Sofia (2018)

Marokko / Frankrijk / Qatar

geregisseerd door Meryem Benm'Barek-Aloïsi
met Sara Elmhamdi Elalaoui, Sarah Perles en Hamza Khafif

Sofia woont met haar ouders in Casablanca. Tijdens een etentje met de familie krijgt ze enorme last van buikpijn waarna haar water breekt. Het feit dat ze op het punt staat te bevallen wordt verborgen gehouden voor de anderen en ze vertrekt met haar nicht naar het ziekenhuis onder het mom te veel te hebben gegeten. Het ziekenhuispersoneel stemt er uiteindelijk in Sofia te helpen, zolang ze haar huwelijksakte kan overhandigen. Zo niet wordt de politie verwittigd.

• vanaf 20 augustus te koop op dvd

Vanaf 4 april 2019 in de bioscoop (Contact Film)

avatar van HK Senator
Vandaag gezien op het IFFR en niet heel erg onder de indruk. Ik vermoed dat het ook een aanklacht is tegen de manier waarop men in Marokko met vrouwen om gaat. En dat je zwanger bent zonder dat dit zichtbaar is en dat je dan zodra je dit beseft dezelfde dag nog bevalt is niet erg geloofwaardig.

avatar van mjk87
Ik kan hier van alles over neerpennen, maar het belangrijkste is dat ik het gewoon een fijne film vond om te zien die ook lekker wegkeek en geen moment verveelde. De speelduur vloog echt om. Vlak voor de film begon kreeg ik nog een bloedneus, maar de film liet me dat al snel redelijk makkelijk vergeten. Dan ga ik nooit een laag cijfer geven.

Niet dat de film perfect is. De film heeft even nodig erin te komen, vooral omdat we eigenlijk midden in het verhaal vallen zonder enige binding. Daarnaast vind ik tegen het eind dat er verkeerde keuzes werden gemaakt, vooral doordat de zwangerschap toch net wat anders lag. Dat was niet alleen onnodig, het maakt ook dat de film aanvoelt als 2 films die beide niet helemaal goed zijn uitgewerkt. De film zat in een afronding, maar miste nog wat. Dan komt die twist en moet men opnieuw beginnen zonder dat dat gedeelte een echt fatsoenlijke uitwerking krijgt.

Wat ik wel fijn vond was de nuance. Geen grote ruzies, emoties of uitstotingen uit de familie, maar eerder een gevoel van: 'vervelend en ronduit klote zelfs, maar we moeten doorgaan'. Dat is ook weleens fijn om te zien. 3,5*.

De film lijkt over een ‘moetje’ te gaan (welk fenomeen wij kennen van vroeger maar in Marokko nog actueel is) maar heeft een twist c.q. diepere laag waardoor de film uiteindelijk meer over verstandshuwelijken blijkt te gaan. Het verhaal is simpel maar wordt goed verteld. Zeker de eerste helft van de film – de dreiging van strafvervolging als je als ongehuwd meisje een baby krijgt – vond ik best spannend; de tweede helft daagt meer het verstand uit wanneer blijkt dat Sofia voor iedereen de beste keuze heeft gemaakt.

avatar van mrklm
Heb ik iets gemist? Aangezien er in de eerste 20 minuten nauwelijks sprake was van een verhaal, raakte ik zo nu en dan wel even afgeleid. In ieder geval gaat het hier om de Marokkaanse Sofia [Maha Alemi] die haar zwangerschap (bewust of onbewust?) heeft onderdrukt en daardoor feitelijk uit het niets bevalt van een kind. Het is in Marokko bij wet verboden om seks buiten het huwelijk te hebben, maar wanneer Sofia oud-collega Omar [Hamza Khafif] aanwijst als de biologische vader is er nog redding mogelijk. Daarvoor moet Omar echter wel in het huwelijk treden en dat ziet hij niet zo zitten. Voor zover ik weet ging de film alleen over de voorbereidingen op dat huwelijk, maar blijft het onduidelijk wie nu werkelijk de biologische vader en of de zwangerschap het gevolg is van verkrachting of niet. Van karakterontwikkeling is in ieder geval geen enkele sprake, dus mag je dit sowieso een verspilling van (gelukkig redelijk beperkte) tijd noemen.

avatar van Zeriel
Ik begon de film net interessant te gaan vinden, en toen hield hij al op.....

We krijgen eigenlijk alleen het vrouwelijke perspectief te zien. En maar weinig van de mannelijke inbreng... van wie was het zaad? En daarom is het lastig om mee te leven met de film... We weten niet precies wat er gebeurd is, alleen wat Sofia erover zegt, en die liegt...... Begrijpelijk want ze zit in een lastig parket, maar of ze uiteindelijk wel de waarheid spreekt, of dat het een nieuwe leugen is daar komen we niet achter.
Misschien is dat ook wel de bedoeling. Iedereen gaat pragmatisch om met de zwangerschap, op een manier die het beste is voor alle betrokkenen...

Vrij schokkend dat zoiets als het scheppen van leven, zo'n beetje het natuurlijkste en mooiste wat mensen kunnen doen, strafbaar kan zijn.....