Transit (2018)

Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Christian Petzold
met Franz Rogowski, Paula Beer en Ronald Kukulies

1942, Parijs. Georg ontsnapt uit een werkkamp en verbergt zich voor de nazi's, maar vlucht opnieuw op het laatste ogenblik voor zijn arrestatie. Hij krijgt de papieren van de overleden schrijver Weidel in handen, wiens identiteit hij aanneemt. Hij vlucht onder de valse naam naar Zuid-Frankrijk, in de hoop daar politieke medeburgers te ontmoeten. In de havenstad Marseille ontmoet Georg Marie Weidel, die daar weken wacht op de komst van haar man. De twee eenzame zielen beginnen een gepassioneerde affaire, maar Marie heeft heel andere plannen dan George.

kappeuter (moderator)
Vanaf 27 september in de bioscoop (Imagine)

avatar van ratfish
Ingewikkeld, soms zelfs een puzzel vanwege het door elkaar heen gebruiken van tijdvakken, Duits en Frans. Het thema dat Georg verliefd wordt op de weduwe van een man wiens identiteit hij heeft overgenomen, is op zich al interessant genoeg. De raadselachtige Franz Rogowski is bovendien wel erg onderkoeld.

Deze film is mij slecht bekomen. Ik meende een film te gaan zien die zich afspeelt in WO II maar direct vanaf de openingsbeelden blijkt dat de film bewust is opgenomen met hedendaags Europa als decor met duidelijke verwijzingen naar de huidige vluchtelingencrisis. Even verkeerde ik in verwarring: had ik misschien de beschrijving van een andere film gelezen en gaat deze film niet over WO II maar over het huidige vluchtelingenprobleem? Kort en goed: het is een film die heel opzichtig een verhaal van WO II gebruikt om huidig Europa af te schilderen als een kopie van nazi-Duitsland en ons moreel de oren te wassen: het is een schande dat wij gewoon vrolijk doorgaan met ons leven terwijl er vluchtelingen onder ons leven onder mensonterende omstandigheden die een-op-een te vergelijken zijn met de vluchtelingen in WO II.

Ik weet dat in het kader van demagogie en van dik hout planken zagen sommigen dol zijn op het maken van vergelijkingen met WO II maar aan mij zijn die niet besteed. Ik vind het vergelijken van appels en peren. En zelfs als er waarheid in zit, gebruikt deze film het medium film als politieke propaganda. Nogmaals, ik ben hier niet van gediend. Ik vind de film onsmakelijk.

Wat het verhaal betreft is de persoonsverwisseling en de daaruit volgende intriges nog wel aardig, maar natuurlijk weinig origineel, en daarmee is gelijk alles wat positief is wel gezegd. Overall kon het verhaal me niet bekoren, simpelweg omdat letterlijk elke gebeurtenis en elke zin in de film bedacht is om de vergelijking met de huidige vluchtelingencrisis te kunnen maken (tot en met de drenkelingen onder zij die de oversteek wagen). Alles in de film is dus ondergeschikt aan de politieke boodschap en daar lijdt de film ernstig onder. Zelfs Spike Lee en Michael Moore brengen hun propaganda veel subtieler en verteerbaarder.

Kortom, deze politiek deugpronkende film is precies daarom een artistiek ondeugdelijke film.

Een film die lange tijd weet te intrigeren, maar uiteindelijk gaat tegenstaan en min of meer als een ballon uit elkaar klapt. In Transit is Georg op de vlucht (voor wie eigenlijk?) en probeert hij Frankrijk, dat gezuiverd wordt (van wie eigenlijk?) uit te komen en daarvoor de juiste documenten te verkrijgen. Het scenario zit misschien intelligent in elkaar, maar was en bleef voor mij verwarrend, waardoor ik nooit echt vat op de film kreeg. Misschien wat dat ook nadrukkelijk de bedoeling van de regisseur, gelet op de duidelijke relatie met het huidige vluchtelingenprobleem, waarbij vluchtelingen in Europa ook geen of nauwelijks vat op hun situatie kunnen krijgen door de wijze waarop zij worden behandeld en lange tijd in het ongewisse gelaten.
Het verhaal heeft elementen van een thriller, maar echt spannend wordt het nooit. Daarbij roept de film zoveel vragen op, die niet beantwoord worden, dat het onbevredigend is. Als Transit vooral een associatieve film moet zijn, waarin de parallel met het huidige vluchtelingendrama in Europa er duimendik bovenop ligt en wellicht ook wordt veroordeeld, en waarbij de kijker vooral zelf mag invullen wat hij erin heeft gezien, dan is dat in dit geval een miskleun van jewelste. Vooral ook omdat de film mij op dat thema niet heeft geraakt en ook niet aan het denken heeft gezet.

avatar van mrklm
Het verhaal over een vluchteling in een Frankrijk dat wordt 'gezuiverd', al is het nooit helemaal duidelijk op welke manier. Het is een wat gekunstelde poging om - tenminste, dat vermoed ik - de problematiek van vluchtelingen (mensensmokkelaars, verraders) een moderne twist te geven. Het werkt echter vooral verwarrend en het verhaal rondom man die zich voordoet als een schrijver en zijn gedoe met twee vrouwen maakt het er niet beter op. Regisseur en scenarist Christian Petzold laat de meest dramatische momenten (o.a. een zelfmoord) zonder enige opbouw aan ons voorbij gaan en vervalt te vaak op voice-overs die zijn tekortkomingen als regisseur dienen te maskeren maar alleen maar onderstrepen. Jammer, want op het acteerwerk valt niets aan te merken.

avatar van tbouwh
Lijkt me verschrikkelijk om hier weg te lopen met het superieure middenklasse-gevoel dat je net een maatschappelijk relevante film hebt gezien.

Sluit me aan bij een aantal observaties van mijn voorgangers. De roman-tische voice-over was een dieptepunt.