Un Etaj Mai Jos (2015)

Alternatieve titel: One Floor Below

Roemenië / Frankrijk / Zweden / Duitsland

geregisseerd door Radu Muntean
met Teodor Corban, Ioana Flora en Liviu Cheloiu

Laat op de avond is Sandu Patrascu, een doodnormale huisvader uit Boekarest, getuige van een ruzie die de opmaat blijkt voor een moord in het appartement beneden hem. Hij vertelt niemand over wat hij heeft gehoord, maar Sandu wordt steeds zenuwachtiger wanneer de mogelijke moordenaar blijft opduiken in het appartementencomplex en zichzelf in het leven van zijn vrouw en zoon mengt. De man test ondertussen Sandu's vastberadenheid om te zwijgen en tart hem tot het uiterste.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat mij betreft nèt niet het niveau van Munteans vorige, Tuesday After Christmas. Maar het scheelt nauwelijks. En als die film je beviel moet je dit zien. Het is jammer dat de belangstelling voor Roemenië iets wegebt, want volgens mij gaan we deze onterecht niet zien in de filmhuizen hier. Second Run (of een andere Britse DVD uitgever) zal hoop ik de film wel willen uitbrengen.

Want ook dit is weer heel sterk. Muntean is een geweldige acteursregisseur en vertelt subtiel, voorzichtig en vooral ook zonder opsmuk en zijplotjes over een man die worstelt met een moreel dilemma en vooral zijn eigen zwaktes tegenkomt. Hij is zo gehecht aan stabiliteit dat hij ontzettend veel moeite heeft om wat er door zijn hoofd maalt eruit te gooien.

Vanaf 14 juli in de bioscoop (EYE)

avatar van TheBunk
Muntean legt de dingen niet onnodig uit en ondanks de lange shots en het repetitieve van het alledaagse zit er toch een fijn tempo in. One Floor Below mag soms misschien wat urgentie missen, het blijft een film die op elk vlak klasse uitstraalt en de aandacht overtuigend vasthoudt.

Lees verder: Cinema Interruptus