Ghost Stories (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Jeremy Dyson en Andy Nyman
met Andy Nyman, Paul Whitehouse en Martin Freeman

Phillip Goodman is academicus en een professionele scepticus die beweringen van bovennatuurlijke verschijnselen met de grond gelijk maakt. Zijn overtuiging stelt hij evenwel in vraag, wanneer hij een voormalige parapsycholoog ontmoet die hem naar drie onopgeloste gevallen leidt die te maken hebben met het occulte.

avatar van tattoobob
rebelkush schreef:

Hallo Tattoobob,

Ik heb dit film gevonden door jou, eens in de zoveel tijd kijk ik naar jou recente stemmen om goede horror films te vinden , dit was een topper!!

Helemaal top man....ik ben blij jouw een beetje te hebben geholpen aan leuke filmavond

avatar van KingJ
niet supergoed maar wat mij betreft toch wel goed
leuke spookfim!

avatar van Rickyman
Mooi sfeervol gefilmde griezelfilm en is het verhaal traag opgebouwd, maar eigenlijk gebeurd er niet zo gek veel en was het net als die hoofdpersonage gewoon erg saai. Pas tegen het eind wordt het interessant met enkele spannende scenes en zat die ontknoping wel geinig inelkaar. Kortom, veel te laat.

avatar van alexspyforever
Documentary, mockumentary of weer een paranomaal filmpje dat niets toevoegt aan het genre? Laat ik toch maar voor het laatste kiezen, want hier krijg ik weer zo een verschrikkelijk deja vu gevoel mee. 10 jaar geleden had ik dit soort film wellicht briljant gevonden nu vind ik het gewoon tijdverlies. Uiteindelijk zijn de verhaaltjes en personages niet zo belangrijk en zijn ze slechts symbolisch, gedachten en hersenspinsels van een of andere getraumatiseerde kwibus die deze gebeurtenissen zelf heeft meegemaakt en die reflecteert op personen rondom hem. Iets anders kan ik van dit misbaksel niet maken. Het is dan ook nog op goedkope, duistere en saaie manier gefilmd, dus zelfs daar kan ik geen punten voor geven. Dit heb ik al vaak genoeg gezien en zit ik niet meer op te wachten.

avatar van Collins
Een aardige film die de balans tussen griezel en humor goed weet te bewaken. Daar waar horrorkomedies vaak de uitersten opzoeken in gore en komedie, doet deze Britse film dat veel bescheidener. De humor is nooit over de top en voornamelijk droog en ironisch van toon. Het griezelgedeelte is vooral suggestief en sfeervol met slechts hier en daar een jumpy uitbarsting.
Een griezelanthologie. Dat is de Britten wel toevertrouwd. Al uit 1945 stamt het onvolprezen Dead of Night (1945). En in de jaren 60 en 70 deden de studios Hammer en Amicus (waarvan het fundament trouwens Amerikaans is) in grote mate aan anthologieën. Daarna zakte het Britse aandeel in en lieten de Amerikanen flink van zich horen met films als Cat's Eye (1985) en Creepshow (1982). Helemaal uit beeld verdween de anthologie ook na 2000 nooit, maar de hausse aan anthologieën nam wel wat af. Zo af en toe verscheen en verschijnt er nog wel eens eentje.
Zoals deze Ghost Stories. Gebaseerd op een toneelstuk van Jeremy Dyson en Andy Nyman, die van hun toneelstuk deze film maakten en meteen ook de regie in handen namen. Toneelstuk en film zijn een hommage aan de Britse anthologieën uit de jaren 60 en 70, las ik.
De centrale figuur of verbindende factor in deze raamvertelling is een professor (gespeeld door Nyman) die drie paranormale gevallen onderzoekt. De drie verhaaltjes zijn geen van alle uitzonderlijk. Niet eng. Niet origineel. Wel sfeervol en leuk humoristisch. Bovendien nemen ze niet veel tijd in beslag. Na een uurtje film is het al gedaan met de pret, waarna je je afvraagt wat de film met de resterende tijd gaat doen.
Wat daarna gebeurt is best leuk. In het laatste deel van de film worden de verhaaltjes op een ludieke manier met elkaar verbonden. Dat extra halve uurtje staat wat mij betreft in spanning en originaliteit iets boven de drie losse vertellingen en levert de film alsnog een voldoende op.

Ben fan van een goede horror film, maar deze vind ik één van de slechtste die ik ooit gezien heb. Het acteren vind ik barslecht, ben nochtans een liefhebber van Marin Freeman maar deze rol is niets voor hem.

avatar van Shadowed
Ok.

Best een prima Brits horrortje dit eigenlijk. Alleen weet het niet echt top te zijn, maar desondanks verdient dit zeker een voldoende omdat het wel enkele sfeervolle en spannende momenten kent die de film doen opleven.

Het lijkt nogal standaard te beginnen, met enkele mensen die natuurlijk zichzelf voor gek zetten in hun aanraking met "het paranormale". En daar lijkt het het eerste uur ook naartoe te werken, en dat was allemaal prima, maar in het laatste stuk gaat het allemaal een beetje de mist in.

Het eerste verhaal was het beste, dat was overduidelijk het meest sfeervolle en spannende verhaal. De locatie was goed gekozen. Het tweede verhaal was al een stukje minder, omdat dat al snel stompzinnig werd. Het laatste verhaal (met Freeman!) was te kort om spannend te zijn.

Ondanks de sfeervolle momenten en soms originele wendingen weet dit filmpje me niet volledig te overtuigen. Dit komt vooral omdat het al snel wat stompzinnig wordt waardoor je het allemaal niet echt serieus meer neemt. En dat gaat dus ten koste van de score. Een leuke cast, met prima acteerwerk en sfeervolle momenten, maar dit had beter gekund.

avatar van Daan258
Leuk!

Het zal me niks verbazen dat ik één van de weinige ben die juist het einde best kon waarderen en de eerste helft wat spannender had verwacht. Niet dat de eerste helft niet spannend was want er zaten zeker een paar heerlijke spannende en sfeervolle scene's in. Maar misschien door vele berichten dat de film zo onwijs spannend zou zijn dat mijn verwachtingen net wat te hoog lagen.
Ik heb me goed vermaakt met de film. Het einde is leuk gedaan. Nee, het is niet echt iets nieuws, zulk gelijke eindes hebben we wel vaker gezien maar alsnog zag ik het niet aankomen en daarom best verrassend.

Prima vermaak.