap en daar lijdt de film ernstig onder. Zelfs Spike Lee en Michael Moore brengen hun propaganda veel subtieler en verteerbaarder.

Kortom, deze politiek deugpronkende film is precies daarom een artistiek ondeugdelijke film.

Een film die lange tijd weet te intrigeren, maar uiteindelijk gaat tegenstaan en min of meer als een ballon uit elkaar klapt. In Transit is Georg op de vlucht (voor wie eigenlijk?) en probeert hij Frankrijk, dat gezuiverd wordt (van wie eigenlijk?) uit te komen en daarvoor de juiste documenten te verkrijgen. Het scenario zit misschien intelligent in elkaar, maar was en bleef voor mij verwarrend, waardoor ik nooit echt vat op de film kreeg. Misschien wat dat ook nadrukkelijk de bedoeling van de regisseur, gelet op de duidelijke relatie met het huidige vluchtelingenprobleem, waarbij vluchtelingen in Europa ook geen of nauwelijks vat op hun situatie kunnen krijgen door de wijze waarop zij worden behandeld en lange tijd in het ongewisse gelaten.
Het verhaal heeft elementen van een thriller, maar echt spannend wordt het nooit. Daarbij roept de film zoveel vragen op, die niet beantwoord worden, dat het onbevredigend is. Als Transit vooral een associatieve film moet zijn, waarin de parallel met het huidige vluchtelingendrama in Europa er duimendik bovenop ligt en wellicht ook wordt veroordeeld, en waarbij de kijker vooral zelf mag invullen wat hij erin heeft gezien, dan is dat in dit geval een miskleun van jewelste. Vooral ook omdat de film mij op dat thema niet heeft geraakt en ook niet aan het denken heeft gezet.

avatar van mrklm
Het verhaal over een vluchteling in een Frankrijk dat wordt 'gezuiverd', al is het nooit helemaal duidelijk op welke manier. Het is een wat gekunstelde poging om - tenminste, dat vermoed ik - de problematiek van vluchtelingen (mensensmokkelaars, verraders) een moderne twist te geven. Het werkt echter vooral verwarrend en het verhaal rondom man die zich voordoet als een schrijver en zijn gedoe met twee vrouwen maakt het er niet beter op. Regisseur en scenarist Christian Petzold laat de meest dramatische momenten (o.a. een zelfmoord) zonder enige opbouw aan ons voorbij gaan en vervalt te vaak op voice-overs die zijn tekortkomingen als regisseur dienen te maskeren maar alleen maar onderstrepen. Jammer, want op het acteerwerk valt niets aan te merken.

avatar van tbouwh
Lijkt me verschrikkelijk om hier weg te lopen met het superieure middenklasse-gevoel dat je net een maatschappelijk relevante film hebt gezien.

Sluit me aan bij een aantal observaties van mijn voorgangers. De roman-tische voice-over was een dieptepunt.

Had wat voorkennis waarbij ik mij niet meer moest verbazen over het feit dat toestanden uit WO II naar het hedendaagse worden verplaatst.
Overduidelijk wordt de lijn van bedreiging, mens op de vlucht, de administratieve romplslomp, het wachten, het avontuurlijke, de hoge risico's met soms de dood tot gevolg, gewild doorgetrokken naar actuele toestanden.
Goed verhaald, levendig en mysterieus en alleen in het slot wat verward en een leegte latend, maar het is niet nieuw dat Petzold vaak graag de kijker zelf laat oordelen naar de zin van menselijke beslissingen.
Franz Rogowski is goed gecast als man die het allemaal wordt opgedrongen en beleeft.

Een tegenvaller deze film voor mij.
Ik snap de bedoeling wel, maar kon me niet inleven in het gegeven dat 1942 in de hedendaagse omgeving plaatsvind.
Vervelend was ook de voice over en de romantiek in deze film.
Neen, niet mijn ding.

avatar van IH88
Transit

Tegenvaller. Transit is weinig subtiel over de maatschappijkritische boodschap die het wil uitdragen (vreemdelingenhaat, deportatie, de razzia’s etc.), maar om het Nazi-Duitsland te vertalen naar de huidige tijd (of naar de toekomst) moet je wel met wat meer komen dan dit rommelige en wazige verhaal. De voice-over is ook een groot minpunt, en het vergalt de kijkervaring zelfs. Rogowski doet het goed, maar hij is wel erg vlak en je krijgt nooit echt goed hoogte van Georg. Alles bij elkaar heeft Transit een interessant uitgangspunt, maar de uitwerking laat te wensen over.

Ik vond het eigenlijk wel een indrukwekkende film, al had ik gezien de vele negatieve berichten geen hooggestemde verwachtingen. Maar het ijzersterke verhaal, een roman van Anna Seghers, kan veel hebben en het optreden van Franz Rogowski is zo sterk dat hij je als het ware de film inzuigt en je ook vasthoudt. Komt bij, ik ben een fan van de films van Christian Petzold, die toch altijd wel iets onverwachts of verrassends hebben. Dat het verhaal naar het heden is verplaatst vond ik wel kunnen en dat die 'bezetting' met opzet vaag is gehouden vond ik wel sterk. Het draagt bij aan de onzekerheid van de personages die elkaar ook over veel in het ongewisse laten. Dat is dan meteen ook het sterkste onderdeel van de film. Maar een verbeelding van het huidige vluchtelingenvraagstuk heb ik er toch niet in gezien.

Zou overigens wel graag de gelijknamige film uit 1991 van René Allio zien, die wel de originele setting en tijd handhaaft, al was het maar om ze te kunnen vergelijken. Maar ja, zie er maar eens aan te komen. Iemand een suggestie?

Petzold’s laatste deel van zijn trilogie “liefde in tijden van onderdrukking” is stukken minder dan de andere delen van dit drieluik (“Barbara” en “Phoenix”). Je kunt niet straffeloos een verhaal, dat eigenlijk speelt in 1942, verplaatsen naar het huidige tijdsgewricht zonder de nodige aanpassingen. Het resultaat is een verwarrend en gekunsteld geheel, wat nog versterkt wordt door het gegeven dat de relaties tussen de diverse personages niet echt uit de verf komen. Een teleurstellende afsluiting van de trilogie derhalve.