Aala Kaf Ifrit (2017)

Tunesië / Frankrijk / Zweden
Misdaad / Drama

geregisseerd door Khaled Walid Barsaoui en Kaouther Ben Hania
met Mariam Al Ferjani, Ghanem Zrelli en Mohamed Akkari

Tijdens een studentenfeest ontmoet de jonge Tunesische Mariam de mysterieuze Youssef. Ze vertrekt met hem in wat een lange nacht zal worden. Gedurende de volgende uren zal ze moeten vechten voor haar rechten en haar waardigheid, maar hoe kan het recht zegevieren wanneer het aan de kant van de folteraars staat?

avatar van EIGER3970
Indrukwekkend film. Tunesische recensenten schrijven dat dit een realistisch verhaal is...shockerend! Eigen aan de arabische cultuur... misschien. We hebben natuurlijk ook MeToo en de kerkschandalen in onze cultuur gekend. Toch wel een film om over na te denken. Aanrader!

avatar van John Milton
Ik was er niet zo kapot van. Misschien omdat ik me niet voor kan stellen dat deze mannen echt zo nasty en simpel kunnen zijn.

Doet me qua thematiek wel wat denken aan Sofia (2018) die nu draait; die echter nog niet gezien

avatar van Donnie Vallermee
Vond het ook niet veel soeps...

Rare politie in die landen als Tunesië...

Vond het verhaal van Youssef ook vreemd.

‘Hij heeft geen bankrekening’ ??

Nouja...

Ongelooflijke film,,,, met dank aan Canvas,,,helaas is dit in zeer veel landen 'n bijna normaal gebeuren,,,,onrecht zeer veel onrecht,,!
Extra ster,,,,

Een aangrijpend verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen. De hoofdrolspeelster deed 't niet onaardig, evenmin haar "toeverlaat" Yousef, maar hierbij eindigt dan ook de opsomming van positieve punten voor deze film, want die politie-agenten, en ik weet uit ervaring wat een onmensen het kunnen zijn, werden wel enorm karikaturaal neergekwakt: dit waren geen honden, maar randdebielen.

Afijn, toch zou ik willen adviseren: kijken, al was het alleen maar omdat in sommige landen de uitvoering van het recht zo corrupt als de pest was, is en wellicht zal blijven.

nou ik ben gaan kijken wat een corrupt zooitje,ja, daar was de politie niet je beste vriend....

avatar van Fisico
Aala Kaf Ifrit is een aangrijpend zelfs schokkend relaas over een vrijgevochten Tunesische jongedame die plezier wil maken. Nadat ze verkracht wordt door de politie en klacht wenst in te dienen wordt ze geïntimideerd. De naar moslimnormen schaars geklede dame krijgt afwijzende blikken te verduren en krijgt het (stilzwijgende) verwijt het zelf gezocht te hebben. Ook de moslimcultuur speelt een rol en er is ook indirect een verwijzing naar de Anjerrevolutie.

Het personage van de man die haar vergezelt vond ik wel wat eigenaardig. Vond hem vrij opdringerig en iets te veel op de voorgrond treden om goed te zijn. Ik vond zijn motieven onduidelijk. Het had nog krachtiger geweest wanneer de vrouw er eerder alleen voorstond wat later in het plot wel zo was. Knappe prestatie van Mariam Al Ferjani. Ondanks de sterke punten toch ook een kritische blik op de agenten die vrij karikaturaal werden afgebeeld. Waren dat agenten? Het leken me eerder criminelen te zijn die geen enkel greintje respect of oog voor de wet hadden. Desalniettemin sterke film.

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en ik vond het toch wel een indrukwekkende film. Overtuigend gebracht door de hoofdrolspeelster. Het verhaal is toch wel ongelooflijk dat dit nog steeds kan.
Ik vond het wel een prima film en de moeite waard om te bekijken.

Interessante film en nam me wel mee in de spanning.
Maar hoe extreem slecht was dit geacteerd, en wat voor een bordkartonnen personnages allemaal.
Leek op sommige momenten wel een schooltonneel.
Desondanks om een of andere reden heb ik me er bij deze film niet te hard aan gestoord.

Interessante film en nam me wel mee in de spanning.
Maar hoe extreem slecht was dit geacteerd, en wat voor een bordkartonnen personnages allemaal?
Leek op sommige momenten wel een schooltonneel.

Geînspireerd op echt gebeurde feiten waarbij de Tunesische politie toch wel een striemende veeg uit de pan krijgt, maar eigenlijk is de film terzelfdertijd ook een bewijsvoering van hoe de vrouw nergens terecht kan in een machtige mannenwereld. Er is het meisje, maar ook de verpleegster, de journaliste tot zelfs de vrouwelijke politie-offiecier.
Een heel goede act wordt neergzet door Mariam Al Ferjani als het vernederde meisje dat in haar zoektocht naar recht nog meer verschrikkingen doorstaat.
Het levert de kijker emotionele gevoelens van medelijden op, in schril contrast met de afschuw van een verwilderde bende, hun functie diep onwaardig.

avatar van Donkerwoud
De schurende flirt tussen vrouwenemancipatie en politiek activisme. Of hoe Tunesische twintiger Mariam (Mariam Al Ferjani) in de kleedkamer nog twijfelt of ze de weinig verhullende jurk van een studiegenoot aanneemt, en ze probeert nog even haar vader telefonisch af te poeieren. Ze is op een studentenfeest waar de alcohol rijkelijk vloeit en de omgangsnormen los zijn. De stille aanwezigheid van haar pater familias klinkt door in het controlesysteem waarmee haar studentenhuis onoorbaar gedrag doorseint naar het ouderlijke front. Mariam's eerste stappen op de dansvloer zijn weifelend en schuldbewust. Elke 'misstap' kan grote gevolgen hebben wanneer ze durft toe te geven aan haar eigen seksualiteit en vrijheidsverlangen. Maar ze zet door en betreedt de dansvloer, zelfs wanneer opdringerige mannen als roofdieren afkomen op haar kwetsbare positie. Haar blik blijft hangen op een aantrekkelijke jongeman. Iets ouder dan zij en hij oogt alsof hij zich vertrouwd voelt in deze ruimte. Wat er die avond ook gebeurt, maar Mariam wil hem.

De zinnelijke en erotische opbouw is zo sterk omdat de camera vrijwel onafgebroken op Mariam blijft. Ze vult de ruimte in hoe ze zich langzaam op dat ene feestje ontpopt van het schuchtere muurbloempje in de hoek naar iemand die haar eigen ruimte zal claimen. Ze zet zich over haar schroom heen en stapt af op de mysterieuze vreemdeling. Youssef (Ghanem Zrelli) blijkt een galante en intelligente jongeman, met uitgesproken ideeën over de nasleep van de Arabische Lente, een periode die hij zelf meemaakte als activist. De staatsrepressie toont geen respect voor de rechten, vrijheden en lichamelijke integriteit van burgers. Met tradities als een hypocriete dubbele moraal om criticasters in de hoek te drijven. Toch is er in deze jonge generatie een vonk van onverzettelijkheid aangestoken. Mariam en Youssef vinden een belofte van vrijheid en verandering in elkaars samenzijn. Ze verlaten het feestje om met elkaar langs het strand te lopen.

Zo dicht als de camera op Mariam bleef toen ze langzaam het water aftastte in een feestomgeving, zo beklemmend wordt het wanneer de volgende scène een sprong maakt in de tijd. Er is iets voorgevallen waar de jonge vrouw voor weg probeert te rennen en de jongeman probeert haar tot bedaren te brengen. Niet direct getoond, maar de implicatie ligt er dat er een ernstige vorm van seksueel misbruik heeft plaatsgevonden. In schokkerige, episodische fragmenten vervolgt 'Aala Kaf Ifrit' (2017) de martelgang van een Tunesische vrouw om haar recht te krijgen na deze diep traumatische ervaring. Beginnend bij hoe ze diezelfde nacht nog op zoek moet naar een een medische check-up om haar verhaal te staven dat ze slachtoffer was van een ernstig misdrijf. Als het ontmoedigende bureaucratische systeem nog niet genoeg hindernissen opwerpt, dan wel de bijkomende vernedering van slutshaming en een onwil om naar haar te luisteren. En dan moet de aangifte zelf nog komen...

De kracht en zwakte van 'Aala Kaf Ifrit' (2017) is dat het een rechtlijnige pamfletfilm is met een duidelijke boodschap. Het laat weinig aan de verbeelding over in welke beklemmende horrorsituatie Mariam terechtkomt, terwijl terdege wordt onderstreept dat ze het niet over zichzelf heeft afgeroepen of heeft verdiend. Ik vind zelf het aardigst hoe de dynamiek zich ontwikkelt met 'love interest' Youssef, die doorheen de avond steeds meer zijn glans verliest als hij niet de redder blijkt zoals hij zich aanvankelijk presenteerde. Is het de activist werkelijk te doen om haar vrijheid, of is het ook voor hem zo dat haar emancipatie een middel is tot iets anders? Tegelijkertijd maakt de overdaad aan noodlot dat 'Aala Kaf Ifrit' (2017) zowel qua plot als thematisch zit dichtgetimmerd. Zelfs een knoertharde mokerslag zie je aankomen wanneer het de zoveelste op rij is en het inmiddels duidelijk is dat er groot maatschappelijk onrecht geschiedt.

avatar van Tisik
Lang geleden dat ik nog zulke tenenkrullende acteersprestaties heb gezien.